RoTe
joakim_j joakim_j skrev:
Jag skall köpa nya däck till min bil, och jag undrar var fasen man hittar vilket belastningsindex som krävs. Överallt står det att det skall stå i regbeviset, men i mitt gör det inte det vad jag kan se! Det står bara dimension på däcken. Eller kollar jag på fel ställe? Det är en peugeot 407 SW från 2008 om det spelar någon roll.
Det är i praktiken inte ett problem för personbilar.

https://vianor.se/information-om-dack/dackfakta/belastningsindex-dack/
 
Är det säkert? Däcken jag kollar på är 92 (630 kg). Bilen har en totalvikt på 2105 kg, så med lite ojämn fördelning mellan axlarna så är det ju lite på gärsgårn...
 
RoTe
joakim_j joakim_j skrev:
Är det säkert? Däcken jag kollar på är 92 (630 kg). Bilen har en totalvikt på 2105 kg, så med lite ojämn fördelning mellan axlarna så är det ju lite på gärsgårn...
Jag har 93 på framdäcken på min BMW E60...
 
joakim_j joakim_j skrev:
Är det säkert? Däcken jag kollar på är 92 (630 kg). Bilen har en totalvikt på 2105 kg, så med lite ojämn fördelning mellan axlarna så är det ju lite på gärsgårn...
Om du inte konstant åker runt med maxlast är det inget problem.
Men släpar du tex husvagn i högsommaren 100 mil med familj och packning bör du nog gå upp ett hack.
Stadigare däck blir bullrigare och stötigare, så man ska inte gå upp om man inte behöver.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Är det säkert? Däcken jag kollar på är 92 (630 kg). Bilen har en totalvikt på 2105 kg, så med lite ojämn fördelning mellan axlarna så är det ju lite på gärsgårn...
Står det inte i instruktionsboken?

V6 orna ska ha 94 tror jag och de flesta andra motorerna 92
 
Skärmdump från en toyotaägare, du måste tillåta push notifications i nån toyota app för att få tillgång till vissa funktioner, så appen kan störa dig. Ja och det kostar 15 dollar i månaden att ha remote-start funktionen.
Bilapplikationsskärm, fjärrstart, bränslemätare, varningsmeddelande om inaktiverade notifikationer, sist uppdaterad tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Å ena sidan är det ju lätt att bli upprörd över att de tar månadsavgift för features, men å andra sidan måste ju säkerheten som krävs för att möjliggöra start av en bil över Internet kosta hur mycket som helst att drifta, så det kanske inte är helt dumt att de som faktiskt behöver funktionen betalar för den?

Personligen skulle jag aldrig köpa en bil där uppkoppling mot internet är ett krav. Det räcker gott och väl med att den nyaste jag har tycker att räddningstjänsten kräver att jag kopplar min telefon mot den... 😂
 
Enda orsaken det går över nätet är väl just så de kan ta betalt, annars har ju detta varit ett problem som blev löst till all belåtenhet redan med 80 tals teknik.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
ett problem som blev löst till all belåtenhet redan med 80 tals teknik
Jag kanske är morgontrött men hur menar du?
 
Det gick att starta bilen (och/eller eventuell diesel/bensin-värmare) med radioteknik...
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av motorvärmare i form av kontaktvärmare? Jag har kommit över en typ gratis till Berlingon men är det värt att sätta dit eller bättre att sälja vidare? Berlingon blir förvisso fort varm ändå då det är en liten motor men lite borde det hjälpa?
 
Alla starter under 60 grader är väl kallstarter, så vill man förlänga livet på motorn är det väl aldrig fel att värma upp oljan lite...
Ska man sälja bilen är det väl också en "nice to have"-feature att locka med.. 😀
 
S Styrman_jansson skrev:
Någon som har erfarenhet av motorvärmare i form av kontaktvärmare? Jag har kommit över en typ gratis till Berlingon men är det värt att sätta dit eller bättre att sälja vidare? Berlingon blir förvisso fort varm ändå då det är en liten motor men lite borde det hjälpa?
Hade kontaktvärmare på en BMW, inte ens efter 3 timmar i minus 10 kännde jag nån skillnad mer än lite varmt runt värmaren på blocket.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Skillnad var? Om blocket blir lite varmare och då också kylvätskan så underlättade den ju kallstarten. Det är den primära uppgiften.
 
S Stefan1972 skrev:
Skillnad var? Om blocket blir lite varmare och då också kylvätskan så underlättade den ju kallstarten. Det är den primära uppgiften.
Jo, med med doppvärmare i 3 timmar är hela motorn varm, den på BMWn känndes som att elda för kråkorna.
Kontaktvärmare på tråget som värmer oljan är nog vettigare för själva motorn.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.