B Bjober skrev:
Jag säger värme som övriga deltagare.
Sen bör du även kunna lirka isär dem med typ en skruvmejsel och ge det lite tid.
Lite kraft och långsamt är bättre än stor kraft snabbt. Någonstans måste det läcka in luft så det släpper.
Nästa gång lägger du en tråd i mellan så kan det inte suga fast.
Bra tips med tråden! Det ska jag tänka på till nästa gång.
Men det läcker inte in någon luft alls (då hade det väl inte vakum vsrit kvar). Om jag vänder den upp och ner rinner inte en enda droppe av vattnet från vattenbadet ut... Det är snustorrt.
 
A _ametist_ skrev:
Ok, måste få tag på tryckluft bara.
Är den på macken ok?
Borde funka, du behöver bara hitta något så du blåse ned med tryckluften emellan. Den letar sig ned av trycket.
 
Annars sitter de ihop av att grytan krympte mer när det svalnade? Värm grytan och lägg is och kallvatten i den rostfria bunken?

Lite spännande att se hur/när du får isär dem…😉
 
  • Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Annars sitter de ihop av att grytan krympte mer när det svalnade? Värm grytan och lägg is och kallvatten i den rostfria bunken?

Lite spännande att se hur/när du får isär dem…😉
Ja, den tanken har slagit mig också. Funderade i dina banor där att samtidigt försöka värma och kyla...
 
Värm bara upp den så kommer det att lösa sig.
 
D Daniel 109 skrev:
Värm bara upp den så kommer det att lösa sig.
Jag lyckades! 😀
Vattenbadsprincipen fungerade, dvs jag satte grytan/bunken i ytterligare en stoooor gryta med vatten (så inte även denna skulle fastna). När vattnet i den stora grytan började koka lossnade bytta från den mindre grytan.
Försökte igår att värma grytan med bunken direkt på plattan, men då lossnade den inte (kan dock vara så att jag inte riktigt vågade värma tillräckligt länge då jag var lite orolig för raketeffekt...) Men det var innan jag fick alla era tips.

Tusen tack för ert engagemang i detta!
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 6 till
  • Laddar…
A _ametist_ skrev:
Jag lyckades! 😀
Vattenbadsprincipen fungerade, dvs jag satte grytan/bunken i ytterligare en stoooor gryta med vatten (så inte även denna skulle fastna). När vattnet i den stora grytan började koka lossnade bytta från den mindre grytan.
Försökte igår att värma grytan med bunken direkt på plattan, men då lossnade den inte (kan dock vara så att jag inte riktigt vågade värma tillräckligt länge då jag var lite orolig för raketeffekt...) Men det var innan jag fick alla era tips.

Tusen tack för ert engagemang i detta!
Skoj!
Bra med återkoppling också!

”Vi” använder flytande kväve på jobbet för att kyla skaft som ska ned i hållare. Hållare värms upp innan montering. Det sitter som berget efteråt när de fått samma temperatur.
 
p-pennan p-pennan skrev:
Skoj!
Bra med återkoppling också!

”Vi” använder flytande kväve på jobbet för att kyla skaft som ska ned i hållare. Hållare värms upp innan montering. Det sitter som berget efteråt när de fått samma temperatur.
Ja, det var nog liknande som hände här. Såsen höll på att spricka då temperaturen var för hög, så då ställde jag grytan med byttan i i kallt vatten. Grytan ”krympte ” då av vattnet medan byttan fortfarande var varm av såsen….
 
Skulle det inte vara klart bättre att blocka ur byttan?
 
Testa att vispa bean på diskbänken. Blöt disktrasa under så slipper du krångla med vattenbad.
 
D Daniel 109 skrev:
Skulle det inte vara klart bättre att blocka ur
D Daniel 109 skrev:
Skulle det inte vara klart bättre att blocka ur byttan?
Vad menar du?
 
Det är ett stavfel.Det ska stå ”plocka ur byttan” att kyla ner hela vattenbadet i det läget är fel strategi.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ett stavfel.Det ska stå ”plocka ur byttan” att kyla ner hela vattenbadet i det läget är fel strategi.
Jo, det är lätt att vara efterklok. Om såsen håller på att spricka har man ju liksom inte så många sekunder på sig att försöka rädda den…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Då är det ju dumt att lägga tid på att kyla hela vattenbadet. Att lyfta bort den från badet är extremt mycket snabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.