Vår Keddy-insats (installerad av husets förre ägare) värmer väldigt dåligt, och vi försöker ta reda på varför. Keddy har svarat att ett problem kan vara dålig tätning mot skorstenen. Man ska kunna plocka bort gallret ovanför luckorna och kolla efter kallras. Men jag har ingen aning om hur man öppnar där. Kanske någon här som vet hur man tar bort gallret? Tusen tack på förhand!
Öppen spis med brinnande ved, små koppar och dekorativa föremål på manteln ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du provat att lysa in genom gallret där uppe och tittat?

Jag gissar att det är en eftermonterad kamin, och då brukar det bli en skarv lite ovanför gallret som ska täta det nya röret mot den gamla skorstenen... Den övergången tätas enligt Keddys anvisning med stenull, så där kan det ju läcka ut värme om man fuskat eller om isoleringen helt enkelt stulits av en fågel eller nått....
 
Fråga Keddy!
 
C citronskal skrev:
Fråga Keddy!
Det tar några dagar att få mejlsvar och jag hade hoppats kunna kolla i helgen.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du provat att lysa in genom gallret där uppe och tittat?

Jag gissar att det är en eftermonterad kamin, och då brukar det bli en skarv lite ovanför gallret som ska täta det nya röret mot den gamla skorstenen... Den övergången tätas enligt Keddys anvisning med stenull, så där kan det ju läcka ut värme om man fuskat eller om isoleringen helt enkelt stulits av en fågel eller nått....
Har testat nu, men ser inget speciellt som liknar isolering. Jag ser en smal passage av tegelstenar och sedan röret i mitten. Det går inte att se så mycket "uppåt".

Jag tycker att det är märkligt att i princip det enda stället där man får ut RIKTIGT bra värme är det lilla "solhålet" ovanför kaminen. Genom gallret ovanför luckorna kommer nästan ingen värme alls.
 
Den suger ju in kall luft därnere och släpper ut varmluft där uppe.
Blev nästan som att där fanns en fläkt på min gamla keddy .
Gallret där uppe blev kanon för att sätta fart på luften.
 
Naturkrafterna som jobbar.

Varm luft stiger uppåt och kommer ut där ovan, genom solgallret.
Luften ersätts genom att ny svalare rumsluft sugs in genom breda gallret ovanför kaminluckorna.

Den som byggde borde gjort flera stora öppningar på sidorna eller eller en mycket större än den du har nu, med större area än gallret och springorna runt framsidan på insatsen.

Byggde nåt liknande en gång i tiden kring en Jötul Peis 17A. Med stora utgångar i briket, som det heter på öppna spisar.
Hade inget galler ovan luckorna, med flera luftinsläpp nedertill från sidorna.

Den värmde otroligt bra, så länge det var eld...

Nu har jag en Tulikivi Ktlu 2050 täljstensugn.
Eld på kvällen, så varar värmen till morgonen.
I den finns inget "rum" för varmluft ovan eldstaden, heller inga luftportar, bara täljsten.

Så ta bort Solluckan och kolla om du inte kan ta upp en rejäl lucka på vardera sida, i höjd med nuvarande lucka. Bör vara rätt enkelt med en billig slagborrmaskin och lämpliga borr från typ BT.

De som säljer kaminer och ugnar har lämpliga galler/insatser att montera i de hål du eventuellt tar upp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.