Jag har ett handfat av märket Hafa. Bottenventilen är inte så snygg. Går det byta ut eller slipa den? Om byta ut, hur hittar jag rätt modell?

Tack för hjälpen
 
  • Ett slitet handfat med smuts och skador runt avloppet och en stängd avloppspropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kia2 skrev:
Jag har ett handfat av märket Hafa. Bottenventilen är inte så snygg. Går det byta ut eller slipa den? Om byta ut, hur hittar jag rätt modell?

Tack för hjälpen
Den där måste bytas ut. Du får mäta diametern på hålet.
 
T Tompafix skrev:
Den där måste bytas ut. Du får mäta diametern på hålet.
Funkar de här måtten?
 
  • Digital skjutmått mäter diameter på vaskens avlopp. Indikerar cirka 61.8 mm. Vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skjutmått visar 17.71 mm framför handfatets avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kia2 skrev:
Funkar de här måtten?
Mät på undersidan. Borde vara G 1 1/4 (~42mm) om det är Hafa. Du ska ha en för breddavlopp. Är det en push up ventil du har?
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Mät på undersidan. Borde vara G 1 1/4 (~42mm) om det är Hafa. Du ska ha en för breddavlopp. Är det en push up ventil du har?
Jag kollade Hafas hemsida nu (borde kanske gjort det först). Bottenventilen finns endast i en storlek. Det är pop up-ventil och breddavlopp. Så här ser sprängskissen ut. Frågan nu är om jag måste köpa Hafa, eller om det finna andra alternativ också.

https://www.hafa.se/sortiment-badru...ventil-pop-up-krom-stort-lock-for-braddavlopp
 
  • Teknisk ritning av en komponent med dimensioner, gängad anslutning, maskinteknik, svartvit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kia2 skrev:
Jag kollade Hafas hemsida nu (borde kanske gjort det först). Bottenventilen finns endast i en storlek. Det är pop up-ventil och breddavlopp. Så här ser sprängskissen ut. Frågan nu är om jag måste köpa Hafa, eller om det finna andra alternativ också.

[länk]
Det går utmärkt med andra fabrikat.
Jag har Mora på min Hafa t.ex.
Äe den rengjord med gröna sidan på en svamp eller?
 
T Tompafix skrev:
Det går utmärkt med andra fabrikat.
Jag har Mora på min Hafa t.ex.
Äe den rengjord med gröna sidan på en svamp eller?
Vet inte faktiskt. Den var så när vi köpte huset. Den är iaf väldigt repig.

Hur gör jag för att hitta en annan modell som passar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.