V Vardagsrum skrev:
Att dra in en dammsugare i ett rum med fria asbestfiber, är ett utmärkt sätt att hålla det svävande i luften under lång tid.

Krävs också särskilda dammsugare till just asbesthaltigt material.
En dammsugare med dåliga filter är ett utmärkt sätt att sprida asbestdammet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nu är det bara att konstatera att de flesta hantverkare är ”enkla” människor med väl utvecklade förträngningsmekanismer, det som inte syns kan inte vara farligt, ungefär som rökare resonerar.


Det tar upp till 48 timmar för asbest fibrer i rörelse att lägga sig i ett slutet rum,dvs utan drag, eller andra luftströmmar.
Är skadan skedd, så räcker det inte att våttorka några gånger, då asbestfibrerna, cirkulerar i luften, finns överallt, utan varje enskilt utrymme/rum måste saneras, avgränsas med luftslussar, skapa undertryck, och dammsugas med specialdammsugare med hepafilter, samt noggrant våttorkas.

En släkting till mig (ingenjör )på framför allt i början av 1970-talet kontrollerade diverse arbeten på fartyg,efter ombyggnationer, renoveringar, även som löneförmån att nyttja hytter, han arbetade alltså inte aktivt ombord.
Fick förra året diagnosen mesoteliom. Enda kontakten med asbest var sporadiska fartygskontroller, vilka hade mycket asbest i pannor, isolering, rör, hytter, elcentraler etc.
Den som förringar riskerna är uppenbarligen mindre begåvad.
Finns även ett uppmärksammat fall i Sverige, kvinna ca 36 år utan någon känd kontamineringshistorik avlider av mesoteliom, kanske på grund av exponering i barndomen, husrenovering, sovit/ vistats i anslutning till denna.

Ett gott råd kan ju vara att lyssna på den seriösa firman, som hävdar att det kommer att ta veckor.
Läsa på om asbest,samt vara försiktig, och inte lyssna på svagbegåvade hantverkare.
 
  • Gilla
Svenno 55 och 1 till
  • Laddar…
Men man ska varken överdriva eller skapa panik. Asbest är egentligen inte så väldigt mycket värre än storrökning, statistiskt sett.

Saneringen går till så att man sätter en luftsluss (tejpar upp pressenningar), att aggregat för att suga ut luften ur utrymmet, sen dammsuger man allt (hepa-filter har de flesta vanliga dammsugare) och efteråt våttorkar man.

Om det är Asbest i fix eller fog är problemet i första hand för arbetaren som jobbar med det varje dag, inte för den som har badrummet. Till skillnad från ren Asbest i isoleringar mm är den ju bunden med cement, så de flesta fibrerna kommer inte flyga runt.

Vore det mitt badrum skulle jag tänka att det vore klantigt och inte alls bra för firmans arbetare, men i övrigt bara göra en normal byggstädning av huset och inte bekymra mig.

Tänk på att i princip alla hus 1930-1960 har eternitkanaler för frånluften, asbestisolerade rör, det är inte länge sedan de sista tågen, tunnelbanevagnarna, spårvagnarna som var isolerade med sprutasbest skrotades, bilarna hade Asbest I bromsbelägg mm.

De flesta byggnader och maskiner från 1930-1960-talet innehåller Asbest I varierande mängd och det är inget man tar bort, annat än vid renovering. Och då är problemet för arbetarna som river i det, inte de som använder byggnaden.

Att vistas i ett utrymme där Asbest utgör isolering är helt ofarligt
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
O onkel Adi skrev:
Nu är det bara att konstatera att de flesta hantverkare är ”enkla” människor med väl utvecklade förträngningsmekanismer, det som inte syns kan inte vara farligt, ungefär som rökare resonerar.


Det tar upp till 48 timmar för asbest fibrer i rörelse att lägga sig i ett slutet rum,dvs utan drag, eller andra luftströmmar.
Är skadan skedd, så räcker det inte att våttorka några gånger, då asbestfibrerna, cirkulerar i luften, finns överallt, utan varje enskilt utrymme/rum måste saneras, avgränsas med luftslussar, skapa undertryck, och dammsugas med specialdammsugare med hepafilter, samt noggrant våttorkas.

En släkting till mig (ingenjör )på framför allt i början av 1970-talet kontrollerade diverse arbeten på fartyg,efter ombyggnationer, renoveringar, även som löneförmån att nyttja hytter, han arbetade alltså inte aktivt ombord.
Fick förra året diagnosen mesoteliom. Enda kontakten med asbest var sporadiska fartygskontroller, vilka hade mycket asbest i pannor, isolering, rör, hytter, elcentraler etc.
Den som förringar riskerna är uppenbarligen mindre begåvad.
Finns även ett uppmärksammat fall i Sverige, kvinna ca 36 år utan någon känd kontamineringshistorik avlider av mesoteliom, kanske på grund av exponering i barndomen, husrenovering, sovit/ vistats i anslutning till denna.

Ett gott råd kan ju vara att lyssna på den seriösa firman, som hävdar att det kommer att ta veckor.
Läsa på om asbest,samt vara försiktig, och inte lyssna på svagbegåvade hantverkare.
Jag kan ju kontra med att en kompis morfar jobbade på ASJ i Falun på 1960-talet som tillverkade järnvägsvagnar. På den tiden var all isolering Asbest, det sprutades på väggar som lösullsisolering, monterades som plattor mm. Andnibgsskydd förekom inte. Många av arbetarna som arbetade med att isolera fick cancer (stå i dammet dagligen utan munskydd) men tillkommer att alla också var storrökare, vilket ju var det vanliga på den tiden. Min kompis morfar hade astma, så han bad om andningsskydd och rökte inte och fick inte cancer.

Men enstaka fall som detta är kuriosa, man får gå på statistik och vad arbetsmiljöverket säger. Och man ska ta det på allvar, absolut, men inte tro att man blir sjuk bara man är i närheten av det. Oron I sig är en stor risk för att utveckla sjukdom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
G
Tack för alla svar.
Tillägger att huset är på 3 våningar ”källare”
På 140 kvm.
Renoveringen skedde på mellanvåningen.
Svaren i tråden är precis som i kontakt med saneringsfirmor, mycket upp och ner.
Det är det som vi tycker gör det hela svårt och på vilken nivå man ska lägga sig.
 
Nej man skall varken överdriva eller förringa riskerna.Men använda sunt förnuft!
De flesta dammsugare avsedda för hemmabruk har INTE hepafilter avsedda för asbest!! Krävs special hepa. Asbestfibrerna passerar genom en vanlig dammsugares filter och förvärrar bara situationen.

När man plastar in ett rum eller utrymme, för att göra det lufttätt, skapa undertryck , så används riktig byggplast, inte presseningar, då särskilt billiga inte är 100%täta.

Vid borttagning av kakel, klinker, fix, fog, så bilas detta bort nästan jämt.Måste alltid avlägsnas mekaniskt.Då är det omöjligt att undvika att det dammar, varvid asbestfibrerna frigörs.
Nästan omöjligt att vattna i ett hus utan att förorsaka vattenskador.

Jag har jobbat med detta på diverse byggen under ganska lång tid, därför tycker jag mig kunna uttala mig om detta ,och hur stor liknöjdheten, okunskapen och dumheten är hos många hantverkare.
 
Man får komma ihåg att även en sanering är typ "man gör vad man kan" Det är inte så att de på nå magiskt vis tillhandahåller en 100% säkerhet när de lämnar en yta klar. Man avlägsnar det asbesthaltiga och sen städar man i ett skyddat område. Mer än så är det inte. En del verkar ta detta till en psykologisk nivå.....
Innan sanering kan man ha eländiga domedagsscenarior och man utrymmer och lever på annan ort och så fort saneringsfirman låst dörren är det borta och allt är okej igen............Så fungerar det inte..........Till att börja med så kan man mäta upp asbestförekomst överallt hela tiden om man har bra mätmetoder. Det finns runt om oss hela tiden typ......
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Dammtorka allt med fuktig trasa för att få bort de lite tyngre partiklarna och sen göra ett ordentligt korsdrag genom våningen för att ventilera ut så mycket som möjligt av det som e.v flyter runt i luften, så mycket mer än så hade inte jag gjort
 
G GrenBo skrev:
En dammsugare med dåliga filter är ett utmärkt sätt att sprida asbestdammet.
Ja? Det var ju bl.a det jag skrev.
 
O onkel Adi skrev:
Nej man skall varken överdriva eller förringa riskerna.Men använda sunt förnuft!
De flesta dammsugare avsedda för hemmabruk har INTE hepafilter avsedda för asbest!! Krävs special hepa. Asbestfibrerna passerar genom en vanlig dammsugares filter och förvärrar bara situationen.
Nej, absolut, jag utryckte mig slarvigt förenklat, men jag vill visa att det inte är några stora märkvärdigheter. Tex är den grovdammsugaren jag använder till mitt bygge hemma, en kärcher NT 30/1 i en variant godkänd att suga asbestdamm med, då har den ett H-filter (som kostar 2000 kr) och speciella påsar. Jag har ett M-filter i (som kostar 300 kr) men så har jag ingen asbest heller. (Förutom eternitkanaler som jag plockade ned hela, plastade in och lämnade till deponi)

Men poängen är att asbestsanering varken är särskilt dyrt eller komplicerat utan vardagsmat i de flesta byggen i hus byggda eller ombyggda kring 1930-1960-1970 tal. Jag har anlitat ett flertal företag för det i olika sammanhang (inte privat, utan i jobb och BRF) och tex sanering av ett stort pannrum med två asbestisolerade oljepannor samt asbestisolerade rör så att en vanlig firma kan riva det sen kostade 50 000 kr och tog några dagar för 2 man.
Att sanera rörböjar kostar några 100 per rörböj osv...

Jag oroar mig inte för egen del, är det saneras så är det, är det inbyggt, så är det, men som byggherre behöver jag ta ansvar för hantverkarna som löper risk att exponeras dagligen, inte några gånger i livet.

Här kan man läsa mer
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Simon Printz skrev:
[länk]
"Vid en enstaka (oavsiktlig) exponering för asbest i ”icke-arbetsmiljö” bedömer vi risken för ett framtida insjuknande i lung- eller lungsäckscancer som mycket låg, närmast obefintlig".

Det är därför man inte avsiktligt vill exponera sig ens enstaka gånger eftersom "mycket låg, närmast obefintlig" inte är detsamma som helt riskfritt.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
"Vid en enstaka (oavsiktlig) exponering för asbest i ”icke-arbetsmiljö” bedömer vi risken för ett framtida insjuknande i lung- eller lungsäckscancer som mycket låg, närmast obefintlig".

Det är därför man inte avsiktligt vill exponera sig ens enstaka gånger eftersom "mycket låg, närmast obefintlig" inte är detsamma som helt riskfritt.
Om man kör bil är risken låg, dock inte närmast obefintlig, att skadas i en trafikolycka. Trots det beger sig folk ut i trafiken, inte bara enstaka gånger.

Om man röker är risken högst påtaglig att få lungcancer, trots det gör folk det frivilligt.

Det gäller att se proportionerna och det finns ingenting överhuvudtaget som är riskfritt och ur det perspektivet är det svårt att uttrycka sig som ännumer riskfritt än "närmast obefintlig "
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Trots det beger sig folk ut i trafiken, inte bara enstaka gånger.
Men de flesta försöker ändå minska skaderisken genom att använda bilbälte.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men de flesta försöker ändå minska skaderisken genom att använda bilbälte.
Ja, och de flesta smular inte ned sin asbest I en säck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.