Vi kontaktade hantverksfirman där vi köpte dörren och låset och som monterade allt på plats. Det var ett bekant problem för dem. De kom och justerade dörrkarm och dörr som var skeva. Trähus som rör på sig. Efter det så har det funkat bra. Så i vårt fall var det iallafall delvis beroende på detta. Jag känner mig dock inte trygg med att det inte kommer uppstå igen och jag förväntar mig att ett erkänt lås ska kunna hantera normal rörelse i ett hus. Det får inte vara för känsligt för den typen av normalt skeende.
 
Jag tror att det problemet är lite annorlunda mot mitt problem. I mitt fall tror jag det är en deformerad plastdetalj inuti låskistan(hur man nu kan ha temperaturkänsligt material i en sådan miljö) som ändrar sig med väderleken.

i vilket fall ska en premium säkerhetsprodukt till den kostnaden hålla mer än 2-3år. De gamla låsen man hade höll ju för fan hur länge som helst.
 
Lyfter en lite gammal tråd igen för jag har råkat ut för ungefär samma sak på min Doorman V2N efter exakt 3 år.
Det började med att enheten inte ville låsa upp sig efter att ha matat in korrekt kod.
Man hör hur den accepterar korrekt kod och sedan försöker låsa upp - följt av att nummersatsen blinkar i ett mönster av ett kryss... att den inte lyckades låsa upp.
Man hör två klick vid det momentet.. precis som att mekanismen försöker dra inte det större lås-kroken men inte lyckas och sedan ett klick när mekanismen går tillbaka.

Vad jag märkte efter mycket om och men var en "workaround", att om man var snabb med att dra ner handtaget vid första klicket så kunde man öppna dörren precis som vanligt. Som att den blivit upplåst utan att den digitala enheten uppfattar det själv.

Då kontaktade jag Yale-supporten som bekräftade att de kände igen felet och att ända lösningen var att köpa nytt låshus (snordyr). Jag blev lite snopen faktiskt eftersom det är en rätt dyr investering i sig att skaffa en Yale Doorman och att de sedan inte tar på sig ansvar för felet, när det ser ut att vara ett "känt" fel.

När jag påpekade för supporten att jag lyckats hitta en workaround på enheten så svarade de bara att jag bör köpa nytt låshus och byta ut den. För det kommer bara bli värre.
Mycket riktigt, nu efter 1 månad med workaround så har låskroken fastnat helt och hållet i låst läge.
Jag ska försöka mig på att skruva isär den och se vad exakt som hänt tack vare de behjälpliga Youtube-videorna. Hittar jag något fynd så ska jag dokumentera detta och uppdatera er.
 
  • Gilla
gusse02
  • Laddar…
Jävligt dåligt att de inte kan stå för ett nytt lås, när det dessutom är ett känt fel i designen. Jag fick dock snabb och bra service precis innan min garanti hade gått ut. Pengarna tillbaka när det bara var en månad kvar. Så det var ju väldigt bra alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.