har en actec pd250 avfuktare i krypgrunden, kör den inställd med fläktläge på hela tiden samt avfuktning beroende på temp+fuktighet.

Får byta filter var 6 månad, är det dumt köra fläktläget på hela tiden? man kan sätta så den kör 15 min var 4 timma. samt borde tempen i krypgrunden hålla sig varmare då man inte fläktar ut hela tiden? Har inga problem med lukt.
 
Fläktläget snurrar väl bara runt luften i grunden, inte ut...

Har man ställen i grunden där fukt samlas så kan det vara bra att vispa runt luften... I min grund så är det två "rum" och min Acetec suger in i det ena och blåser ut två av tre utblås i det andra.. jag har också berg i dagen, så om jag inte har fläkten igång blir det betydligt fuktigare längst bort från avfuktaren...

Edit: föv är det ju en ganska snål EC-fläkt så det är ju inte många watt man sparar på att stänga av fläkten...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fläktläget snurrar väl bara runt luften i grunden, inte ut...

Har man ställen i grunden där fukt samlas så kan det vara bra att vispa runt luften... I min grund så är det två "rum" och min Acetec suger in i det ena och blåser ut två av tre utblås i det andra.. jag har också berg i dagen, så om jag inte har fläkten igång blir det betydligt fuktigare längst bort från avfuktaren...
Nja fläktläget drar ut luften genom ett hål i kantbalken, för att skapa undertryck! Men nu när det är kallt ute så känns de som att den kyler ned krypgrunden onödigt!
 
Redigerat:
Oj du de är jag som svamlar, den heter evodry kom på jag bytt!

Acetec evodry pd+! K
 
Går det inte att ställa om den så den inte gör det?
Har man inga problem med radon eller lukt (kanske finns flera anledningar?) så behöver man ju inte pytsa ut varm luft i onödan...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Går det inte att ställa om den så den inte gör det?
Har man inga problem med radon eller lukt (kanske finns flera anledningar?) så behöver man ju inte pytsa ut varm luft i onödan...
Nä precis de jag tänkte med samt att filtret kläggar igen snabbare!
 
Vet inte om ditt filter är lika lätt som mitt att byta, men jag köpte filtermatta och klippte egna filter..
Kostar typ en tiondel per filterbyte...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte om ditt filter är lika lätt som mitt att byta, men jag köpte filtermatta och klippte egna filter..
Kostar typ en tiondel per filterbyte...
Jo precis, men inte hittat vilken g4 matta de ska va alltså tjocklek vet du?
 
Tror jag köpte 10 mm ...

Hand håller ett isblock med små insekter inuti, över sittplats utomhus, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Nähä, 14 mm var det...
Skärmavbild av orderbekräftelse för ett köp av filtermatta med priser och moms detaljerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: vill du prova kan jag skicka en bit till dig...
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nähä, 14 mm var det...
[bild]

Edit: vill du prova kan jag skicka en bit till dig...
Ska mäta se om de är samma typ! Har kvar några filter!
 
Varför vill man ha undertryck i grunden? Riskerar man inte att dra in fuktigt luft då?
 
D Dr Benz skrev:
Varför vill man ha undertryck i grunden? Riskerar man inte att dra in fuktigt luft då?
Hålla lukten från bostaden, men känner lite samma den kyler ju ned grunden fläkten trots att man försökt förhindra alla håligheter!
 
N Niklaspe skrev:
Hålla lukten från bostaden, men känner lite samma den kyler ju ned grunden fläkten trots att man försökt förhindra alla håligheter!
Ok det har gått så långt. Då är jag med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.