Vad blir finast?

  • Genomskinligt silikon

    2 Röster 7,7%
  • Ljusgrå/vit fog

    19 Röster 73,1%
  • Liten limmad kvartsstav

    2 Röster 7,7%
  • Lämna den som den är

    1 Röster 3,8%
  • Annat

    2 Röster 7,7%
  • Antal röster
    26
Vad tycker ni blir snyggast näst man har en lite glipa på 1-2 mm mellan bänkskiva och vägg?

Vit dörrkarm möter brunt trägolv närbild, skarpt fokus, inomhus, kontrasterande texturer, linjärt perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det på väggen?
Jag har kakel jag satte samma färg som fogen.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Vad är det på väggen?
Jag har kakel jag satte samma färg som fogen.
Det är en målad regel i mitt fall. Ljusgrå till färgen.
 
B
Då skulle jag ta ljusgrå.

Genomskinlig brukar inte se så fin ut efter några år.

En kvartsstav blir ju ytterligare ytor där smulor och damm kan ansamlas.
 
  • Gilla
placerej och 1 till
  • Laddar…
Transparent silikon skall bara användas om den inte skall synas. Oftast snyggast att försöka matcha fog vid kakel/klinker eller någon annan färg på ytan som fogas.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Frågan är väl om det inte är snyggast som det är. Hur bra det är beror nog främst på hur man använder bänken och hur duktig man är på att städa.
B BSOD skrev:
Då skulle jag ta ljusgrå.
Genomskinlig brukar inte se så fin ut efter några år.
Silikon ser sällan fin ut efter några år. Det fastnar gärna div krafs i den. Dessutom är det inte ovanligt att det ser ofint ut direkt. Så det gäller att veta vad man gör när man "silikonar"...
B BSOD skrev:
En kvartsstav blir ju ytterligare ytor där smulor och damm kan ansamlas.
Nja... Den totala ytan blir faktiskt mindre. (Pi/2)*r*l istf 2*r*l. Men det har nog ingen praktisk betydelse.

Däremot tätar kvartsstaven betydligt bättre mot vägg och skiva än utan kvartsstav. Det befintliga "diket" som fylls med smulor eller silikon täcks och "försvinner".

En spikad kvartsstav är lättare att demontera vid behov än en limmad, som kanske inte blir 100% tät. Men det är lite av en smaksak.

Så jag röstar på "Annat"= spikad kvartsstav som snyggast och bäst.
 
B
O O skrev:
Silikon ser sällan fin ut efter några år. Det fastnar gärna div krafs i den. Dessutom är det inte ovanligt att det ser ofint ut direkt. Så det gäller att veta vad man gör när man "silikonar"...

Nja... Den totala ytan blir faktiskt mindre. (Pi/2)*r*l istf 2*r*l. Men det har nog ingen praktisk betydelse.

Däremot tätar kvartsstaven betydligt bättre mot vägg och skiva än utan kvartsstav. Det befintliga "diket" som fylls med smulor eller silikon täcks och "försvinner".

En spikad kvartsstav är lättare att demontera vid behov än en limmad, som kanske inte blir 100% tät. Men det är lite av en smaksak.

Så jag röstar på "Annat"= spikad kvartsstav som snyggast och bäst.
Två abstrakta svarta penseldrag som liknar bokstäverna L och J på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med silikon får man en yta som är lätt att torka av, där smulor inte ansamlas. Det blir 0 90 graders hörn, bara en snäll radie där man enkelt kan hålla rent. Det fastnar inget alls i min silikon, men det kanske finns sämre och bättre sorter. Jag brukar välja bort de billigaste fabrikaten.

En kvartsstav får 2 90 graders vinklar, där man måste vara klart mer noggrann med trasan för att få bort smutsen In i hörnen.

Ett hörn med kakel / bänkskiva som tätas med silikon ger en hyggligt tät skarv, om man spiller ett glas vatten på bänken och snabbt torkar upp. Det rinner inte ner mellan vägg/bänkskiva.

En kvartsstav måste ju limmas (eller silikonas fast....) för att vara lika tät. Annars kommer ju träets naturliga rörelser över året pga skillnad i fukthalter och temperatur snabbt ge en glipa mot bänken här och var på nån mm. Det blir knappast tätare än silikon.


jag tycker inte silikon åldras snabbare än köket i övrigt slits, men visst är ju en smaksak. 70% verkar ju inte hålla med dig. Inte speciellt dyrt eller svårt att göra om silikon heller om man tycker det börjar se risigt ut efter 10år.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag valde till slut att foga med en ljusgrå fog. Är nöjd med resultatet.
Ett rumshörn med trägolv, vit dörrkarm, grå vägg och en del av en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fisgris8 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.