F frasen_36 skrev:
Jag syftade i första hand på låset som nämndes och lås kan och bör underhållas. "Tjocka islager över luckan" har jag inte råkat ut för under mina 55 år som bilägare, men om det uppstår så har det väl inget med bensin eller eldrift att göra??
Problemet är väl att vissa luckor och lås får in fukt INNUTI låsen och därmed slutar funka. Det är jättesvårt att "underhålla" det på annat sätt än att inte tillföra fukt, men bilar körs ju ofta utomhus där det förekommer olika former av vatten i fast, flytande eller gasform.

Möjligen kan man säga att om luckorna eller lamporna har en järnklump som av förbränning genererar kopiöst med spillvärme eller lampor som med glödtråd genererar värme så är det lättare att torka ut än på en elbil... Men i grunden är det nog hur luckor och lås är konstruerade som avgör om de kommer fungera vintertid...
 
J JohanLun skrev:
Jag har varit med om tanklock. Men framförallt att dörrarna fryser. Inte fast, men upp. På en bil som var ett par månader gammal. Verkstaden hade aaaaaaldrig hört talas om problemet och uppmanade mig att komma in med bilen (men eftersom man efter 20 minuters färd med dörrarna fastknutna med bältena hade tinat upp bilen så var ju problemet borta). Några kollegor på jobbet berättade dock att det var mer eller mindre standard om man tvättade bilen på vintern när det är kring nollan, då kommer fukt in i dörrlåsen på denna mycket vanliga bil och dörrarna går att öppna men inte att stänga. Åtgärden är att INTE sköta underhållet. Jag slutade tvätta bilen på vintern, om jag inte kunde ha den varm eller köra långt precis efter tvätt så dörrarna kunde torka ut. Samma bilmärke frös även laddlucka, tanklucka osv. De andra bilar jag haft (saab och volvo) har jag inte haft dessa problem på (utom en saab 9000 som alltid stod ute som en vinter när bilen var +15 år gammal och gått 40.000 mil och det var både kallt, isigt och fuktigt fick samma problem med frusna dörrar). Jag vill nog säga att vissa konstruktioner helt enkelt är usla medan andra är genomtänkta.
Jag hade en Caddy där dörrlåsen ofta frös så man inte tog sig in i bilen. Vad som var värre var att om man tagit sig in kunde de frysa under tiden och då tog man sig inte ut. I kombination med att även fönsterhissarna frusit så blev det lite jobbigt läge.😊
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag hade en Caddy där dörrlåsen ofta frös så man inte tog sig in i bilen. Vad som var värre var att om man tagit sig in kunde de frysa under tiden och då tog man sig inte ut. I kombination med att även fönsterhissarna frusit så blev det lite jobbigt läge.😊
Caddy... Jag kan väl säga att släktskapet med de bilar jag hade med dessa problem är stort. Vill dock inte vara för negativ pga vad jag jobbar med... ;) :D
 
  • Haha
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Min V90 är enligt mig ren skit, betyder det att fossilbilar är värdelösa? Är Volvo värdelöst? Är V90 värdelöst?

Hade jag möjlighet att ladda hemma och om jag inte vore så fattig så hade jag kunnat tänka mig en elbil
Är inte en V90 en ganska ny och dyr bil? I klass tex med en Tesla M3?
 
J JohanLun skrev:
Är inte en V90 en ganska ny och dyr bil? I klass tex med en Tesla M3?
V90 börjar på 647' nu för tiden eftersom den bara säljs som plug-in hybrid
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
V90 börjar på 647' nu för tiden eftersom den bara säljs som plug-in hybrid
Men som begagnad är den troligare billigare än en tesla M3? Som ny borde den väl isåfall vara ett sämre köp? Jag förstår argumentet ovan att man inte har laddplats, men att man är fattig... då kör man inte en V90. Sen kan man vara ekonomisk och inte vilja lägga onödigt mycket pengar på bil. Jag själv är långt i från rik, men kan heller inte klassa mig som fattig. Däremot snål. Skulle inte prioritera köra V90 även om jag nog skulle ha råd (fast jag skulle få spara in nån annanstans).
 
Volvon gick loss på 160ish har jag för mig och egentligen är bilen för stor för mig. Tycker den är väldigt skön att köra men problemen jag har vintertid åldrar mig i förtid….

När det gäller laddningsplatser så finns det inte en enda i BRF:en och ingen har nämnt det (än så länge). Tyvärr är dom flesta, inklusive jag själv samt styrelsen, inte särskilt engagerade i föreningen så vi får ju till stor del skylla oss själva att ingenting händer
 
F frasen_36 skrev:
men om det uppstår så har det väl inget med bensin eller eldrift att göra??
Nej inte ett smack. Jag tycker det uppstår någon gång nästan varje vinter beroende på väderförhållanden och hur man nyttjar diverse typer av "kupévärmare". Beror säkert på var man bor och har för klimat.

Men det har absolut inget med el/bensin/diesel att göra utan min poäng var att jag ser det svårt att undvika genom förebyggande underhåll.
 
J JohanLun skrev:
Men som begagnad är den troligare billigare än en tesla M3? Som ny borde den väl isåfall vara ett sämre köp? Jag förstår argumentet ovan att man inte har laddplats, men att man är fattig... då kör man inte en V90. Sen kan man vara ekonomisk och inte vilja lägga onödigt mycket pengar på bil. Jag själv är långt i från rik, men kan heller inte klassa mig som fattig. Däremot snål. Skulle inte prioritera köra V90 även om jag nog skulle ha råd (fast jag skulle få spara in nån annanstans).
Tabell över bilar med modell, milantal, pris, total kostnad per månad, färgkodade, Tesla och V90 modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Har aldrig någonsin varit med om att någon tanklucka eller tanklock frusit.
Poängen är väl snarast att shit happens, oavsett bilmodell. Jag hade tidigare en Audi med motoriserad tanklucka där motorn lade av. Gick inte att öppna. Lärde mig att det finns ett nödsnöre bakom en panel i bakluckan. Drog av snöret.

Då var det lite bökigt att vara 30 mil hemifrån med soppa för 20 mil i tanken.
 
  • Ledsen
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Har aldrig någonsin varit med om att någon tanklucka eller tanklock frusit. Det handlar återigen om att sköta underhållet inför vintern annars kan vad som helst frysa fast.
Det frös fast på min mazda i helgen. Fick typ slå upp fanskapet. Dagen innan det fick jag inte upp en enda dörr, silikonstift hade inte hjälpt på den isen.

Varit med om på volvos att låset har slutat fungera med, nu är det ju lättlöst på en volvo. Bara in med en skruvmejsel och knäcka låset så man kommer in. Men det är ju en tråkig hundring som går loss på nytt lås.

På elbilar är det ju bara problem om man laddar. Det finns lösningar för det med.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då var det lite bökigt att vara 30 mil hemifrån med soppa för 20 mil i tanken.
Trodde inte räckviddsångest var din grej! 😂
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Det frös fast på min mazda i helgen. Fick typ slå upp fanskapet. Dagen innan det fick jag inte upp en enda dörr, silikonstift hade inte hjälpt på den isen.

Varit med om på volvos att låset har slutat fungera med, nu är det ju lättlöst på en volvo. Bara in med en skruvmejsel och knäcka låset så man kommer in. Men det är ju en tråkig hundring som går loss på nytt lås.

På elbilar är det ju bara problem om man laddar. Det finns lösningar för det med.
Så det är inga dörrar, lås eller luckor på elbilar "som kan frysa fast på fanskapet"..? 🤣🤣
 
F
J JohanLun skrev:
Problemet är väl att vissa luckor och lås får in fukt INNUTI låsen och därmed slutar funka. Det är jättesvårt att "underhålla" det på annat sätt än att inte tillföra fukt, men bilar körs ju ofta utomhus där det förekommer olika former av vatten i fast, flytande eller gasform.

Möjligen kan man säga att om luckorna eller lamporna har en järnklump som av förbränning genererar kopiöst med spillvärme eller lampor som med glödtråd genererar värme så är det lättare att torka ut än på en elbil... Men i grunden är det nog hur luckor och lås är konstruerade som avgör om de kommer fungera vintertid...
Det är inte svårt att underhålla lås utan att "tillföra fukt" - bara använda lämpligt fett.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Poängen är väl snarast att shit happens, oavsett bilmodell. Jag hade tidigare en Audi med motoriserad tanklucka där motorn lade av. Gick inte att öppna. Lärde mig att det finns ett nödsnöre bakom en panel i bakluckan. Drog av snöret.

Då var det lite bökigt att vara 30 mil hemifrån med soppa för 20 mil i tanken.
Det är klart - det finns alltid skitkonstruktioner, och kommer alltid att finnas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.