Hej,

Kortfattat.
Bor i ett Radhus, har en FVP Nibe 730 samt en kamin som jag eldar några gånger i veckan med.
Nybyggt och har endast bott här i ett år, nu till frågan:

Filtret på min FVP blir helt genom sotig varje gång jag eldar?
Vad är anledningen till detta? Kaminen har ju en egen rör som hittar ut, hur hittar soten in sig på ventilationen?

Kan tillägga att jag kör kaminens lucka öppet under upptändning i ca 5min med altandörr på glänt för maximera syreintaget.
Men detta bör väl inte påverka?

Tacksam för några friska idéer på vad detta kan handla om.
 
Blåser det in i frånluften så kan det komma fina sotpartiklar baklänges. är då ett undertryck i huset.
 
J jonaserik skrev:
Blåser det in i frånluften så kan det komma fina sotpartiklar baklänges. är då ett undertryck i huset.
Låter rimligt då det är ett undertryck, men är det inte meningen att det ska vara undertryck i ett radhus?
 
S
K Kennethkenneth skrev:
Låter rimligt då det är ett undertryck, men är det inte meningen att det ska vara undertryck i ett radhus?
Har du inget sätt att pausa frånluftspumpen under uppstarten när luckan är öppen?
 
S sinuslinus skrev:
Har du inget sätt att pausa frånluftspumpen under uppstarten när luckan är öppen?
Jo, kan ju sänka ventilationen till från nuvarande 70% till 30-40%

Man vill ju inte stänga av helt för att inte strypa luftflödet helt då eldning har en tendens att torka ut luften..?
 
S
K Kennethkenneth skrev:
Jo, kan ju sänka ventilationen till från nuvarande 70% till 30-40%

Man vill ju inte stänga av helt för att inte strypa luftflödet helt då eldning har en tendens att torka ut luften..?
Är ju bara de där minuterna när du tänder, inte hela eldningsperioden.
De ska hela tiden vara undertryck i huset för att inte fuktig luft ska pressas genom ångspärren och hamna i isoleringen.

Har du extra tilluft till kaminen tex väggventil eller rör utifrån?
Är det dubbelmantlad skorsten som även tar tilluft?
 
S sinuslinus skrev:
Är ju bara de där minuterna när du tänder, inte hela eldningsperioden.
De ska hela tiden vara undertryck i huset för att inte fuktig luft ska pressas genom ångspärren och hamna i isoleringen.

Har du extra tilluft till kaminen tex väggventil eller rör utifrån?
Är det dubbelmantlad skorsten som även tar tilluft?
Tack för input, då förstår jag.
Ja, har extra tilluft kopplat via en isolerad slang till uteförrådet som är vägg i vägg med kaminen. Men själva kaminen har ju bara ett skorsten.
 
S
Du kan ju testa att sänka fläkten till 30% när du tänder och se om det blir bättre.

Kolla att det där tilluftsröret är öppet och att det finns luftöppningar mellan uteförrådet och utomhusluften.
 
S sinuslinus skrev:
Du kan ju testa att sänka fläkten till 30% när du tänder och se om det blir bättre.

Kolla att det där tilluftsröret är öppet och att det finns luftöppningar mellan uteförrådet och utomhusluften.
Ska prova.
Jo det är öppet, dock är förrådet smockfull så viss betydelse för sämre luft cirkulation må vara ett solklar faktum.

Får väldigt sotiga kamin glas med, trots torr ved med bra uppstart...
 
S
Du kanske inte öppnar sekundärluften i kaminen?
 
S sinuslinus skrev:
Du kanske inte öppnar sekundärluften i kaminen?
Jag har ej tillgång till att reglera sekundärluft en? Endast primärluft med spaken på nedre sidan utav kaminen..
 
S
K Kennethkenneth skrev:
Jag har ej tillgång till att reglera sekundärluft en? Endast primärluft med spaken på nedre sidan utav kaminen..
Borde finns sekundärluft. Tror inte man kan få kaminen miljögodkänd utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.