R Rejäl skrev:
Oftast ligger bjälklaget åt samma håll som takstolarna det måste finnas balkar som bär av i hallen och vardagsrummet, balkarna kan vara infällda i bjälklaget eller under.. köksväggarna är någ bärande..
Så är det men i detta fall med stödbens takstol och en överram som går ner mot hammarbandet är det både enklare och billigare att lägga mellanbjälklaget åt andra hållet.
Balkar i bjälklaget medför dessutom punktlaster som hamnar mitt i fönster/dörr.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Så är det men i detta fall med stödbens takstol och en överram som går ner mot hammarbandet är det både enklare och billigare att lägga mellanbjälklaget åt andra hållet.
Balkar i bjälklaget medför dessutom punktlaster som hamnar mitt i fönster/dörr.
Jag förstår så kan det vara..
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Vad vilar mellanbjälklahet på ? Kolla lite spännvidder.
Att takstolarna ligger åt ett håll har inget o göra med hur mellanbjälklaget ligger
Miss från mig, håller med dig i dina tankar.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mindre sannolikt att de är bärande förutom om det är något i samband med trappan. För det är väl hus som är byggt efter 1955?
Huset är från 70-talet.

R Rejäl skrev:
Oftast ligger bjälklaget åt samma håll som takstolarna det måste finnas balkar som bär av i hallen och vardagsrummet, balkarna kan vara infällda i bjälklaget eller under.. köksväggarna är någ bärande..
På kattvinden kan jag se takgipset för vissa delar av undervåningen som verkar vara monterat på mellanbjälklaget och då ligger det åt samma håll som takstolarna.
 
R
B boobboo skrev:
Huset är från 70-talet.


På kattvinden kan jag se takgipset för vissa delar av undervåningen som verkar vara monterat på mellanbjälklaget och då ligger det åt samma håll som takstolarna.
Har ni några synliga balkar i vardagsrummet och hallen?
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Har ni några synliga balkar i vardagsrummet och hallen?
Se inlägg 4, alltså i alla fall inte i vardagsrummet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.