Hej,
Svårt att hitta bra forum för denna fråga...
Jag hade ett vattenbad mellan en gryta och en rostfri bytta när jag tillträde en Hollandaissås.
https://www.vinochmatguiden.se/recept/vin-matguiden/egg-benedict-royale

Av någon anledning blev det vakum mellan grytan och byttan och det är omöjligt att få isär dem nu... De sitter ihop som berget.
Hur kan jag häva vakumet/få isär grytan och bunken?
Jag vill ju inte borra i dem...
Tack!
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Är det vatten mellan?
Koka upp igen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Är det vatten mellan?
Koka upp igen.
Jag är rädd att det blir en raket när det släpper så bunken flyger iväg med världens fart. Eller är det ingen risk?
 
Tror jag inte.

Gasvolymen minskade när den kyldes av och sög fast bunken.

Värmer du upp vattnet igen kommer det relativt sakta öka trycket tills vacuumet släpper.

Med det sagt. Ha inte ansiktet över.
 
Är det vacuum som håller ihop dem kommer det bara att släppa. Om det är presspassning mellan kärlen så skulle det kunna bli tryck. Men det låter osannolikt.
 
O [old rusty] skrev:
Tror jag inte.

Gasvolymen minskade när den kyldes av och sög fast bunken.

Värmer du upp vattnet igen kommer det relativt sakta öka trycket tills vacuumet släpper.

Med det sagt. Ha inte ansiktet över.
Ok.
Just nu försöker jag det motsatta. Dvs frysa den så att vätskan förhoppningsvis vidgas vid frysning så att den trycker upp bunken. Om inte det fungerar får jag prova värme istället...
 
Det fungerar inte. Det är ju bristen på gas som är problemet om du fått det tätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det fungerar inte. Det är ju bristen på gas som är problemet om du fått det tätt.
Vilken metod fungerar inte menar du?
 
Att frysa den.
 
D Daniel 109 skrev:
Att frysa den.
Ok.
Då får jag försöka värma den istället.
 
Testat med att blåsa med tryckluft mellan? Det har funkat för mig vid liknande problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Testat med att blåsa med tryckluft mellan? Det har funkat för mig vid liknande problem.
Ok, måste få tag på tryckluft bara.
Är den på macken ok?
 
Värm upp den till i närheten av 100 grader så släpper det. Är du nervös så gör du det i vattenbad. Då kan det inte bli något farligt tryck.
 
D Daniel 109 skrev:
Värm upp den till i närheten av 100 grader så släpper det. Är du nervös så gör du det i vattenbad. Då kan det inte bli något farligt tryck.
Då ser jag fram emot att TS återkommer med problemet att TRE grytor sitter ihop 😆
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 11 till
  • Laddar…
Jag säger värme som övriga deltagare.
Sen bör du även kunna lirka isär dem med typ en skruvmejsel och ge det lite tid.
Lite kraft och långsamt är bättre än stor kraft snabbt. Någonstans måste det läcka in luft så det släpper.
Nästa gång lägger du en tråd i mellan så kan det inte suga fast.
 
  • Gilla
Johrnak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.