Hej! Har ett vidbygd garage som byggdes samtidigt som huset i början på 60 talet.
Huset har ett uppreglat golv på något sätt och det verkar funka bra! Garagets mått motsvarar kanske dåvarande standard men blir svårt att använda som garage idag pga av bilarna har nog vuxit och då i höjden, funkar säkert för en cab bra att ta sig genom hålet. Takhöjden är inte heller för generös.
Tanken är att installera ett badrum och av resten göra ett litet sovrum där!
Problemet är den oisolerade plattan! Det är mycket berg på tomten så jag tror inte att man kan bila bort golvet och gräva ur utan att ta bort berg! Plattan visar inga tecken på fuktinträngning i nuläget. Har dock sannolikt aldrig varit ett uppvärmt utrymme. Putsade stenväggar runtom.
Någon som har en bra lösning utan att riva allt och börja om eller spränga sig ner 😆
 
R Rättochfel skrev:
Hej! Har ett vidbygd garage som byggdes samtidigt som huset i början på 60 talet.
Huset har ett uppreglat golv på något sätt och det verkar funka bra! Garagets mått motsvarar kanske dåvarande standard men blir svårt att använda som garage idag pga av bilarna har nog vuxit och då i höjden, funkar säkert för en cab bra att ta sig genom hålet. Takhöjden är inte heller för generös.
Tanken är att installera ett badrum och av resten göra ett litet sovrum där!
Problemet är den oisolerade plattan! Det är mycket berg på tomten så jag tror inte att man kan bila bort golvet och gräva ur utan att ta bort berg! Plattan visar inga tecken på fuktinträngning i nuläget. Har dock sannolikt aldrig varit ett uppvärmt utrymme. Putsade stenväggar runtom.
Någon som har en bra lösning utan att riva allt och börja om eller spränga sig ner 😆
Berg är bästa grunden. Du kan tex lägga elgolvvärme i badrummet för att lyxa till det lite. Hur mycket är de uppreglade golven isolerade, är de kalla?
 
Förstår kanske inte riktigt ditt svar! Elgolvvärme i badrum- hur tänker du kring tätskiktet då?
Tror att det är rejält reglat i huset, 200-300 mm, tror också att huvuddelen av (avloppstammarna går över plattan). Men befintligt golv i huset är jag nöjd med ( för tillfället😀)
Det är det sk garagegolvet som är utan någon isolering.
 
Ok. Då är jag med. Ni kan lägga elslingor i blivande badrummet, flytspackla på detta och t.ex. klinkers som ytskikt. Utan tillskjutande fukt passar ett vanligt tätskikt bra i badrummet. Restarande golv kan du tex lägga ett massivt trägolv, inget billigt laminat som blir iskallt.
 
Ja, då förstår jag! Ventilerad golv inget som du rekommenderar?
Funderade på om man gjuter upp allt med ca 5 cm eps-cement. Kan det hjälpa utan att förstöra?
 
R Rättochfel skrev:
Ja, då förstår jag! Ventilerad golv inget som du rekommenderar?
Funderade på om man gjuter upp allt med ca 5 cm eps-cement. Kan det hjälpa utan att förstöra?
Varför?
 
Ventilerad golv anses väl som en ”säker” lösning vid oisolerad platta. Det har nog ingen nackdel förutom kostnaden. Är oklart om det kommer upp fukt eller inte. Kanske lite men om det blir ett problem efter säg 10 år är ju inte klart. Ventilerade golvet skapar ju också lite isolering vilket kan vara en fördel. Numera så behöver det väl inte bygga mycket vilket också är bra i detta fall ( takhöjden). Men kombinationen på samma golv har jag inte hört tidigare. Någon som vet?
Lösningen med eps blir kanske ett mellanting som funkar för hela ytan eller är det feltänkt?
 
R Rättochfel skrev:
Ventilerad golv anses väl som en ”säker” lösning vid oisolerad platta. Det har nog ingen nackdel förutom kostnaden. Är oklart om det kommer upp fukt eller inte. Kanske lite men om det blir ett problem efter säg 10 år är ju inte klart. Ventilerade golvet skapar ju också lite isolering vilket kan vara en fördel. Numera så behöver det väl inte bygga mycket vilket också är bra i detta fall ( takhöjden). Men kombinationen på samma golv har jag inte hört tidigare. Någon som vet?
Lösningen med eps blir kanske ett mellanting som funkar för hela ytan eller är det feltänkt?
Vad har ni för takhöjd idag? Ventilerade golv isolerar såklart, men är en kostnad också.
 
Takhöjd är idag 210.
 
BirgitS
Då vill man väl inte bygga på höjden alls. Skippa golvvärme och ha ventilerande heltäckningsmatta avsedd för källare i sovrummet.
 
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför?
Det uppenbara är väl att man inte vill elda för kråkorna? Eller snarare bergstrollen i detta fall.
 
C cpalm skrev:
Det uppenbara är väl att man inte vill elda för kråkorna? Eller snarare bergstrollen i detta fall.
Jovisst, om det vore normal takhöjd och ett permanentboende. Nu verkar det inte vara så.
 
Ja, det ska ju bli permanent boende! Elvärme bygger inte mycket , tätskiktet, klinker i badrum resten massivt trägolv är ett förslag jag förstår!
Ventilerad heltäckningsmatta- känner jag inte till men om det är typ Platon och sedan på med tex trägolv visst, förstår jag också, men i badrummet hur var tanken där, gjuta över och klinker?
Blir i så fall inte en stor skillnad i mm till det andra!
Går nog att ta lite av takhöjden är ju inte det nyaste innertak😀!
Någon som har använt Eps-cement i dessa sammanhang? Då slipper bergstrollet märka att den bor under en bastu😀
 
BirgitS
R Rättochfel skrev:
Ventilerad heltäckningsmatta- känner jag inte till men om det är typ Platon och sedan på med tex trägolv visst, förstår jag också, men i badrummet hur var tanken där, gjuta över och klinker?
En ventilerad heltäckningsmatta släpper igenom fukt, den har alltså inte en plastskikt i botten. På byggvaruhusen kan man fråga efter heltäckningsmatta för källare med fukt.

Våtrumsmatta i badrummet bygger mindre på höjden och känns inte lika kallt som klinker.
 
Nej det är fortfarande oklart hur tanken är! Ok enkel matta men våtrumsmattan släpper inte igenom fukt eller är det en special du hade i åtanke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.