F Fideliox skrev:
Beror inte det på hur värmekabeln funkar? Min är kopplad i pumpen. Så jag vet inte om den bara kör vid avfrostning? Och är den variabel eller on/off så att säga? Sitter givaren i kabeln eller utanför? Är det utanför gör ju isolering ingen skillnad.
😇
En ganska kvalificerad gissning så är extramonterade värmekablar kopplade med direkt spänning, utan någon styrning. Då är det troligtvis värmekablar med klixon, som först startar värmen när temperaturen närmar sig nollgradigt.

Jag har själv en Mitsubishi Ecodan LV. Den är kopplad så att utedelen aktiverar värmekablarna (avlopp och bottentråg). Då startar den värmekablarna en stund före avfrostningen och håller kvar den en stund efter avfrostningen. Dock fungerar det inte så bra som jag önskat. När det blir riktigt kallt ute så räcker inte denna uppvärmningstid till.

Lösningen jag har gjort är en kopplingslåda där relä och termostat kan hålla igång värmekablarna konstant om utomhustemperaturen understiger en viss gräns. Det är en lösning man kan göra om man tycker det är kul.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F
R Real-House skrev:
En ganska kvalificerad gissning så är extramonterade värmekablar kopplade med direkt spänning, utan någon styrning. Då är det troligtvis värmekablar med klixon, som först startar värmen när temperaturen närmar sig nollgradigt.

Jag har själv en Mitsubishi Ecodan LV. Den är kopplad så att utedelen aktiverar värmekablarna (avlopp och bottentråg). Då startar den värmekablarna en stund före avfrostningen och håller kvar den en stund efter avfrostningen. Dock fungerar det inte så bra som jag önskat. När det blir riktigt kallt ute så räcker inte denna uppvärmningstid till.

Lösningen jag har gjort är en kopplingslåda där relä och termostat kan hålla igång värmekablarna konstant om utomhustemperaturen understiger en viss gräns. Det är en lösning man kan göra om man tycker det är kul.
Jag förstår! Här hos oss så tror jag snöovädret förra veckan blåste in rejält med snö på lameller och tråg så hela pumpen isade igen. Jag kunde varit lite mer förutseende och borstat av värsta snön såhär i efterhand. Första gången det hänt att den blev så isig. -10 har nog inte hjälpt direkt heller.
 
Jag tycker inte att du ska försöka tina pumpen. Ring bara installatören och reklamera arbetet. Om du inte har rört pumpen, finns det inga disskussioner om vems felet är, om pumpen tagit skada.
Om du lägger presseningar över, med fläktar under. Kan det i värsta fall leda till att installatören påstår att det ska göras på annat sätt, eller att du orsakat skadan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nä, jag har bara
A AG A skrev:
Jag tycker inte att du ska försöka tina pumpen. Ring bara installatören och reklamera arbetet. Om du inte har rört pumpen, finns det inga disskussioner om vems felet är, om pumpen tagit skada.
Om du lägger presseningar över, med fläktar under. Kan det i värsta fall leda till att installatören påstår att det ska göras på annat sätt, eller att du orsakat skadan.
Nä, jag har bara ordnat det röret.
Så, den kan dränera nu.
Fungerar inget vidare dock. Verkar köra konstant, el tillskottsymbolen lyser i princip hela tiden men orkar inte få upp det till mer än 15grader med +1 ute. Så rätt så värdelöst.

Senaste svaret från företaget var att han var borta denna vecka, men skulle komma nästa.
När jag menar att han får skicka hit någon annan nu, så blir det inga svar.
Inte direkt proffsigt kan jag tycka.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
F Fideliox skrev:
Skulle det vara lönt att isolera avrinningsröret om man har värmekabel?
Nu vet jag inte vad du har för pump, men om om vi tar Nibe som en referens så är isolerad slang med värmekabel ett standardtillbehör som heter NIBE KVR-10. Det är ett 50mm flexrör för kondensavloppet som har 2,5xm PU-skumisolering och en 45W värmekabel. Om jag minns rätt slås värmekabeln på vid +2 grader. Hos mig är den inte korrekt installerad utan ligger lös uppepå marken och med temperaturer ner till -20 grader så har den ännu inte frusit.

Såg nu att de höjd priset till löjliga nivåer på drygt 5600kr för 3 meter isolerad slang, 3 meter värmekabel och en personskyddsautomat. Jag gav mindre än hälften för, men nu har värmepumpsbranschen blivit helt galen och de skäms inte för absurda överpriser. Så bli inte förvånad om där är samma fantasisummor för motsvarande lösning från din leverantör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Skulle det vara lönt att isolera avrinningsröret om man har värmekabel?
Har samma fråga. Fick precis en LVVP installerad med värmekabel dock utan isolering
 
Vi har ett ca 5m långt dräneringsrör som går längs fasaden till stuprör med en 5m lång värmekabel. Ingen isolering på röret.
Har inga problem med isbildning.
Dock så är tråget uppvärmt i utedelen.
 
  • Gilla
philsson87
  • Laddar…
F
P Pyka skrev:
Vi har ett ca 5m långt dräneringsrör som går längs fasaden till stuprör med en 5m lång värmekabel. Ingen isolering på röret.
Har inga problem med isbildning.
Dock så är tråget uppvärmt i utedelen.
Tänkte väl mest om det gick att få ner förbrukningen. Såg att nån annan kabel låg på 75w t ex.
 
Jag minns inte hur mycket kabeln vi fick installerad var på.
Jag tar hellre den lilla smällen på elräkningen än att chansa så röret fryser o pumpen läcker kondensvatten då vi har källare.
Blir en hel del vatten.
 
O Oldfart skrev:
Nu vet jag inte vad du har för pump, men om om vi tar Nibe som en referens så är isolerad slang med värmekabel ett standardtillbehör som heter NIBE KVR-10. Det är ett 50mm flexrör för kondensavloppet som har 2,5xm PU-skumisolering och en 45W värmekabel. Om jag minns rätt slås värmekabeln på vid +2 grader. Hos mig är den inte korrekt installerad utan ligger lös uppepå marken och med temperaturer ner till -20 grader så har den ännu inte frusit.

Såg nu att de höjd priset till löjliga nivåer på drygt 5600kr för 3 meter isolerad slang, 3 meter värmekabel och en personskyddsautomat. Jag gav mindre än hälften för, men nu har värmepumpsbranschen blivit helt galen och de skäms inte för absurda överpriser. Så bli inte förvånad om där är samma fantasisummor för motsvarande lösning från din leverantör.
Varför skulle det vara en fantasisumma? hade det varit till en bil eller entreprenadmaskin hade priset lätt varit det dubbla!
 
F
O Oldfart skrev:
Nu vet jag inte vad du har för pump, men om om vi tar Nibe som en referens så är isolerad slang med värmekabel ett standardtillbehör som heter NIBE KVR-10. Det är ett 50mm flexrör för kondensavloppet som har 2,5xm PU-skumisolering och en 45W värmekabel. Om jag minns rätt slås värmekabeln på vid +2 grader. Hos mig är den inte korrekt installerad utan ligger lös uppepå marken och med temperaturer ner till -20 grader så har den ännu inte frusit.

Såg nu att de höjd priset till löjliga nivåer på drygt 5600kr för 3 meter isolerad slang, 3 meter värmekabel och en personskyddsautomat. Jag gav mindre än hälften för, men nu har värmepumpsbranschen blivit helt galen och de skäms inte för absurda överpriser. Så bli inte förvånad om där är samma fantasisummor för motsvarande lösning från din leverantör.
Där ser man. Vår Mitsubishi har bara vanligt plaströr, kostar väl 10kr metern på biltema kanske? Sen ligger värmekabeln i rännan under pumpen som sedan är inträdd i röret.

Jag tänkte kanske bara köpa biltema rörisolering och trä på men den hackar nog fåglarna sönder?
 
F
Vi skaffade Pancake uppvärmt tråg och 6 meter uppvärmd slang. Isolerade med Biltemas rörisolering och trädde in allt i gråa avloppsrör som mekaniskt skalskydd. Verkar funka även vid den längre period av kallare än minus 20 som vi nyss haft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Som de övriga har svarat så är det ej korrekt utfört.
hade själv en Nibe 2020 utan tråg i vårt förra hus. Under våra 6år vi bodde i huset fick jag gå 2ggr med en mejselhammare och ta bort is under maskinen för att förhindra isbildning upp till förångaren.(Hade inget tråg med värmekabel)(var för snål för det ;-) )
Men visst en väldimensionerat tråg med värmekabel och rör+isolering är en smidig lösning.
Bor i Halland, sällan kallt under några längre perioder..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Nu vet jag inte vad du har för pump, men om om vi tar Nibe som en referens så är isolerad slang med värmekabel ett standardtillbehör som heter NIBE KVR-10. Det är ett 50mm flexrör för kondensavloppet som har 2,5xm PU-skumisolering och en 45W värmekabel. Om jag minns rätt slås värmekabeln på vid +2 grader. Hos mig är den inte korrekt installerad utan ligger lös uppepå marken och med temperaturer ner till -20 grader så har den ännu inte frusit.

Såg nu att de höjd priset till löjliga nivåer på drygt 5600kr för 3 meter isolerad slang, 3 meter värmekabel och en personskyddsautomat. Jag gav mindre än hälften för, men nu har värmepumpsbranschen blivit helt galen och de skäms inte för absurda överpriser. Så bli inte förvånad om där är samma fantasisummor för motsvarande lösning från din leverantör.
KVR-10 ser ut att kosta 3000kr. Färdigt kitt med personskyddssutomat som passar värmepumpen perfekt. Alla komponenter som behövs och tydliga instruktioner. Jag tycker det priset är fullt rimligt.
 
O
A Allmäntvetgirig skrev:
Varför skulle det vara en fantasisumma? hade det varit till en bil eller entreprenadmaskin hade priset lätt varit det dubbla!
Nu vet jag inte vad du arbetar med eller vad har du för insyn och förståelse i tillverkning och produktutveckling men jag har viss erfarenhet. När man tar fram en ny produkt har man grovt förenklat kostnader för: utveckling, prototyper, tillverkning, paketering, transport, lagerhållning, dokumentation samt regulatoriska avgifter och certifieringar. Allt det kostar. Det är då rimligt att en produkt som i slutänden kostar 100 SEK att tillverka ändå kan kosta 1500SEK eftersom allt detta måste räknas hem. Det är också därför priserna sjunker över tid när investeringskostnaden räknats hem. Det är även därför originalprodukter är dyrare än Kina-kopior som inte haft samma investeringskostnader. Ett lågt pris på en Kina-kopia behöver alltså inte vara sämre och det barnsliga talesättet "man får vad man betalar för" är bara nonsens eftersom man nästan alltid betalar för en hel massa saker man inte får.

Tittar vi nu på KVR-10 är det rena standadprodukter utvecklade av tredje part och som ligger på hyllan hos vilken el- och vvs-grossist som helst. EN PSA kan man få för 500-600 SEK. Värmekabel kostar runt 50 SEK/meter och en extra hundring ett anslutnings-/avslutnings-kit. Isolerad korrugerad slang kostar 40-50 SEK/metern. Totalsumman inklusive moms är alltså under tusenlappen. Nibe har haft exakt noll kronor i utvecklingskostnad. Det endfa värde de tillför är att stoppa allt i samma plastpåse, släppa i en liten broschyr och att ta extra betalt. Det är inte ens en OEM-situation där de sätter sin logga på någon annans produkt, utan här skickar de bara vidare prylarna. De har alltså inga, eller åtminstone väldigt små, osynliga kostnader de behöver räkna hem. Priset är tre gånger vad de ingående produkterna kostar på den öppna marknaden för slutkund. Nibe betalar troligtvis betydligt mindre då de köper i volym direkt ifrån tillverkarna. Priset är allstå mer eller mindre helt godtyckligt och satt i kontexten: "En värmepumpanläggning kostar 100KSEK+ så 3000SEK är ingen extra kostnad i sammanhanget". Det fungerar och kunden betalar överpriset helt utan att reflektera över det. Det som händer är med andra ord: Man köper produkter billigt på en marknad och säljer dem dyrt på en annan marknad med andra förutsättningar.

Har man koll kan man se det här överallt. Termoblock för husbyggnat säljs billig i stora volymer i byggbrasnchen. Exakt samma block kallas för "Superduperpoolsten" och säljs för mer än dubbla priset av Poolbyggare. En pysselbutik säljer "specialfärg" i små burkar, och exakt samma färg går att köpa för mindre pengar i större burk hos en vanlig färghandel. En enkel kabelsökare kostar 125:- hos butiken som säljer elverktyg. Motsvarande pryl säljs hos trädgårdsbutiken som "Felsökningare för begräsningskabel" för mer än det dubbla.

Det är givetvis frågan om "tillgång och efterfrågan". På en marknad finns en kombination av stor tillgång och stor efterfrågan som driver ned priserna. På en annan marknad dyker samma behov upp, och kandå ytnyttjar något att tillgången (pågrund av isolation och kunskapsbrist) inte existerar, och så kan man sälja den billiga produkten dyrt där för fantasipriser ända tills folk inser att de blir blåsta. Ett annat exempel är ett magnetitfilter jag köpte. I Sverige kostar det 3600:- och importeras av ett enda företag. I England kan du gå in på de flesta VVS-butiker och bygghandlare och köpa samma produkt för under 1000:-.

Men alla får givetvis välja själv. Köpa prylarna dyrt från Nibe eller köp dem billigt på den öppna marknaden, det spelar ingen roll för funktionen. Det är också skillnaden mellan en oberoende installatör och en som är knuten till Nibe. Den oberoende har större frihet och incitament att plocka standardprylarna från hyllan hos Ahlsell, medan Nibe-installatören enbart kör på den överprissatta paketeringen från företaget.
R Real-House skrev:
KVR-10 ser ut att kosta 3000kr.
Det ä mer i nivå med vad jag betalade än det pris jag fick som första träff på Google nu. För att återgå till trådens egentliga ämne och min faktiska poäng: Det finns bra standardlösningar, oavsett om man sätter ihop dem själv eller köper tillverkarens något dyrare kit. Den lösning TS är alltså inte särskilt bra och det är inte särskilt svårt eller dyrt att göra det ordentligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.