Hej,
Jag kollar ny tvättmaskin.
Funderar på en med 1600 rpm så man slipper torktumla så mycket.
Men de jag kollar på har energislag C...
Jag vill ju ha energiklass A. Finns det inga 1600 rpm med energislag A?
Varför har 1600 rpm energiklass C?
 
A _ametist_ skrev:
Hej,
Jag kollar ny tvättmaskin.
Funderar på en med 1600 rpm så man slipper torktumla så mycket.
Men de jag kollar på har energislag C...
Jag vill ju ha energiklass A. Finns det inga 1600 rpm med energislag A?
Varför har 1600 rpm energiklass C?
Det drar ju mer energi att accelerera upp i höga rpm. Du kan ju också titta på tvättmaskiner med större volym, de har oftast även större trumma och större diameter ger högre g vid samma rpm. Så en trumma med diameter 50cm har ganska liknade g vid 1400rpm som en trumma med diameter 40cm vid 1600rpm.
 
H hapazard skrev:
Det drar ju mer energi att accelerera upp i höga rpm. Du kan ju också titta på tvättmaskiner med större volym, de har oftast även större trumma och större diameter ger högre g vid samma rpm. Så en trumma med diameter 50cm har ganska liknade g vid 1400rpm som en trumma med diameter 40cm vid 1600rpm.
Ok!
Det är en hel vetenskap att välja tvättmaskin numer....
Du har inte tips om en bra modell?
 
Man gjorde om energiklassningen för elektrisk utrustning för några år sedan. Sedan dess är det svårt/omöjligt att nå energiklass A. Anledningen var att det blev lite fånigt när LEDen kom och lite annat och det från att vara A blev A+, A++ och A+++. Gick helt enkelt inflation i systemet.
 
https://www.elgiganten.se/product/v...tmaskin/aeg-tvattmaskin-l7feg964e2-vit/327538

Den har vi... Klarar 9kg och har rätt stor trumma. Energiklass A och 1600 rpm!

Ånga är praktiskt och sparar en del energi.
Simkläder och träningskläder kan man ofta bara köra på ett kort program med ånga för att få bort lukt.

Tycker att den fungerar bra. App'en är rätt värdelös, men klart bra att den meddelar när den är klar...
 
anders07 anders07 skrev:
[länk]

Den har vi... Klarar 9kg och har rätt stor trumma. Energiklass A och 1600 rpm!

Ånga är praktiskt och sparar en del energi.
Simkläder och träningskläder kan man ofta bara köra på ett kort program med ånga för att få bort lukt.

Tycker att den fungerar bra. App'en är rätt värdelös, men klart bra att den meddelar när den är klar...
Såg att det var utförsäljning på denna. Bra med billigare pris, men är det en gammal modell?
Men bra att du testat den och är nöjd! Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.