Förutsättningar:
  • 1,5-plans villa från 1975
  • 103 kvadrat - ~60 kvadrat nedervåning ~40 kvadrat övervåning
  • Övervåning har kattvindar på ca 2 meters bredd. Det finns även en nockvind som är kanske 1 meter bred och inte speciellt hög. Med andra ord paralleltak en bit.
  • Tak är äldre på samtliga byggnader men funktionsdugliga
    (Tak huvudbyggnad: öst-nord-öst (-113 grader öst) 45 graders lutning 60 kvadrat. Andra sidan (67 grader väst) har en takkupa på 3 meter i mitten. Garagetak (-23 grader öst) syd-syd-öst 20 kvadrat.)
  • Krypgrund ~80 cm hög. Blindbotten tilläggsisolerad med cellplast. Marken är täckt av åldersbeständig plast
  • Självdrag
  • Fönster 3-glas från 2014 (lufttäthet 4, vindtäthet 3)
  • Uppvärmning med värmepump luft/luft (Fujitsu RSG12LMCB 2015) på nedervåning samt direktverkande el via oljeelement. Dessutom viss vedeldning, mest för mysfaktorn.
  • Golvvärme el i badrum neder- + övervåning
  • Varmvattenberedare Jäspi/Kaukora VLM-300 S 290 liter (eluppvärmning)
  • Isolerat garage 28 kvadrat el-element hålls på ca 10 grader under vinterhalvår.
  • Friggebod 12 kvadrat el-element hålls på ca 10 grader under vinterhalvår.
  • Har haft rörlig timdebitering under 2023. Det har inte varit fördelaktigt då vi inte har tjänat på de småsaker som vi kan styra över dygn/veckan. Framförallt så är det längre/varmare duschar på kvällstid som varit den största boven.
Energideklaration från 2015-2016
Energideklaration 201507-201606
Energi -> Uppvärmning + Varmvatten
Ved1650 kWh
El (direktverkande)3120 kWh
Värmepump-luft/luft (el)3100 kWh
Totalt7870 kWh
Varav energi till varmvattenberedning2420 kWh
Övrig el
Hushållsenergi (el)4930 kWh
Byggnadens energianvändning7870 kWh
Byggnadens elanvändning (energianv. - ved)6220 kWh
Total elanvändning (huvudbyggnad + hushåll)11150 kWh
Elanvändning garage + friggebod1250 kWh
Total elanvändning (alla byggnader)12400 kWh

Min egna elanvändning under 2023:
Januari 1427 kWh
Februari 1408 kWh
Mars 1553 kWh
April 880 kWh
Maj 562 kWh
Juni 459 kWh
Juli 482 kWh
Augusti 496 kWh
September 481 kWh
Oktober 1072 kWh
November 1793 kWh
December 2170 kWh
Totalt: 12783 kWh

Givet min situation så undrar jag om det finns några goda idéer på följande:

  1. Vilka ekonomiskt hållbara sätt finns det att minska kostnaden för elanvändningen (minskning av förbrukning eller bättre styrning)?
  2. Jag upplever att det emellanåt blir lite kallt, framförallt när det blåser. Finns det något sätt att kunna hålla en jämnare temperatur?
  3. Om jag tittar i energideklarationen så verkar det gå åt endast 700 kWh för eluppvärmning av huvudbyggnaden (element + golvvärme) (El direktverkande - energi till varmvattenberedare => 3120-2420=700 kWh). Kan detta verkligen stämma?
  4. Hur skall man göra för att få till så att luft-/luftvärmepumpen hamnar så nära sin sweetspot som möjligt? (Inte jobbar för mycket men inte heller låter elementen dra för mycket.)
 
Hej, spontana tankar:

1)

Saker som kostar lite/inte alls:

1. Duscha "effektivt" och kort då ni har elberedare.

2. Jämför ditt elavtal och se om du kan få lägre pris. Har svårt att se att timpris skulle löna sig för er utan försök få billigtrörligt/fast beroende på vad du/ni föredrar.

3. Se om du kan stuva om friggebod/garage så att det ena kan hålla lägre temp, t.e.x frostfritt

4. Sänk inomhus tempen, i första hand på el elementen.

5. Ni har el golvvärme i 2 badrum, Se om ni kan hålla er till att duscha enbart i det ena. Slå av/sänk golvvärmen i det andra och ha matta på golvet.

6. Står det några tips i energideklarationen som ni kan genomföra?

7. Se över tätningslister i dörrar/fönster. Kan också hjälpa till med vind-problemet

Saker som kostar mer:

1. Installera luft luft VP i garaget och ha "frostfritt" i friggebod. Eftersom pumpen i huset är ca 9 år gammal kan vara effektivare att sätta en ny på huset och "pensionera" den gamla I garaget

2. Se om det går/lönar sig att installera solceller

3. I samband med 2, låt en snickare inspektera taket och se om ni ska byta/tilläggsisolera samtidigt.

4. Tilläggsisolera fasaden om detta inte är gjort redan (borde hjälpa mot vind-problemet också)

5. Se över vitvaror (framförallt kyl/frys som "går" konstant) om de är gamla kan det löna sig att fynda nytt på nästa rea
 
Redigerat:
  • Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
TheVoleFX TheVoleFX skrev:
Förutsättningar:
  • 1,5-plans villa från 1975
  • 103 kvadrat - ~60 kvadrat nedervåning ~40 kvadrat övervåning
  • Övervåning har kattvindar på ca 2 meters bredd. Det finns även en nockvind som är kanske 1 meter bred och inte speciellt hög. Med andra ord paralleltak en bit.
  • Tak är äldre på samtliga byggnader men funktionsdugliga
    (Tak huvudbyggnad: öst-nord-öst (-113 grader öst) 45 graders lutning 60 kvadrat. Andra sidan (67 grader väst) har en takkupa på 3 meter i mitten. Garagetak (-23 grader öst) syd-syd-öst 20 kvadrat.)
  • Krypgrund ~80 cm hög. Blindbotten tilläggsisolerad med cellplast. Marken är täckt av åldersbeständig plast
  • Självdrag
  • Fönster 3-glas från 2014 (lufttäthet 4, vindtäthet 3)
  • Uppvärmning med värmepump luft/luft (Fujitsu RSG12LMCB 2015) på nedervåning samt direktverkande el via oljeelement. Dessutom viss vedeldning, mest för mysfaktorn.
  • Golvvärme el i badrum neder- + övervåning
  • Varmvattenberedare Jäspi/Kaukora VLM-300 S 290 liter (eluppvärmning)
  • Isolerat garage 28 kvadrat el-element hålls på ca 10 grader under vinterhalvår.
  • Friggebod 12 kvadrat el-element hålls på ca 10 grader under vinterhalvår.
  • Har haft rörlig timdebitering under 2023. Det har inte varit fördelaktigt då vi inte har tjänat på de småsaker som vi kan styra över dygn/veckan. Framförallt så är det längre/varmare duschar på kvällstid som varit den största boven.
Energideklaration från 2015-2016
Energideklaration 201507-201606
Energi -> Uppvärmning + Varmvatten
Ved1650 kWh
El (direktverkande)3120 kWh
Värmepump-luft/luft (el)3100 kWh
Totalt7870 kWh
Varav energi till varmvattenberedning2420 kWh
Övrig el
Hushållsenergi (el)4930 kWh
Byggnadens energianvändning7870 kWh
Byggnadens elanvändning (energianv. - ved)6220 kWh
Total elanvändning (huvudbyggnad + hushåll)11150 kWh
Elanvändning garage + friggebod1250 kWh
Total elanvändning (alla byggnader)12400 kWh

Min egna elanvändning under 2023:
Januari 1427 kWh
Februari 1408 kWh
Mars 1553 kWh
April 880 kWh
Maj 562 kWh
Juni 459 kWh
Juli 482 kWh
Augusti 496 kWh
September 481 kWh
Oktober 1072 kWh
November 1793 kWh
December 2170 kWh
Totalt: 12783 kWh


Givet min situation så undrar jag om det finns några goda idéer på följande:

  1. Vilka ekonomiskt hållbara sätt finns det att minska kostnaden för elanvändningen (minskning av förbrukning eller bättre styrning)?
  2. Jag upplever att det emellanåt blir lite kallt, framförallt när det blåser. Finns det något sätt att kunna hålla en jämnare temperatur?
  3. Om jag tittar i energideklarationen så verkar det gå åt endast 700 kWh för eluppvärmning av huvudbyggnaden (element + golvvärme) (El direktverkande - energi till varmvattenberedare => 3120-2420=700 kWh). Kan detta verkligen stämma?
  4. Hur skall man göra för att få till så att luft-/luftvärmepumpen hamnar så nära sin sweetspot som möjligt? (Inte jobbar för mycket men inte heller låter elementen dra för mycket.)
2)
Förutom det jag skrivit tidigare om isolering/tätningslister så kan du kolla om du har kallras i självdraget när det blåser, isåfall kan en huv/vindskydd hjälpa till.

Har du "vanlig" spisfläkt som blåser ut oset? Kolla isåfall att det inte blir kallras där när den inte går. Sitterett spjäll ovanför fläktmotorn som kan ha fastnat
 
  • Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
Attitudeswe
Försök köra med avslagna element och rikta in LLVP så att värmen når övervåning.

För timpriset kan man styra uppvärmningen av VVB så att den inte sker direkt efter kvällsdusch.

Natt och dagsänkning kan löna sig om det är några plusgrader ute så att LLVP kan återställa snabbt mellan 04-06...

Jag har automatiserat båda ovan och köper elen 10% billigare och förbrukar 10% mindre än före optimering.
 
  • Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.