Har en kyl och frys som börjar bli till åren. De har idag dålig ventilation och jag funderar på att förbättra det genom att leda luft genom överskåpet ut genom galler på sidan eller i själva luckorna. På flera kylar/frysar står det att man ska ha minst 200 cm2 luftkanal ovanför skåpet. Är det hålets storlek tror ni eller den öppna ytan? Jag har kikat på klöverplåt som har ca 45% öppen yta. Även vanliga fula plastgaller har ju inte full genomsläpplighet. Brukar de sättas i ett 200cm2-håller eller snarare ett 400cm2-hål?
 
S
Det är den öppna ytan.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
S
Ska du ha mest effekt så ska du ha 4-5 cm mellan kylskåpets baksida och väggen också.
 
S sinuslinus skrev:
Ska du ha mest effekt så ska du ha 4-5 cm mellan kylskåpets baksida och väggen också.
Hmm, det är ju rätt djupt. Utöver den inbuktning som redan är/brukar vara i själva kylen/frysen menar du?

Har en bänkskiva bredvid och monterade överskåp som begränsar lite för att det ska se snyggt ut, men t ex en 22mm distans skulle jag nog kunna klara. På gott och ont behöver jag då också fixa ett galler alternativt list på sidan av kylens bakkant, mellan bänkskiva och överskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.