Har en källare från 40-talet med murade väggar utan riktig bottenplatta. Denna konstruktion gör att det finns fukt i källarväggarna. Har nu tagit bort putsen på nedre delen av väggarna och ersatt med puts som ska vara extra diffussionsöppen för att förhoppningsvis kunna leda bort fukten utan att putsen släpper. Med denna öppna puts vill jag ju såklart använda en väggfärg som är så öppen som möjligt. Har försökt läsa på och också pratat med ett par ställen som säljer färg, tipset verkar vara att välja silikatfärg då den är bäst på att släppa ut fukt. Problemet med denna färg är att många säger att den inte kan målas på befintlig väggfärg. Nån som har några tips eller erfarenheter?
- Finns annan färg som är riktigt diffussionsöppen och som kan målas både på ny puts och befintlig väggfärg?
- En färghandel tipsade om silikonfärg men när jag söker på det får jag inga träffar
 
  • Renoveringsplats, verktyg och byggmaterial på ett kaklat golv, oslipad vägg, vattenskada eller läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan rekommendera Falu Vapens sockelfärg som just är en silikonfärg som fäster på gammal färg och på puts. Putsen skall ha stått ett tag innan man målar över med ett eller två lager. Det är iofs en utomhus produkt men den är diffusionsöppen Den kan både rollas och penslas på vilket gör att arbetet går kanonfort. www.faluvapen.se
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Jag kan rekommendera Falu Vapens sockelfärg som just är en silikonfärg som fäster på gammal färg och på puts. Putsen skall ha stått ett tag innan man målar över med ett eller två lager. Det är iofs en utomhus produkt men den är diffusionsöppen Den kan både rollas och penslas på vilket gör att arbetet går kanonfort. www.faluvapen.se
Låter som en bra produkt. Kollade lite på kulör och ser ut som att den finns i vitt och grått. Antar att den inte kan blandas till andra kulörer?
 
Jag skulle nog tro att oavsett vad du gör så kommer din gamla källare se ut som den alltid gjort efter några år.....Det enklaste är oftast det bästa. Skrapa rent enklast möjliga och måla om bara. Sen får man göra det igen när det blir fult och man störs av det.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle nog tro att oavsett vad du gör så kommer din gamla källare se ut som den alltid gjort efter några år.....Det enklaste är oftast det bästa. Skrapa rent enklast möjliga och måla om bara. Sen får man göra det igen när det blir fult och man störs av det.
Så har jag ju gjort hittills men det är tröttsamt. Får väl se om min strategi fungerar :)
 
Ingen erfarenhet av silikonfärger, men kan annars varmt rekommendera Alabasters silikatfärger. Du har t.ex. deras "Sol-Silikat" som är gjord för att målas över gammal putsfärg som innehåller akrylat eller alkyd som bindemedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.