Hej,

Jag har en kamin installerad i ett hus från 50-talet. Förr var det en sommarstuga som ombyggts och tilläggsisolerats till permanentboende. Det finns en kamin installerad som det blir mycket kondens kring röret på. Vi bytte precis plankorna som satt runt då de var helt fuktskadade. Röret går upp till en kallvind som är någorlunda isolerad. På vinden sitter det såna där skivor för värmeisolering runt hela röret så den är inkapslad och det verkar vara isolerat inuti runt röret också. Upp på taket har vi inte varit och tittat. men om jag förstår det rätt, behöver vi isolera här inifrån huset ? Som ni ser är det inte isolerat härifrån utan det är en spalt öppen. Min man är dock orolig för att sätter vi i sån där silikonfog och isolering runt röret här inifrån så kommer vattnet bara ansamlas ovantill - dvs inte lösa problemet för då har vattnet ingenstans att ta vägen utan bara kommer samlas där och så har vi osynliga problem.
Jag tror ju däremot att det är den varma luften här inifrån huset som klättrar upp och skapar denna kondens i den där lådan på vinden som antagligen är kall - stoppar vi den så är det inga mer problem? Min man tror vi bara behöver isolera från taket att det inte kommer in vatten därifrån - men jag tror inte det är problemet - även om vi givetvis måste klättra upp vid tillfälle när det är mindre halt och utreda isoleringen från taket så det inte läcker in vatten därifrån såklart.

Vad säger ni? vad behöver vi göra? Man ska väl alltid isolera från huset upp till lådan på kallvinden?
Det jag funderar på, då det är en stängd låda, om vi isolerar den uppifrån och nerifrån, finns det inte risk för att det blir problem därinuti? Någonstans borde den väl "vädras/andas? Röret blir ju varmt när vi eldar och någonstans måste väl den värmen ändå ta vägen?

För kännedom så köpte vi huset för ca 2 år sedan och har ingen information från föregående ägare då det var ett dödsbo.

Rörledning går genom en vit takinfällning mot en stenvägg; märkningar syns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kondens?
Detta är väl regnvatten eller smält snö som rinner ned p g a dålig tätning mellan skorsten och yttertak.

Skulle det vara kondens, typ orsakad av hög luftfuktighet inomhus, då troligen kommer från dåligt läckande yttertak.

Kondens uppstår då varm fuktig luft når en kall yta.


Upp på vind och yttertak och kolla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lizku
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.