Hej,

Har ett VA-larm (äldre modell än den länkade men är nog identiskt) i huset som förra ägaren kopplat ur givaren till.

Jag köpte en ny givare och satte dit.

Dock visade sig då att mottagaren börjar falsklarma efter stund. Stänger man av mottagren och startar upp den på nytt så börjar den falsklarma igen efter stund på nytt.

Började därför mäta lite och såg då att ringledartrafot som ska ge 8V AC ut och max 1 A ger nästan 14 V ut. Oavsett om mottagaren är i koppad eller inte.

Jag tänker då helt enkelt att den höga spänningen gör att mottagaren inte beter sig som tänkt.

Är trafot helt enkelt trasigt eller kan det vara något annat som spökar?

Eller faller spänningen med strömuttaget? Så om jag hade haft en last på t.ex. 1 A så hade spänningen blivit 8V?
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
8volt gäller vid full belastning, ja.
Normalt ger en transformator runt 10% högre spänning obelastad.
En ringledningstransformator kan dock vara annorlunda. Den är avsedd att driva en dörr-ringklocka med ganska långa klena ledningar och den ska vara kortslutningssäker. Det kan uppnås genom att bland annat konstruera transformatorn så att den har en betydligt högre tomgångsspänning samtidigt som den levererar en begränsad kortslutningsström.
För den här ringklockeapplikationen spelar några volt hit å dit ingen roll.
Gamla svetstransformatorer var likartat konstruerade.
Så jag tycker det låter helt normalt.
Är ditt larm levererat med den transformatorn från början?
 
  • Gilla
dan_norstedt och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
8volt gäller vid full belastning, ja.
Normalt ger en transformator runt 10% högre spänning obelastad.
En ringledningstransformator kan dock vara annorlunda. Den är avsedd att driva en dörr-ringklocka med ganska långa klena ledningar och den ska vara kortslutningssäker. Det kan uppnås genom att bland annat konstruera transformatorn så att den har en betydligt högre tomgångsspänning samtidigt som den levererar en begränsad kortslutningsström.
För den här ringklockeapplikationen spelar några volt hit å dit ingen roll.
Gamla svetstransformatorer var likartat konstruerade.
Så jag tycker det låter helt normalt.
Är ditt larm levererat med den transformatorn från början?
Okej, bra info. Tack.

Transformatorn var högst troligt levererad med larmet från början. När jag köpte huset fanns den monterad så jag kan inte vara helt säker men jag ser att de nu säljer denna trafo för att mata mottagaren. Den ser ut att fungera på samma sätt.

I databladet för den nya trafon de säljer finns en fin graf som stämmer väl överens med ca 10 procent.

Då kan jag dock tycka 14 V mot 8 V är lite väl mycket (75 procent över).

Kanske är värt att köpa ett nytt trafo och testa med.
 
  • Belastningsdiagram med volter mot belastning i VA, visar minskande spänning med ökad belastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa om den funkar med batteri, kan ju skadat nått i elektronik om den är designad för max 12v
 
H Håbbe01 skrev:
Testa om den funkar med batteri, kan ju skadat nått i elektronik om den är designad för max 12v
Problemet är att mottagaren inte är igång kontinuerligt med batteridrift. Utan då bygger det istället på att man ska trycka på knappen för att se om larmet går.

Jag satte i ett batteri runt lunch idag för att testa. Då visar den "normal drift" d.v.s att larmet inte går när man trycker på knappen.

Men eftersom falsklarmet tidigare uppkommit en bra stund efter man driftsatt mottagaren så kommer den nog inte falsklarma på batteridrift om man inte håller in knappen väldigt länge.
 
Det bästa hade varit om jag kunde ersätta den där mottagaren med något som passar med wiser. Jag har nämligen precis installerat wiser gateway.

Wiser tycks dock inte ha några uppenbara "sensorer".

Man kanske skulle kunna köpa en strömställarpuck och låta den känna av slingan men det vet jag inte om det går.

Annars får jag köpa ett nytt trafo.
 
Ok, antar att nått blir varmt med trafo efter en stund 14VAC blir runt 20VDC likriktat. Behövs väl ingen större, ström o driva den med. Så en liten batterieliminator på 12VDC borde funka
 
A
Det kanske blivit ett litet överslag i någon av lindningarna i transformatorn. Då skulle ju spänningen kunna ändras tänker jag.

Kanske är dags att byta ut den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.