I vårt fritidshus kök tänker jag någon gång under 2024 lägga ny matta. kanske blir det linoluem eller inte.

Nu är det plastmatta på plastmatta på träunderlag.

Min tanke är att dra bort plastmattorna och lägga masonit på undergolvet.
Inget finlir, kanske slipa ned eventuella störande ojämnheter.
Min fråga är -och jag har sökt runt- är om jag behöver spika eller skruva fast masoniten i underlaget.
Jag antar att spik är ålderdomligt och skruv är ett bättre val.
Och i så fall vilken skruv och hur tätt med skruv (eller spik)? 20 cm mellanrum?

Skall grålumppapp läggas ovanpå eller under masoniten.

Som sagt, ingen finlir, vi vill bara få bort den fula plastmattan (som dessutom släppt i flera kanter) och få ett juste underlag.

Tacksam för hjälp

Ett kök med diskmaskin, vask, vita skåp, trägolv, matta och en gammal vedspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv och trappsteg med smuts och slitage, sned perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har sökt runt en del men lyckas inte hitta några rekommendationer om bästa sätt att fästa masoniten.
 
Min pappa som var snickare brukade säga att spik var bättre i ett sådant här fall, för han menade att skruv har en tendens att röra sig. Huruvida detta stämmer vet jag inte.

(Vi spikade masonit på träväggar och det var i alla fall väldigt lätt.)
 
R
Fario Fario skrev:
Jag har sökt runt en del men lyckas inte hitta några rekommendationer om bästa sätt att fästa masoniten.
Spika är det enda vettiga då en vanlig skruv behöver skruvas ned i masoniten och då uppstår det en liten ojämnhet omkring skruvhuvudet..
Långa pappspik skulle jag rekommendera….
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Lägg masonite undergolv flytande istället lägger du vanlig masonit skall den blötas först o spikas väldigt tätt med huggen dyckert 10 cm mellan varje spik i uppritat rutmönster väldigt jobbigt dessutom synd att förstöra trägolvet om du ångrar dej o vill ta fram det en gång. Undergolv är spontat o limmas ihop i sponten. Har inte sett på länge men antar det finns att få tag i fortfarande lägges med lumppapp under.
 
  • Gilla
Janus82 och 3 till
  • Laddar…
Tackar för svar.

Just undergolvsmasonit verkar vara svårt att hitta. Men det heter väl något med "board" kan jag misstänka...

Det känns som jag är fast i ett tänk från sjuttiotalet och att man inte längre lägger masonit (board) som mellanskikt mellan undergolv och plastmatta.

Men jag skall fundera vidare och det lutar nog åt att jag lägger hård board som denna flytande på undergolvet.
Jag har sett lite olika om hur underpappen skall läggas, under masoniten eller ovanpå så plastmattan lättare kan bytas framöver.

Vi får se hur det blir.
 
Den skivan kan du inte lägga flytande saknar spont klarar du höjden finns 10 mm golvspånskiva lägg lumppapp under skivan mattan bör helst limmaspå skivorna du kan lägga 4 meters bredd utan lim men kan bli problem att den bubblar sig där du går mycket
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Den skivan kan du inte lägga flytande saknar spont klarar du höjden finns 10 mm golvspånskiva lägg lumppapp under skivan mattan bör helst limmaspå skivorna du kan lägga 4 meters bredd utan lim men kan bli problem att den bubblar sig där du går mycket
Det finns inget som heter "kan inte" i dessa sammanhang @Bo arnold, masonit användes ofta i mitten av förra århundradet för att täcka undergolv inför mattläggning och TS kan mycket väl göra på samma sätt nu.
 
Skippa masoniten och kör på 10mm spontant golvspån som du lägger flytande. Det är mycket mindre jobb och du får ett mycket bättre resultat. Masonit på golvet har ingen använt sedan 60-talet just för att spåntat spån är så mycket bättre.

Om du trots allt vill vara traditionell och ska köra med masonit så ska masoniten sopas med vatten innan läggning så att den är rejält fuktig, då sträcker den sig när den torkar och ger ett slätt undergolv. Innan masoniten torkar så ska den spikas med dyckert med 10 cm mellanrum i ett rutnät, det ska alltså gå åt 100 spik per kvadratmeter. Fruktansvärt mycket spikande och mycket "teknik" för att fukta masoniten lagom mycket...
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Man spikade alltid masoniten förr som jag tidigare sagt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.