Jag funderar på om min FVP gör nån vidare stor nytta för mig eller är det bara en gammal 80tals idè att ha FVP?

För att bjuda in er i frågan så är läget följande:

Jag har ett 1-planshus med direktverkande el och kamin som uppvärmning. Jag har en FVP från 1984/1985 som snart kommer att somna in och jag vill inte lägga mycket stålar på den.

Frågan är alltså till vilken nytta jag har FVP när jag värmer huset med el och kamin. Iof så är det meningen att FVP`nska värma tilluften men troligtvis är isoleringen åt h-e för tunn på vinden för jag tycker att luften är på tok för kall i TD.

Jag är på gång att byta ventilationen till ett riktigt system med riktig isolering och så vidare. Jobbar ju som vent.tekniker så den biten är jag helt säker på. Men kommer jag förlora på att skrota FVP och välja en vanlig VVB istället eller går det på ett ut? Det är ju en ganska stor skillnad i inköp på prylarna.

Jag har nollkoll på området och känner att lite idèer och tankar från andra håll vore skönt.
 
om du har direkt el & frånluftsvärmepump, så värmer du alltså bara varmvattnet med frånluftsvärmepumpen???

eller har du skrivit fel?
 
Nej det är helt riktigt, plus att det går varmvatten till ett vattenbatteri i tilluftsaggregatet, men den värmen når inte ens första tilluftsdon i huset.

Men du har uppfattat det riktigt annars..

De känns som att den där FVP`n drar mer energi än den ger, med kompressor, fläkt, cirk. pump och allt vad det är.. dessutom låter den rätt mycket, utan att föra oväsen, men ljud följer ju tak, väggar och golv..
 
du har alltså 2 värmesystem?
du har luft buren värme, genom vattenbatteri & frånluftsvärmepump, sen så har du el radiatorer som hjälp värme.

detta system skule jag inte föredra, men om man nu har det, så ndrar jag om man inte skulle försöka o låte dina el radiatorer spetsa istllet för el patronen i frånluftsvärmepumpen.


(en frånluftsvärmepump är ALLTID till för att sköta husets ventiletion, sen är det en liten bons att man kan få vattnet värmt) huvud uppgiften är altså ventilationen
 
är du säker på at frånluftsvärmepumpen fungerar?
är du säker på att frånluftsvärmepumpen är rätt inställd för dina förhållanden?
 
Jodå den funkar och är rätt inställd. Och tilluftsröret precis efter tilluftsfläkten är varmt så värmen kommer ju fram till aggregatet, men sen är som sagt isoleringen kass och (luft)värmen tynar ut på vinden.

Att elpatronen alltid är till låter inte så kul.

Tanken är att jag istället för FVP ska sätta in en vanlig VVB och ett FTX på vinden. Har läst på lite om FVP på nätet och enligt de flesta sparar dessa ca 3000Kw/år, lika mycket som samma källa skriver att ett FTX sparar, därav blir dte ett enkelt val att slänga ut FVP till förmån av ett mer komfortabelt FTXsystem. Dessutom tar ju FTX hand om värmen direkt utan en massa vatten som ska värmas och pumpar som ska pumpar osv som i en FVP.

Jaja, har fått lite hum om läget iaf.
 
Vad som lönar sig just i detta lite speciella fall är mycket svårt att säga.

På vinterhalvåret så är det säkerligen hugget som stucket med FTX eller frånluftsvärmepumpen, eventuellt en liten fördel FTX.
Under övriga delen av året då någon uppvärmning av huset inte behövs så är det klar fördel värmpumpen, den återvinner ju värmen till varmvatten och varmvatten används som bekant hela året.
 
Ett alternativ är att installera Comfortzone CE50 eller CE65 och koppla den till varmluftsbatteriet. Det är frånluftsvärmepumpar på 5 resp 6,5 kW. Då räcker värmen bättre till och elradiatorerna behöver inte gå så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.