Jag är ny här och kan inte särskilt mycket om el. Men jag har stött på ett intressant problem jag hoppas någon vill hjälpa mig att klura ut.

Vi har nyligen skaffat oss en elbil i hushållet och tills vi får laddboxen installerad tänkte jag använda laddaren som är för vanligt uttag. Vi har en carport med ett förråd i ena änden och utomhus på väggen till förrådet finns uttag som installerats när huset byggdes, tror det var 2008. Dessa har jag använt i många år till olika saker utan problem. Men när jag nu kopplar in bil-laddaren där slår jordfelsbrytaren ut. Efter att ha felsökt lite nu är jag riktigt förvirrad så hoppas någon klok människa här har ett tips.

Tänkte först det var något fel på laddaren eller bilen så klart men det tror jag inte nu. Jag har laddat bilen vid publika laddstolpar med den andra laddsladden som är typ-2 och det funkar. Har även laddat med stickpropps-laddaren i föräldrarnas hus utan problem. Därför tror jag inte det är bilen eller laddaren i sig som är felet.

När jag nu klurade vidare så har laddaren statuslampor och först när man sätter i den i vägguttaget lyser den gröna att det är ok att börja ladda. Hade det varit jordfel i själva laddaren eller sladden borde väl jordfelsbrytaren slå ut redan då tänker jag. Men det gör den inte utan det är först när laddare går över i aktiv laddning, några sekunder efter man kopplar in bilen. Alltså när det börjar dras mer ström i det hela.

Jag har nu testat båda uttagen som sitter ihop. Mest för säkerhets skull men som förväntat samma resultat i båda. Tog då en förlängningssladd (som jag vet är ok) och kopplad in mig på ett uttag inne i tvättstugan istället. Då funkar det att ladda, stod en bra stund och inga problem.

Tänkte att jag testar en gång till att koppla in förlängningssladden i samma uttag ute i carporten som jag tidigare kopplade laddaren direkt i. Nu fungerade det igen, den har stått där nu en halvtimme och laddar på.

Så när jag kopplar laddaren direkt i vägguttaget slår jordfelsbrytaren ut, men först när laddningen börjar inte innan. När jag har en förlängningssladd mellan funkar det. I mitt huvud är det här helt ologiskt.. vad är det jag inte fattar?

/Martin
 
M mwk skrev:
Jag är ny här och kan inte särskilt mycket om el. Men jag har stött på ett intressant problem jag hoppas någon vill hjälpa mig att klura ut.

Vi har nyligen skaffat oss en elbil i hushållet och tills vi får laddboxen installerad tänkte jag använda laddaren som är för vanligt uttag. Vi har en carport med ett förråd i ena änden och utomhus på väggen till förrådet finns uttag som installerats när huset byggdes, tror det var 2008. Dessa har jag använt i många år till olika saker utan problem. Men när jag nu kopplar in bil-laddaren där slår jordfelsbrytaren ut. Efter att ha felsökt lite nu är jag riktigt förvirrad så hoppas någon klok människa här har ett tips.

Tänkte först det var något fel på laddaren eller bilen så klart men det tror jag inte nu. Jag har laddat bilen vid publika laddstolpar med den andra laddsladden som är typ-2 och det funkar. Har även laddat med stickpropps-laddaren i föräldrarnas hus utan problem. Därför tror jag inte det är bilen eller laddaren i sig som är felet.

När jag nu klurade vidare så har laddaren statuslampor och först när man sätter i den i vägguttaget lyser den gröna att det är ok att börja ladda. Hade det varit jordfel i själva laddaren eller sladden borde väl jordfelsbrytaren slå ut redan då tänker jag. Men det gör den inte utan det är först när laddare går över i aktiv laddning, några sekunder efter man kopplar in bilen. Alltså när det börjar dras mer ström i det hela.

Jag har nu testat båda uttagen som sitter ihop. Mest för säkerhets skull men som förväntat samma resultat i båda. Tog då en förlängningssladd (som jag vet är ok) och kopplad in mig på ett uttag inne i tvättstugan istället. Då funkar det att ladda, stod en bra stund och inga problem.

Tänkte att jag testar en gång till att koppla in förlängningssladden i samma uttag ute i carporten som jag tidigare kopplade laddaren direkt i. Nu fungerade det igen, den har stått där nu en halvtimme och laddar på.

Så när jag kopplar laddaren direkt i vägguttaget slår jordfelsbrytaren ut, men först när laddningen börjar inte innan. När jag har en förlängningssladd mellan funkar det. I mitt huvud är det här helt ologiskt.. vad är det jag inte fattar?

/Martin
Jag är ingen expert på elbilar , men vet hur en JFB fungerar.
Den mäter att det är lika mycket i fasen , som kommer tillbaka i nollan.
När du laddar bilen stannar ström i batterierna. Enkelt förklarat.
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
Kortfattat kan man säga att du har noll koll på hur det fungerar. Ditt påstående är helt fel.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Jag är ingen expert på elbilar , men vet hur en JFB fungerar.
Den mäter att det är lika mycket i fasen , som kommer tillbaka i nollan.
När du laddar bilen stannar ström i batterierna. Enkelt förklarat.
Det låter som ett flagrant brott mot Kirchhoffs första lag. Borde anmälas omgående.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
M mwk skrev:
Så när jag kopplar laddaren direkt i vägguttaget slår jordfelsbrytaren ut, men först när laddningen börjar inte innan. När jag har en förlängningssladd mellan funkar det. I mitt huvud är det här helt ologiskt.. vad är det jag inte fattar?
Prova att vända på stickproppen i uttaget.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Prova att vända på stickproppen i uttaget.
Tackar för det tipset, funkade utmärkt.
Men varför är det så? Jag hade förstått det med likström men det borde väl inte vara så med växelström.
 
Det är kanske långsökt, men om det är nåt smärre jordfel någonstans kan det spela roll vilken ledare som kopplas mot fas och vilken som kopplas mot noll i vägguttaget.
Det är ju enkel sak att testa så man får fler uppslag till felsökning...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M mwk skrev:
Tackar för det tipset, funkade utmärkt.
Men varför är det så? Jag hade förstått det med likström men det borde väl inte vara så med växelström.
Hej mwk

Om du behöver ett tips om vad orsaken kan vara så tror jag att det kan handla om transienta (högfrekventa förlopp (ovanför 50 Hz) i kombination med EMC-filter.

Det sätter igång när laddningen i den switchade nätdelen (laddaren) börjar.

Att det påverkas när du vänder stickproppen kan bero på att då byter fas och nolla plats.

Switchningen ligger vanligtvis på fasledaren.

Jag har varit med om flera fall av liknande karaktär under årens lopp. Men eftersom det finns mängder av olika jordfelsbrytare, olika EMC-filter och orsaker till generering av transienta förlopp så är det svårt att säga säkert, utan att genomföra en utredning (mätningar) på plats.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Är uttaget i tvättstugan skyddat av samma jordfelsbrytare? När det fungerade med skarvsladden. Provade du då igen utan skarvsladd?

Det kan ha med fukt att göra. Ett jordfel i gruppledningen som visar sig först vid belastning. Och kanske hade det sedan torkat så att problemet inte längre fanns kvar när du anslöt igen senare. Vad händer om du belastar uttaget med en annan stor last?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej mwk

Om du behöver ett tips om vad orsaken kan vara så tror jag att det kan handla om transienta (högfrekventa förlopp (ovanför 50 Hz) i kombination med EMC-filter.

Det sätter igång när laddningen i den switchade nätdelen (laddaren) börjar.

Att det påverkas när du vänder stickproppen kan bero på att då byter fas och nolla plats.

Switchningen ligger vanligtvis på fasledaren.

Jag har varit med om flera fall av liknande karaktär under årens lopp. Men eftersom det finns mängder av olika jordfelsbrytare, olika EMC-filter och orsaker till generering av transienta förlopp så är det svårt att säga säkert, utan att genomföra en utredning (mätningar) på plats.
Intressant ska försöka läsa på lite om detta. Är ju mest för att jag är nyfiken på varför det händer.
Själva problemet lär ju lösa sig när elektrikern kommer och installerar den beställda boxen.
 
A Avemo skrev:
Är uttaget i tvättstugan skyddat av samma jordfelsbrytare? När det fungerade med skarvsladden. Provade du då igen utan skarvsladd?

Det kan ha med fukt att göra. Ett jordfel i gruppledningen som visar sig först vid belastning. Och kanske hade det sedan torkat så att problemet inte längre fanns kvar när du anslöt igen senare. Vad händer om du belastar uttaget med en annan stor last?
Jadå det är en jordfelsbrytare för hela huset+uttagen i förrådet.
Alla testen nu gjorde jag idag direkt efter varandra. Sista var ju efter jag fått tipset här men det var väl en timme efter övriga.

Det har inte varit en fuktig dag och med tanke på att det ju fungerade snart efter så tänker jag att det sannolikt inte är det, men det kan så klart vara så.

Jag har inte testat att belasta med annat än just laddningen av bilen nu. Men tidigare har jag lyckats smälla säkringen när jag använt för många andra maskiner så gissar den skulle gå om jag laddar bil och t.ex. kör igång fläkt och annat i förrådet. Allt där ute sitter på samma säkring.
 
M mwk skrev:
Själva problemet lär ju lösa sig när elektrikern kommer och installerar den beställda boxen.
Det är inte så säkert. Eftersom det har betydelse hur stickproppen är vänd i uttaget, och att JFBn löser först vid start av laddning, så tycker det bekräftar att det är fel på bilen. En trefasig laddstation kommer troligen att förvärra detta problem så att JFBn alltid löser.
 
  • Gilla
Daniel falkholt
  • Laddar…
Har denna kabel du laddar med också inbyggt skydd i form av jordfelsbrytare? Löser denna också ut i så fall?
 
M mwk skrev:
När jag har en förlängningssladd mellan funkar det. I mitt huvud är det här helt ologiskt.. vad är det jag inte fattar?
Att du skiftade polerna (nolla/fas) i stickproppen när du använde förlängningssladden. 😉
 
J Jonas928 skrev:
Jag är ingen expert på elbilar , men vet hur en JFB fungerar.
Den mäter att det är lika mycket i fasen , som kommer tillbaka i nollan.
När du laddar bilen stannar ström i batterierna. Enkelt förklarat.
Nu är du nog ute och cyklar... Jag "gissar" i stället på att det är förmåga objekt på samma jordfelsbrytare. Alla objekt har mer eller mindre en liten kapasitiv läckström om dessa samanlagt börjar närma sig utlösnings nivån för jordfelsbrytare (typ 20mA) så kommer det att bli massa falska utlösnings av jordfelsbrytare.
Om det nu inte är så enkelt att det finns fukt och skit i de uttag som sitter utomhus och du försöker använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.