Nissens Nissens skrev:
Nu var ju frågan vad det spelar för roll vilken vinter det är?
Om du inte förstår mig får jag väl prova att uttrycka mig väldigt enkelt.

Varifrån kommer bilden?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Texten syftar på det sänkta dieselpriset från årsskiftet men bilden är gammal och på flaket finns både elbilar och bilar som drivs med andra drivmedel. Bilden har säkert fått 700 likes och 100 kommentarer på sin ursprungliga plattform men här träffar den sämre.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om du inte förstår mig får jag väl prova att uttrycka mig väldigt enkelt.

Varifrån kommer bilden?
En mer intressant fråga är från vilken planet apan på bilden kommer ifrån?!
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vinsch?
Dom är mig veterligen inte utrustade med vinsch, det är bara att konstatera att det är nån som sett en biltrailer lastad med elbilar , fotograferat och knåpat ihop ett litet lustigt inlägg i debatten utan sakligt grund…
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En mer intressant fråga är från vilken planet apan på bilden kommer ifrån?!
Låt oss stanna vid enkla frågor!
 
Fairlane
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En mer intressant fråga är från vilken planet apan på bilden kommer ifrån?!
Planet of the apes såklart
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, vad jag vet har jag aldrig sagt något om vilken vinter bilden är ifrån. Men visst är sex bilar lastade. Hur många ser du?
7.
 
F frasen_36 skrev:
Så det är inga dörrar, lås eller luckor på elbilar "som kan frysa fast på fanskapet"..? 🤣🤣
Jo det frös på elbilen med. Men inte ladduttaget. Förra veckan när vi hade kallt så fick jag hoppa in i passagerarsätet för att krypa över.

Mazdan fick stå tills det blev lite "varmare" för den kom jag bara in i baksätet och jag vägrade klättra fram. Är för stor för den bilen :p
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
[länk]
Jänkare som är så kända för att vara generellt väldigt smarta. ;)
 
  • Haha
  • Wow
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Om man använder lämpligt fett för låsen INNAN man tvättar på vintern minskar det risken. Dessutom använder eventuellt högtryck med förstånd.
Man kunde ju tänka sig att om fettet behövs att de hade applicerat det från fabrik. Detta var ju en bil som var bara ett par månader gammal. Det är märkligt att jag haft bil i mer än 30 år (och då dessutom mest bilar med 8-12 år på nacken) utan att få detta problem men först med just denna modell och märke så måste applicera fett på en flång ny bil. Nå. Handtagen i detta fall har inget med elbil att göra, det var en vanlig bensinbil.

Nu kan ni väl diskutera teslas handtag, de är tydligen inte jättebra?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man kunde ju tänka sig att om fettet behövs att de hade applicerat det från fabrik. Detta var ju en bil som var bara ett par månader gammal. Det är märkligt att jag haft bil i mer än 30 år (och då dessutom mest bilar med 8-12 år på nacken) utan att få detta problem men först med just denna modell och märke så måste applicera fett på en flång ny bil. Nå. Handtagen i detta fall har inget med elbil att göra, det var en vanlig bensinbil.

Nu kan ni väl diskutera teslas handtag, de är tydligen inte jättebra?
Är det något fel på Teslas handtag?

Har aldrig hört att motorer eller microswitchar skulle falera på S eller att dem på 3 och Y skulle frysa fast. ;)
 
Storsockret Storsockret skrev:
112-situationen hade aldrig uppstått i en pålitlig Volvo, det är sen gammalt. Sen att den inte hade uppstått i en annan Tesla som inte råkade gå sönder är ju skit samma.

Motorn dog en gång på min Saab 900 så vi fick invänta hjälp i minusgrader, så jag vet att bilar som drivs av samma bränsle som den i allmänhet, och andra Saab i synnerhet, är helt odugliga i svensk vinter.

Nu är jag som jag skrev tidigare bitter över att vi har problem med värmeelementet i vår Tesla. Det verkar inte heller ovanligt, vilket såklart är skitdåligt, men det är trots allt ett fel och inte en egenskap för elbilen. Om något så har värmen varit helt fantastisk. Riktigt snabb dessutom. Våra tidigare fossilbilar har inte haft något att komma med där.

Känns som att det glöms bort att dom flesta som kör elbil har ju bytt ifrån något och vet båda sidornas egenskaper, och bortsett från människor som absolut måste försvara sitt köp in i döden (ja, Teslasekten comes to mind) så känns det inte som en grej att inte kunna se fel och brister. Man har gjort en avvägning.
Min Volvo har inte heller värme. Vätskan i AC:n behöver fyllas på. Vätskan i sig är inte så dyr. Men man får tydligen inte göra det utan att felsöka först. Grundläggande felsökning (inte grundlig utan grundläggande) kostar 6000. Sedan tillkommer okänd kostnad för reservdelar. Elvärmen i förarstolen är också trasig. Liknande fenomen där, risk för att hela stolen behöver bytas.

Vi köpte en rattmuff, en lös värmedyna - och en Tesla.
För övrigt är det troligare att elbilen startar när det är riktigt kallt än att dieseln gör det. Har just nu pappas franska diesel stående här. När det är minusgrader måste batteriet laddas för att den ska starta. Så i praktiken funkar den ju som en elbil. 4 timmar för att få igång den när det var minus 25.
 
  • Wow
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Körbart med lite vilja på ett par minuter, helt rent under 5. Är för lat för att skrapa rutan 😂
Maken vägrar lägga in fönsterskrapa i elbilen. I Volvon har vi 4 😆
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Jag har mer än en gång råkat ut för detta på olika bilar.

Vissa typer av väder gör att i stort sett alla bilar kan frysa ihop till isklumpar oavsett hur väl man skött underhållet innan. Blötsnö och sedan rejält med minusgrader är en väldigt dålig kombination.
Ja, vår Tesla hade ett väldigt vackert islager häromdagen när det var tio minusgrader och regn. Men det smälte ju när vi satte på avfrostningsläget. Som man ju når i mobilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.