Hejsan!

Vi har en äldre vedpanna och en elkasset (Nibe Elk 213) som ska värma våran ackumulatortank. Pannan och ackumulatortanken är från 1971. Elkasseten har alltid varit på de senaste dagarna och vi når inte en högre temperatur än 35 grader med endast den på. Eldar vi nå jäkulskt och har elkasseten på så kan vi få upp temperaturen till 50 grader. Men dagen efter när endast kassetten varit på så är temperaturen åter till 35.

All varmvatten från vedpannan går inte direkt till ackumulatortanken utan delar sig så (uppskattningsvis) hälften går till tanken och resten ut till elementen i huset och garaget.

En VVS-man har kollat tanken och ledningarna visuellt och inte sett något fel.
En elektriker har kollat elkasseten och inte hittat något elektriskt fel. Den kan potentiellt vara igenkloggad.

Om ni hade varit i min sits, vad hade erat nästa steg i felsökningen varit? Jag tar gärna emot alla tankar och ideer

Mvh
 
Nu har det varit kallt i hela Sverige, du utelämnar info för att få ett vettigt svar!
Har ni det kallt inomhus just nu?

ELK 213 har olika effektsteg, vilka är aktiverade?

- Storlek på hus, antal m2 som värms upp och till vilken grad.
-Var huset ligger?
- Gammalt hus?
- Isolering?
- hur många kwh/dygn drar ert hus?
- Storlek på ackumulatotank

Troligtvis så förbrukar ert hus allt vad er gamla vedpanna producerar när det är kallt.

En panna från från 71 anses vara förbrukad.

Har sjäv en vedpanna från Baxi/50kW, har 5,3M3 tankvolym, får göra 3st ilägg/dygn(Inkl startbrasa) vid -10 grader.
Värmer:
Villa på 160m2 till 22 grader.
Verkstad på ca 120m2 till 16 grader
Bor i Halland
 
emwgrni emwgrni skrev:
Nu har det varit kallt i hela Sverige, du utelämnar info för att få ett vettigt svar!
Har ni det kallt inomhus just nu?

ELK 213 har olika effektsteg, vilka är aktiverade?

- Storlek på hus, antal m2 som värms upp och till vilken grad.
-Var huset ligger?
- Gammalt hus?
- Isolering?
- hur många kwh/dygn drar ert hus?
- Storlek på ackumulatotank

Troligtvis så förbrukar ert hus allt vad er gamla vedpanna producerar när det är kallt.

En panna från från 71 anses vara förbrukad.

Har sjäv en vedpanna från Baxi/50kW, har 5,3M3 tankvolym, får göra 3st ilägg/dygn(Inkl startbrasa) vid -10 grader.
Värmer:
Villa på 160m2 till 22 grader.
Verkstad på ca 120m2 till 16 grader
Bor i Halland
Tack för svar!

Vedpannan är en Parca Norrahammar NL2 100kw och ackumulatortanken är en Thermia där modellen är bortnött. Vi bor i Umeå så det har absolut varit kallt här. Elkasseten har kört på två patroner så det bör väl vara 6kw. Så det har inte varit några problem att få varmt i huset vårat som endast är 62kvm, men pannan ska också värma garaget som är kring 150 kvm.

Jag provade igår att stänga av elementen i vårat hus och då ökade tempen på varmvattnet så du verkar ha helt rätt!
 
J Joniserande88 skrev:
Tack för svar!

Vedpannan är en Parca Norrahammar NL2 100kw och ackumulatortanken är en Thermia där modellen är bortnött. Vi bor i Umeå så det har absolut varit kallt här. Elkasseten har kört på två patroner så det bör väl vara 6kw. Så det har inte varit några problem att få varmt i huset vårat som endast är 62kvm, men pannan ska också värma garaget som är kring 150 kvm.

Jag provade igår att stänga av elementen i vårat hus och då ökade tempen på varmvattnet så du verkar ha helt rätt!
100kW är en gigantisk vedpanna, verkar inte som pannan jobbar optimalt.
Är den ny sotad?
Hur stor är tanken? Kan du mäta? Eller är den inbyggd?
Vilken temp har du garaget?
Tips är att läsa av elmätaren varje dygn, så du inte får en otrevlig överraskning när elräkningen kommer.
 
emwgrni emwgrni skrev:
100kW är en gigantisk vedpanna, verkar inte som pannan jobbar optimalt.
Är den ny sotad?
Hur stor är tanken? Kan du mäta? Eller är den inbyggd?
Vilken temp har du garaget?
Tips är att läsa av elmätaren varje dygn, så du inte får en otrevlig överraskning när elräkningen kommer.
Tack för svar!

Pannan sotades i somras. Den har tidigare suttit i ett hyreshus och skött värmen där så den har ju jobbat några år nu.
Tanken är på 350L. Från början trodde jag att den hade kalkat igen sig eller på något sätt gjort så att flödet för inloppet har blivit sämre men nu har vi ju lyckats få upp tempen stabilt till 65.. så jag hoppas de fortsätter.
Tempen i garaget försöker vi hålla kring 18.

Vet ni om det finns något man kan prova/göra för att kolla vilket skick tanken, pannan eller kassetten är i?
 
J Joniserande88 skrev:
Tack för svar!

Pannan sotades i somras. Den har tidigare suttit i ett hyreshus och skött värmen där så den har ju jobbat några år nu.
Tanken är på 350L. Från början trodde jag att den hade kalkat igen sig eller på något sätt gjort så att flödet för inloppet har blivit sämre men nu har vi ju lyckats få upp tempen stabilt till 65.. så jag hoppas de fortsätter.
Tempen i garaget försöker vi hålla kring 18.

Vet ni om det finns något man kan prova/göra för att kolla vilket skick tanken, pannan eller kassetten är i?
Inga bilder på pannrummet? 350L låter som en felskrivning eller till en panna på 100kW, låter som pannan kan gå ikok..
 
Hittade spec för pannan.

Vad ligger rökgas temperaturen på?

Hittade denna text på nätet:
En tumregel är att ackumulatortanken ska vara ungefär 18 gånger så stor som vedpannans eldstadsvolym. En modern vedpanna med en eldstadsvolym på över 100 liter kräver en ackumulatortank som rymmer över 1 800 liter. Vatten- volymen ska kunna ta emot energin som pannan producerar vid ett fullt vedinlägg.

du har ca 400L volym eldstaden enl bifogad pdf.
Får inte ihop detta!
 
emwgrni emwgrni skrev:
Hittade spec för pannan.

Vad ligger rökgas temperaturen på?

Hittade denna text på nätet:
En tumregel är att ackumulatortanken ska vara ungefär 18 gånger så stor som vedpannans eldstadsvolym. En modern vedpanna med en eldstadsvolym på över 100 liter kräver en ackumulatortank som rymmer över 1 800 liter. Vatten- volymen ska kunna ta emot energin som pannan producerar vid ett fullt vedinlägg.

du har ca 400L volym eldstaden enl bifogad pdf.
Får inte ihop detta!
Tack igen för svar!

Jag har inte mätt någon rökgastemperatur. Detta är första vintern vi bor här och på så sätt första gångerna vi har eldat. Jag försöker lära mig värmesystemet som vi har, vilket fungerade bra från hösten. Tyvärr har dem som har haft kundskap om systemet gått bort. Bifogar bilder
 
  • En äldre panna i ett mörkt pannrum med rör och en tändsats på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskylt på rostig bakgrund, text på svenska, tekniska specifikationer, Parca Norrahammar, årtal 1975.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationsetikett på varmvattenberedare av märket Thermia. Tekniska specifikationer, varningar, och tillverkningsdetaljer på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Termian är en vvb beredare ( varmvatten beredare).
 
B
Är acktanken alltså den där 350 liters vvb? Eller vad är det för storlek?

350 l acktank på en 100kW panna är osedvanligt liten acktank. Du säger 50% till tank och 50% till hus. Om du värmer en 350l vvb med 50kW så borde den gå från tom till full på 20-30 minuter.

Mer vanligt dimensionering om man haft pannan på olja eller pellets, där bränsletillförseln regleras. Tanken är kraftigt underdimensionerad om man ska elda ved (Om hela tsnken är 350 liter). Pannan tycks vara väldigt överdimensionerad för hus och garage. Låter nästan som garaget är väldigt bristfälligt isolerat?

Det låter ju som att elpatronen inte räcker till för att värma hus och garage på 6kW. Inte konstigt. Men mät strömmen så ser du om om effekten i elpatronen är rätt.

På sådana här stora anläggningar kostar bränsle och el en hel del. Det kan vara värt att ta ut en sakkunnig som kan mäta en del, t.ex..elen, t.ex. rökgastemp och O2.

Jag sotar delar av min panna ungefär 1 gång i veckan, delar av pannan halvårsvis. Det märks på rökgastempen när pannans värmeöverföring är bra, vilket ger minskad bränslekostnad.
 
  • Gilla
Joniserande88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.