Hej,

Har ett luft vatten system

Bosch EHP 9 AW och CC160 installerat 2010 med tillhörande Shunt ställdon ESBE ARA 671.

Vi har haft utmaning att få värme i radiatorer.
Ställdonet var inställd på minimum och jag har inte sett att det rört på sig.

Jag ändrade manuellt till mitten och då flödade vatten ut och temperaturen steg i villan.

Fråga1:
Visst ska det finnas automatik kopplat till ställdonet som justerar shunten efter den kurva som finns inställd i systemet?

Dvs börjar jag manuellt ställa ställdonet så frångår jag automatiken…

Fråga 2:
Finns det något annat sätt att kontrollera att ställdonet funkar - eller är slutsatsen av det jag gjort ovan att den inte funkar och behöver bytas?

Tack på förhand,

Mvh
Patrik
 
  • Värmesystemkomponenter, kopparrör, pump, ventiler, kablar, teknisk installation, underhållsarbete antyds, färgade markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska säkert finnas en automatik som styr shunten utifrån utetemperaturen. Om du ändrar värmekurvans förskjutning kraftig uppåt och nedåt så ska shunten öppna respektive stänga om den fungerar som den ska.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Det ska säkert finnas en automatik som styr shunten utifrån utetemperaturen. Om då ändrar värmekurvans förskjutning kraftig uppåt och nedåt så ska shunten öppna respektive stänga om den fungerar som den ska.
Tack för svar,
Ser jag på Ställdonet om Shunten öppnar och stänger sig? Ska den röra sig?
 
Ratten ska röra sig via shuntmotorn om ratten är i intryckt läge på den shunten. I utdraget läge står ratten i manuellt läge och regleras för hand.
 
  • Gilla
PaFransson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.