Jag är i planeringsstadiet för att bygga ett isolerat arbetsrum inuti vår ladugård på ca 6x4x2.5m. Tanken är att börja bygga bjälklaget direkt på 6 st cementblock som står direkt på marken.

På skissen har jag börjat med konstruktionsvirke 45x220.

Behöver jag en bärlina i mitten för denna dimension?
 
  • 3D-modell av en trästruktur med mått i programmet SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortla av behöver du göra så blir det stummare. Du kan väl lägga fler plattor i mitten också?
 
Det är lite väl överdimensionerat med 45x220mm. Då det bara är 4meter, och ett enkelt arbetsrum så räcker det egentligen gott med 45x145mm. Men kanske ska du ha det som dansbana i framtide, så använd 45x170mm så klarar det de mesta. Sätt även några kortlingar.
 
S Småbrukaren skrev:
Kortla av behöver du göra så blir det stummare. Du kan väl lägga fler plattor i mitten också?
När det kommer till betongblocken under. Jag tänkte mig vanlig betonghålsten. Finns det något som lämpar sig bättre? Underlaget är stenhård jord/sand som som varit torr sen 40 talet så det borde väl räcka att placera och passa dem direkt på det underlaget?
 
Ja men lite sättsand eller sandlådesand skadar inte att sätta dem i antar jag. Då tål det ju lite rörelse om trät torkar med tiden. Men det kommer funka oavsett.
 
Ett alternativ till kortlingar är att sätta en längsgående i mitten och med två meter behövs de inte.
I förrådet jag byggde så anpassades de längsgående så att det fanns plats att skruva 45*45 att lägga de korta bjälkarna på.
Träramkonstruktion för grund till byggnad eller däck, utomhus på jordad terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buster75
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ett alternativ till kortlingar är att sätta en längsgående i mitten och med två meter behövs de inte.
I förrådet jag byggde så anpassades de längsgående så att det fanns plats att skruva 45*45 att lägga de korta bjälkarna på.
[bild]
Ja, då kan man gå ner ordentligt i virkesdimension. Det räcker med så lite som 45x90. Om du sätter ytterligare ett stöd i mitten, som på bilden. I mitten kan du ställa en 90x45 på en liggande 45x120.
 
A AG A skrev:
Ja, då kan man gå ner ordentligt i virkesdimension. Det räcker med så lite som 45x90. Om du sätter ytterligare ett stöd i mitten, som på bilden. I mitten kan du ställa en 90x45 på en liggande 45x120.
Jag är ju alltid lite överdimensionerande då jag gör arbetet själv, här är det på sidorna 45*170 och mellanliggande 45*120.
Och för TS inomhus liggande på betongsten kan man ju lägga några extra.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag är ju alltid lite överdimensionerande då jag gör arbetet själv, här är det på sidorna 45*170 och mellanliggande 45*120.
Jag tänker lite på isoleringen. Bjälkens bredd avgör väl också hur tjock isolering jag kan använda. Vad är tillräckligt för en sån här byggnad? Kommer ha ett el-element initialt för att hålla det minst 15c iaf.
 
A AndersS skrev:
Ett alternativ till kortlingar är att sätta en längsgående i mitten och med två meter behövs de inte.
I förrådet jag byggde så anpassades de längsgående så att det fanns plats att skruva 45*45 att lägga de korta bjälkarna på.
[bild]
Har du inte grundmurspapp eller nått annat kapilärbrytande mellan betong och trä?
 
A AndersS skrev:
Ett alternativ till kortlingar är att sätta en längsgående i mitten och med två meter behövs de inte.
I förrådet jag byggde så anpassades de längsgående så att det fanns plats att skruva 45*45 att lägga de korta bjälkarna på.
[bild]
Har du även en bild på hur du fäst väggen mot bjälklagret?
 
R
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
B buster75 skrev:
Har du även en bild på hur du fäst väggen mot bjälklagret?
Byggkonstruktion i trä, påbörjade väggar, byggstenar, natur i bakgrunden, skogsområde, dagtid, utomhusbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buster75
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är många hemmabyggare i tråden som rekommenderar både det ena och det andra..
Att göra ett bjälklag på 4m spännvidd med mindre än 45x195 är inte att rekomendera och då bör den ha en krysskolvning i mitten av bjälklaget, för att uppnå en styvhet i bjälklaget..

[länk]
Det är nog snarare tvärtom. Utan utbildning och större erfarenhet så har man som regel en förmåga att överdimensionera väldigt mycket. Medans man som konstruktör, eller snickare oftast har koll på vad saker och ting har för hållfasthet. Samt vilka dimensioner som behövs för olika spännvidder och belastningar.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Och det också "inomhus".😉
Så vind och snö existerar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.