Hej! På min ytterdörr har jag lås likt de på gamla lägenheter som möjliggjorde utelåsning - vet inte vad facktermen är för dem. Nu så går det inte längre att låsa dörren. Den övre fallregeln som är den som låser dörren ska antingen förbli infälld eller fara ut då man trycker ner/upp spärrknappen. Ett visst motstånd har det tidigare funnits i spärrknappen men nu är den tämligen lätt att flytta upp med, men den övre fallregeln förblir fast i sitt läge (infälld).
Någon som vet om det är slutet på en era och dags att byta eller går det att fixa?

Det jag tänker mig är alltså: är det värt att montera isär och kika eller kan man med enkelhet säga att den är förbrukad.

Stort tack på förhand!
 
  • Närbild på en dörrkarm, dörrlås, nycklar, tegelvägg i bakgrunden. Säkerhetsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är gammalt och väl använt och då kan det bli så.
Ofta fungerar de fungerar jätte bra men ibland kan det bli problem så den låser sig när man inte vill t.ex vid korsdrag när dörren smäller igen.

Självlåsade kallar man ofta de låshusen men även fallås och i skåne säger de smäcklås, ASSA 560 heter låshuset.
Om du vill byta låshus så hade jag rekommenderat att du bytt till en ASSA 565 som inte är självlåsande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.