Hej, jag har inte nån motorvärmare installerad på mitsubishin och tänker på hur jag kan skona kallstarten nu när det är -10 ute mest. Funderar på att lägga en vanlig kupevärmare emot motorn och köra nån timme, kan det ha nån avgörande uppvärmningseffekt..? Eller finns det nån som har ett annat fiffigare bonn-tips på hur man kan göra..?
 
Du startar den som vanligt, behövs ingen motorvärmare, och kör lugnt tills du ser tempen börjar stiga.
Det står inte var du finns i landet, men tolkar det som det enstaka gånger går ned till -10.
 
Bonn-knepet är väl att köpa en slangvärmare?

Tar fem minuter att installera, och sparar du kylarvätskan är ju bara att hälla tillbaka den...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Använd bra olja, se till att batteriet är laddat, starta och kör när du ska iväg. Att värma omgivningen runt motorn kommer ha noll effekt på smörjande egenskaper när du vrider på nyckeln.
 
Så fort motortemperaturen är under 50° så räknas det som en kallstart.
 
M munspelarn skrev:
ah, tack för feedback.. Det var en bra ide med slangvärmare, hittade den här på biltema

[länk]

undrar just om den är universal och funkar till en pajero, det står att det både är 16 och 20 mm, vad är logiken bakom..?
Finns egentligen två olika modeller, den du hittade som man sätter på slangarna som går in i kupen och en större variant som man sätter på kylarslangen...

Jag har en sån modell du länkar till i ena bilen, och den funkar inte superbra.. det behövs ganska många timmar för att värma motorn då cirkulationen blir dålig i de små slangarna..
Köpte jag en idag skulle jag sätta den på den undre kylarslangen för att få bättre värme i motorn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.