Jag har nog basat på ett ganska ovanligt sätt tror jag. Listerna som skall böjas är totalt 5,4 meter långa och jag skall forma en rektangel med rundade hörn. Jag har övergivit ideen om oval och fyrkantslist då detta blir snyggare.
Jag har basat genom att blöta upp trät med en blöthandduk under några timmar, sedan ha jag värmt trät med en varmluftspistol och böjt allt eftersom runt klossen. Trät sprack tyvärr upp lite på utsidan. Jag det blev nog för varm så trät blev sprött, jag hade nog lite för bråttom också. Dock gör det inget jag skall limma på en list till utanpå, så jag har 3 hörn till att träna på innan det är dags för yttersidan.
Rektangeln skall bli en ram till ett ställ att ställa inomhusträd i, inspiretat av detta ställ:
http://www.artofbonsai.org/galleries/images/al_keppler/fig_i.JPG

/Martin
 
  • 100_2340.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100_2339.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några tips för basning:

Virkesval:
Virkesvalet är viktigt (både art och planka). Välj någon av de arter som är erkänt bra att böja, typ ask eller ek. Välj en bit som har raka fina fibrer och se till att fibrerna inte löper ut mot utsidan på böjen. Är virket torrt bör det absolut vara lufttorkat. Ugnstorkat "brädgårdsvirke" ger inte lika bra resultat.

Verktyg:
Jag föredrar att ångkoka ämnet (lättare att hantera x liter ånga än x liter kokande vatten. Tekniker med blötläggning och upphettning med varmluft kan funka men räkna med fler misslyckade försök.
Fixa en ångtrumma av plywood eller något rör (gärna isolerat). Röda avloppsrör funkar en stund (tål inte värmen). En elektrisk tapetångare funkar som ånggenerator. ANVÄND HANDSKAR. Man kan bränna sig rejält och man måste kunna ta att ordentligt tag i arbetsstycket.
Håll helst en bred rem av läder eller tunnplåt spänd mot böjens utsida vid böjning så minskar risken för att trät flisar ur på utsidan.

Arbetsgång (med ånga):
1) Starta ångan och värm upp ångtrumma ordentligt.
1b) Se till att barn är utom räckhåll för ånga och svordomar (se punkt 6).
2) Förbered form, tvingar, mothåll mm noggrannt.
3) Ångkoka ämnet ungefär en timme per tums tjocklek (generellt). Koka gärna ett backup-ämne på en gång. Koka INTE extra länge "för säkerhets skull". Det funkar inte.
4) Flytta ämnet till formen FORT och böj runt i ett moment. Du har bara några få minuter på dig. Går det inte med våld går det GARANTERAT inte med mer våld. Ibland hjälper det att "förböja" ämnet snabbt på frihand först. ANVÄND HANDSKAR.
5) Låt ämnet svalna ordentligt för att minimera risken att ämnet återfjädrar mycket.
6) Njut av resultatet och var stolt över att ha betvingat något som är gjort för att var rakt... Alternativt svär en stund och försök igen.

Ett alternativ är ju så klart att skippa basningen och skaffa faner och laminera formen istället. Men det är inte lika roligt (men kladdigare)...

Fabrikstillverkade möbler är med allra största sannolikhet "formpressade" med heta verktyg alternativt formlimmade.

/Niklas
 
  • Gilla
pajson och 2 till
  • Laddar…
Jag gick ett år på möbesnickarutbildning och byggde där några annorlunda pallar, jag använde mig av en speciell "gummisäck" och en vakumpump. Man skiktlimmade ihop det som skulle formas, lade det på formen i säcken, slog på pumpen som sög ur luften ur säcken och pressade på så sätt materialet mot formen, efter några timmar var det klart med perfekt reultat.
Norrl.
 
Möbeln ser lackad ut. Jag skulle använda spårad (böjbar) MDF och bygga upp formen med och sedan täcka kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.