Hej!
Har väl pillat på det mesta i mitt gamla hus men rör och vatten har jag hittills lyckats hålla mig borta från. Nu behöver jag lite hjälp med hur jag ska ansluta en blandare från Ikea. Jag behöver dessutom ansluta en förlängning från blandaren till vattenrören då blandaren inte når ner till dessa.
Lägger in bild på blandarens anslutning G3/8 R10 enligt Ikeas instruktion. Samt rörens anslutning.

Hoppas någon kunnig kan hjälpa till!
 
  • Vattenkranens flexibla anslutningsslang i närbild med oskarpt bakgrund. Metall, textilomspunnen, avstängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör mot vit dörr, ljus, skuggor, röranslutning, sexkantig mutter, inga människor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det där ser ut som en 10mm mutter från Vatette i ovankant enligt mitt ögonmått.

Slangen passar direkt på kopplingen då det finns en plan yta under.

Kontrollera detta genom att mäta hålet i den kromade muttern, är det 10mm så är det bara att köra på!

Gängad röranslutning med synlig lekage, markerad med grön pil, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kvantfysik
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det där ser ut som en 10mm mutter från Vatette i ovankant enligt mitt ögonmått.

Slangen passar direkt på kopplingen då det finns en plan yta under.

Kontrollera detta genom att mäta hålet i den kromade muttern, är det 10mm så är det bara att köra på!

[bild]
Korrekt! Jag mätte och det stämmer att det är 10mm. Problemet är att jag som jag skrev ovan att jag behöver en anslutningsslag mellan blandaren och rören eftersom blandarens slangar inte räcker till röret. Det jag förstår är att jag behöver en 10 mm invändig anslutning till röret.
Jag tror jag ska ha en 12mm utvändig anslutning till blandarens slangar men är inte säker om det går att hitta... har googlat ihjäl mig efter en anslutningsslag med 10 mm invändig och 12 mm utvändig anslutning men blir inte klokare.
 
kulle kulle skrev:
[länk]
Har kollat på denna men den är för kort, behöver ca 40 cm, vilket jag inte hittar.
 
kulle kulle skrev:
[länk]
Tack, detta ser lovande ut, jag provar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.