Jag har fått besök av sotaren som gjorde en brandskyddskontroll och fick nedslag på två saker varav den ena är en utmaning och där jag behöver råd.
Som ni vet ger nedslag eldningsförbud så det är ju mindre bra.
Att takstegen inte sitter fast i plåttaket kan jag väl köpa även om det är fysiskt omöjligt för den att flytta sig.

I huset sitter sedan typ 30 år en Kedddy braskamin (insats).
Den har en anslutning rakt upp i skorstenen och runt röret sitter det brandsäker isolering som tätar mellan rökröret från kaminen och skorstensstocken.
Sotarens anmärkning är att han anser att det blir en sotficka och han vill därför att jag antingen murar/gjuter igen en del av skorstensstocken så att den får ett naturligt "fall" mot rökröret eller sätter in en liknande annordning i plåt som ger samma effekt.

Är det någon som gjort något liknande och kan beskriva hur ni gjort ?

Till saken hör det att skorstensstocken är murad av natursten och ca 30 cm bred och djup... Hantverk gjort i slutet av 1800-talet.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Åsa Lund
Kolla efter trådar med glidgjutning av skorsten på detta forum. Jag har läst en sån tråd nån gång, så infon finns. Lycka till!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kolla efter trådar med glidgjutning av skorsten på detta forum. Jag har läst en sån tråd nån gång, så infon finns. Lycka till!
Jo men glid
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kolla efter trådar med glidgjutning av skorsten på detta forum. Jag har läst en sån tråd nån gång, så infon finns. Lycka till!
Jo jag har åxå läst nån tråd om glidgjutning men det gör man väl när pipan inte är tät.
I mitt fall är den tät men enligt sotaren är rökröret från insatsen för "klent" i relation till själva pipan.
 
Scout Scout skrev:
Jag har fått besök av sotaren som gjorde en brandskyddskontroll och fick nedslag på två saker varav den ena är en utmaning och där jag behöver råd.
Som ni vet ger nedslag eldningsförbud så det är ju mindre bra.
Att takstegen inte sitter fast i plåttaket kan jag väl köpa även om det är fysiskt omöjligt för den att flytta sig.

I huset sitter sedan typ 30 år en Kedddy braskamin (insats).
Den har en anslutning rakt upp i skorstenen och runt röret sitter det brandsäker isolering som tätar mellan rökröret från kaminen och skorstensstocken.
Sotarens anmärkning är att han anser att det blir en sotficka och han vill därför att jag antingen murar/gjuter igen en del av skorstensstocken så att den får ett naturligt "fall" mot rökröret eller sätter in en liknande annordning i plåt som ger samma effekt.

Är det någon som gjort något liknande och kan beskriva hur ni gjort ?

Till saken hör det att skorstensstocken är murad av natursten och ca 30 cm bred och djup... Hantverk gjort i slutet av 1800-talet.

Vad som händer är säkert att anslutningsröret sticker upp högre än isoleringen runt röret, vad som händer då är att det blir en ficka runt röret där det samlas stora mängder sot som riskerar att orsaka/förvärra en skorstensbrand.

En ful-lösning skulle ju vara att ta bort den befintliga isoleringen och använda hårda stenullsskivor och kapa till och kila upp runt röret och se till att dom är sågade med fall inåt. Men det kommer ju ändå innebära att kassetten måste baxas ut och in för att komma åt att jobba och att du kanske måste göra om det igen längre fram när isoleringen rör sig nästa gång.

Så ett bättre alternativ vore att testa med ett kit av den här typen
https://soliduct.se/kassettanslutning-162.htm
och se ifall det går att montera enligt anvisningen på hemsidan.

Använde ett liknande kit till min kassett men då hade jag ett hål i spiskåpan att jobba genom eftersom jag hackat bort spjället och tätat skorstenen i samma veva.
Men är inte din rökkanal större än än plåten och du har en hylla där den expanderar lite en bit upp så borde det gå.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Antingen tar man upp ett hål i höjd med rökröret ock kastar in bruk runt röret så de blir en kona neråt .Eller så plockar man ur insatsen och murar fast en kort rörbit å slänger bruk ovanför. Sen skarvar man rören neråt och monterar in insatsen igen.
 
Hade Murare där som kikade och konstaterade att eftersom murstocken är i natursten var det näst intill omöjligt att gjuta eller mura en tratt.
Plåtlösningen hade fungerat men eftersom skorstenskronan inom kort skulle behöva renoveras valde jag det traditionella sättet... jag drog in nya rökrör till respektive eldstad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.