F
J JohanLun skrev:
Jag har varit med om tanklock. Men framförallt att dörrarna fryser. Inte fast, men upp. På en bil som var ett par månader gammal. Verkstaden hade aaaaaaldrig hört talas om problemet och uppmanade mig att komma in med bilen (men eftersom man efter 20 minuters färd med dörrarna fastknutna med bältena hade tinat upp bilen så var ju problemet borta). Några kollegor på jobbet berättade dock att det var mer eller mindre standard om man tvättade bilen på vintern när det är kring nollan, då kommer fukt in i dörrlåsen på denna mycket vanliga bil och dörrarna går att öppna men inte att stänga. Åtgärden är att INTE sköta underhållet. Jag slutade tvätta bilen på vintern, om jag inte kunde ha den varm eller köra långt precis efter tvätt så dörrarna kunde torka ut. Samma bilmärke frös även laddlucka, tanklucka osv. De andra bilar jag haft (saab och volvo) har jag inte haft dessa problem på (utom en saab 9000 som alltid stod ute som en vinter när bilen var +15 år gammal och gått 40.000 mil och det var både kallt, isigt och fuktigt fick samma problem med frusna dörrar). Jag vill nog säga att vissa konstruktioner helt enkelt är usla medan andra är genomtänkta.
Om man använder lämpligt fett för låsen INNAN man tvättar på vintern minskar det risken. Dessutom använder eventuellt högtryck med förstånd.
 
Nissens
För att återgå till ämnet. En bild av hur det kan vara att resa med en elbil.. 😉
 
  • Text skämtsamt om elbilar som fraktas med diesellastbil, ironi om billigt dieselpris, inkluderar bild på transport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Det här är ju intressant om det vore sant. 14 bärgade bilar i Sälen borde ju summera i alla fall 50–100 bilar totalt sett i fjällen. Är journalistiken så usel att de missar sånt här samtidigt som de har snyftreportage om någon får vänta en kvart i laddkö?

I call bullshit.

Men det vore intressant att höra vad som faktiskt skett.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är ju intressant om det vore sant. 14 bärgade bilar i Sälen borde ju summera i alla fall 50–100 bilar totalt sett i fjällen. Är journalistiken så usel att de missar sånt här samtidigt som de har snyftreportage om någon får vänta en kvart i laddkö?

I call bullshit.

Men det vore intressant att höra vad som faktiskt skett.
Jag tror det bara är någon som gjort sig lustig, det faktum att det knappt är någon snö på bilden är väl nummer 1.

Nummer 2 är hur fan får man upp en bil som inte går att köra på en biltrailer?

Nummer 3 är vad ska ha hänt med bilarna, har dom blivit urladdade vilket kanske är det vanligaste behöver man ju inte köra dom till Mora för att ladda, övriga fel förekommer nog inte i så stor utsträckning även om många elbilskritiker fantiserar om det
 
  • Gilla
  • Haha
daddydj och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För att återgå till ämnet. En bild av hur det kan vara att resa med en elbil.. 😉
Vad är det för magiskt som ska hända i Mora?
 
L Liljeros skrev:
Nummer 2 är hur fan får man upp en bil som inte går att köra på en biltrailer?
Vinsch?
 
Nissens
M Myckling skrev:
Vad är det för magiskt som ska hända i Mora?
Det får du fråga Bärgarn. Du kan väl gissa lika bra som vi andra. Det kan väl vara allt ifrån en uppsamlingsplats för vidare transport, till att det finns någon som mekar med grejorna i Mora. Vadvetjag.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Bilden är inte ens från denna vinter. Var hittade du denna fejkade nyhet?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
daddydj daddydj skrev:
Bilden är inte ens från denna vinter. Var hittade du denna fejkade nyhet?
Vilken vinter är den ifrån då?
Och vad spelar det för roll vilken vinter det är?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilken vinter är den ifrån då?
Och vad spelar det för roll vilken vinter det är?
Den enda som vet vad bilden kommer ifrån är väl du?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Den enda som vet vad bilden kommer ifrån är väl du?
Nu var ju frågan vad det spelar för roll vilken vinter det är? Jag vet inte om den är från denna eller någon annan vinter, men ser inte vad det har för betydelse.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilken vinter är den ifrån då?
Och vad spelar det för roll vilken vinter det är?
Lite sunt förnuft är väl ändå på sin plats om man ska sprida sådant här. Är ju inte ens sex elbilar på flaket.
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Vilken vinter är den ifrån då?
Och vad spelar det för roll vilken vinter det är?
Om bilden är från en vanlig transport av bilar, säg nya bilar som ska till olika återförsäljare, så blir det ju rätt tokigt med texten som inte har något med sanningen att göra. Om man inte gör det som en skämt, men då bör man också vara medveten om att det är ett skämt och kanske hamna i humortråden.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nissens
daddydj daddydj skrev:
Lite sunt förnuft är väl ändå på sin plats om man ska sprida sådant här. Är ju inte ens sex elbilar på flaket.
Tja, vad jag vet har jag aldrig sagt något om vilken vinter bilden är ifrån. Men visst är sex bilar lastade. Hur många ser du?
 
  • Gilla
  • Wow
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu var ju frågan vad det spelar för roll vilken vinter det är? Jag vet inte om den är från denna eller någon annan vinter, men ser inte vad det har för betydelse.
Så du menar att en godtycklig bild med en godtycklig text är relevant i sakfrågan och huruvida faktan i bilden och texten är sann eller inte saknar betydelse?
Vad vill du uppnå med dina inlägg?
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.