Hej jag håller på att bygga ut 150 kvm och har fått i all isolering och platsade. I mellandagarna slog jag på värmen. Frid och fröjd tills nu!
Det har varigt kalt som satan och nu när det vart plus grader så börjar jag se vattensamling innanför plasten när jag skulle skiva taket.
En del av huset är full takhöjd med 315mm isolering/stenull. Det är luftspalt mellan isoleringen och råsponten. Alltså ventilation från takfot till ventilerad nock.
På en annan del av bygget är det traditionell vind! Men i väggen som blir mellan full takhöjd och vinden så samlas det fukt på vindduken som jag satt i vinden på väggen.
som sedan droppar ner och rinner ner på plasten i innertaket.
Jag rev upp en vägg och kände att isoleringen var fuktig längst ut mot vindduken. 240 isolering i väggarna.
En del av taket är isolerat och platsat förra sommaren. Och stommen har stått öppen i ett år! Med tak och väggar.

Min teori är att all isolering var så kall och fuktig. Så nu när varmen kom igång så ska all fukt försöka vandra ut men har inte lyckats än så de blir vatten samlingar.

Jag har snålat med värmen vilket kanske var dumt nu i efterhand men nu är de som de är. Körde 22 grader i en vecka och sedan endast 17.

vad skulle ni göra. Riva allting och vänta till sommaren med att isolera allt igen och köra igång värmen?

Tänkte testa att köra upp värmen på konstant 23 grader men sedan elda på så mycket jag kan med diesel kanonen så de är typ 40 grader inne för att torka allt. Eller försöka få ut fukten.
Eller ska jag riva full takhöjds delen för att fukten aldrig kommer kunna vandra ut ur isoleringen !?

Det är inte fuktigt i huset och allt är platsat och tejpat.
Några tips och idéer?
 
  • Inomhuskonstruktion, isolering synlig, träbjälke, genomskinlig plastfolie, möjlig fukt, ljuskälla som lyser på materialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under renovering, oisolerade takbjälkar, isoleringsmaterial, stege, arbetsbelysning, oavslutat byggprojekt inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ingen bra idé att ha 40 grader inne..
Avfuktare och normaltemperatur med mycket cirkulation är det bästa, du får räkna med lång tid o få stommen torr då du redan har isolerat o plastat..
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ingen bra idé att ha 40 grader inne..
Avfuktare och normaltemperatur med mycket cirkulation är det bästa, du får räkna med lång tid o få stommen torr då du redan har isolerat o plastat..
Hur hjälper avfuktaren till när fukten är på utsidan av platsen ? Fukten ska ju inte gå igenom platsen! Eller menar du att jag ska riva plasten! Nu har jag inte mätt virket men de borde ju varigt hyfsat torrt när de stått öppen i ett och halvt år ! 🤔
 
F fredrik.johansson skrev:
Är det inte så att dieselkanonen bidrar med väldigt mycket vattenånga när den förbränner dieseln, som nu kondenserar på plasten?
Jag minns en gammal tråd här med någon som jag tror hade samma problem, ska se om jag hittar den.

Edit: hittade den här: [länk]
Har inte kört diesel kanonen än! Var bara en idé! Har en med skorsten så förbränningen går ut genom ett rör.
Och fukten är på fel sida av plasten satt säga. Hade de varigt i huset de va kondens hade jag inte varigt så orolig. Då hade de ju bara varigt att avfukta eller vädra med värme. Men när de är i isoleringen fukten sitter nu så blir jag lite stressad
 
R
D Dogge1122 skrev:
Hur hjälper avfuktaren till när fukten är på utsidan av platsen ? Fukten ska ju inte gå igenom platsen! Eller menar du att jag ska riva plasten! Nu har jag inte mätt virket men de borde ju varigt hyfsat torrt när de stått öppen i ett och halvt år ! 🤔
Ja är det mycket fukt så går det fortare om du skär upp plasten nedtill vid syllen och plocka bort isoleringen mot syllen så att det kan torka…
Egentligen så ska man inte isolera om inte stommen är fuktkontrollerad samt att isoleringen är torr..
Utan avfuktare så kommer det ta väldigt lång tid..
Nej om du inte har haft värme hela byggtiden så lär inte stommen varit torr..
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Ja är det mycket fukt så går det fortare om du skär upp plasten nedtill vid syllen..
Egentligen så ska man inte isolera om inte stommen är fuktkontrollerad samt att isoleringen är torr..
Utan avfuktare så kommer det ta väldigt lång tid..
Nej om du inte har haft värme hela byggtiden så lär inte stommen varit torr..
Då kanske de är bättre att riva plasten istället och låte de stå par månader utan plast fast med värmen på.
Varför är de inte bra med extra värme 🤔 finns torknings funktion på bergvärmepump i annat fall så den ska elda på mycket!

stommen kan ju sugit åt sig fukt igen när den stått kallt! När jag mätte när den spikades så låg de runt 15%.
Men får en känsla av att isolering har sugit åt sig fukten när de varigt kall!
 
R
Isoleringen kan säkert vara boven..men isoleringen tar inte skada av lite fukt men det gör däremot virket i väggen..
Jag skulle nöjt mig med att ta bort den nedersta raden mot syllen och låtit det stå öpppet tills det var torrt..
För stora temperaturskillnader är inte att föredra.. håll dig runt normal rumstemperatur och avfuktare samt bra cirkulation…
 
Nu när det är kallt så torkar det nog bra. Håll det varmt så torkar det ut.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Isoleringen kan säkert vara boven..men isoleringen tar inte skada av lite fukt men det gör däremot virket i väggen..
Jag skulle nöjt mig med att ta bort den nedersta raden mot syllen och låtit det stå öpppet tills det var torrt..
För stora temperaturskillnader är inte att föredra.. håll dig runt normal rumstemperatur och avfuktare samt bra cirkulation…
Okej. Å taket då ? Öppna vid hammarbanden och sedan i nock där de är full takhöjd ?
Skulle man ta bort lite isolering på vindarna för att få mindre motstånd för fukten att vandra
 
  • Gilla
peter_73
  • Laddar…
R
D Dogge1122 skrev:
Okej. Å taket då ? Öppna vid hammarbanden och sedan i nock där de är full takhöjd ?
Skulle man ta bort lite isolering på vindarna för att få mindre motstånd för fukten att vandra
Är det lika blött där?
Börja med att fuktmäta syll, hammarband så får du indikationer om hur blött det är innan du river för mycket..
Men vid syllen är det ofrånkomligt att öppna upp..
 
Har utbyggnaden kontakt med befintlig byggnad? Eller mer exakt kan det röra sig fuktig luft in till utbyggnaden? Om så är fallet är det risk att du får mer kondens i konstruktionen, framförallt om du bara öppnar upp plasten lite här och där.
 
R Rejäl skrev:
Är det lika blött där?
Börja med att fuktmäta syll, hammarband så får du indikationer om hur blött det är innan du river för mycket..
Men vid syllen är det ofrånkomligt att öppna upp..
Väggarna är väll de som är bäst i nuläget! Där är det bara fuktigt längst ut mot vindduken. Medans resten av isoleringen känns torr. Mindre isolering i väggarna så fukten kunnat vandrat ut bra!
De är väll full takhöjden de är sämst läge.
Isolering är fuktigt högst upp mot luftspalten! Där de är som kallast. Å sedan har de runnit ner på par ställen på plasten.
Så känns som man skulle behöva ta bort plasten i taket för att få torka ut de ordentligt.
Kanske ställa upp avfuktare på vindarna också
 
R
D Dogge1122 skrev:
Väggarna är väll de som är bäst i nuläget! Där är det bara fuktigt längst ut mot vindduken. Medans resten av isoleringen känns torr. Mindre isolering i väggarna så fukten kunnat vandrat ut bra!
De är väll full takhöjden de är sämst läge.
Isolering är fuktigt högst upp mot luftspalten! Där de är som kallast. Å sedan har de runnit ner på par ställen på plasten.
Så känns som man skulle behöva ta bort plasten i taket för att få torka ut de ordentligt.
Kanske ställa upp avfuktare på vindarna också
Mät fukten innan du gör något..
 
R Rejäl skrev:
Mät fukten innan du gör något..
Nu har jag mätt lite fukt. Inners på allt virke som vätter mot varmsidan så är de knappt mätbar fukt. Ju längre ut man kommer mot kalla sidan desto fuktigare blir det. Snittet är väll 15 procent. Medans några yttre liggandes 70 reglar ligger upp mot 20 precis vid vindduken.
Syllen är samma där. Längst ut ligger den som värst på 15%.
Hammarbanden är väll lika som syllen.

Lägger upp en bild på taket när jag rivit lite isolering
Det är blött längst ut mot det kalla. och vissa takåsar har blivit nerblötade upp mot 20 % längst ut mot de kalla.

Utan avfuktare ligger inomhusluften å pendlar mellan 20-30% luftfuktighet vid 21 grader varmt. Dom här dagarna.


Centano Centano skrev:
Har utbyggnaden kontakt med befintlig byggnad? Eller mer exakt kan det röra sig fuktig luft in till utbyggnaden? Om så är fallet är det risk att du får mer kondens i konstruktionen, framförallt om du bara öppnar upp plasten lite här och där.
ja de gamla är inbyggt i de nya. Men de är inte rivet mellan de gamla å nya. Så de är yttervägg inne i de nya bygget. Såklart de kan sippra ut lite fukt där. Men frågan är om de verkligen är så farligt i detta läge om man öppnar upp plasten
 
  • Mögelskada på vägg ovanför isolering, tecken på fuktproblem i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.