Baritz skrev:
Hej hopp...Vart "tvärnit" på några mer förhandlingar....För byggkreditivet på 1,6milj skall SHB ha 4500:- i uppläggningsavgift/bankarvode av oss,samt 0.5% kontraktsränta på de byggkred vi nyttjar...Thats it sa hon....
Har du kollat med de tre andra bankerna som har byggkreditiv i sin produktportfölj? Jag hörde med alla men valde att låta tre av dem få slåss lite för att få oss som kund.

De övriga förutom SHB och Swedbank är Nordea, SEB och Danske bank. Även Länsförsäkringar har kreditiv men bara för en liten skara trogna kunder.

Tänk även på att det skiljer sig åt hur bankerna tar ut sin kreditivränta. Vissa tar ut räntan för helår i taget (även om du kanske betalar kvartalsvis) medan andra tar löpande kvartal istället.

Har inte LB-hus (det var det ni skulle bygga med?) någon samarbete med någon bank eller bankkontor.

Lycka till!
 
Hej hopp JBa,tack... Jo,LB-hus har Swedbank som "partner"....Har inte förhandlat klart hos dem än...Vet inte om jag orkar lägga ner allt för mycket krut,huset borde vara besiktnings-/värderingsfärdigt i juli/augusti...Sen har jag en hel del annat å tänka å lägga min energi på..Min avsikt var bara att få ner vår enligt mig "mycket höga" byggkreditivsränta (5.32%), och "jävlas" lite med vår "bankkontaktperson"...Tyckte hon var lite väl "avsnäsande",och det har jag ju lyckats med delvis nu...Kanska ska lägga mer krut som du tidigare nämnde,på att förhandla sen när huset e klart...Då har ju vi trots allt visat att vi "trivs/varit trogna" hos SHB,om de nu blir dem i slutändan.. Tack för dina svar/synpunkter/tips...Jag återkommer med slutgiltiga uppgifter sen..

MVH/Baritz
 
Nu är det färdiglekt....Blir bankbyte trots allt... Tycker SHB är lite för giriga...Så nu blir det Swedbank..Får lägga tomten på 4.40% och övriga byggkreditivet på 4.70%,endast 2500:- i uppläggningsavgift,och ingen kontraktsränta... Hos SHB fick vi 4.50%-tomt,4.95%-övriga byggkred. + 0.5% i kontraktsränta,och dessutom 4500:- i uppläggsavgift...Blä,jag som vart dem trogen i hela mitt liv..

Swedbank here we comes...

Tack för alla synpunkter/tips och goda tankar..

MVH/Baritz
 
Kul att det lönade sig att förhandla.
 
Vi ska också skriva på för byggkreditiv inom kort.

Vilka argument har ni använt Er av vid förhandlingarna om räntor och dyligt?

Vilka funkar och vilka är ej att rekommendera?

/NiJa
 
Tack för en bra tråd!
Väntar på ett förslag på byggkreditiv från Nordea på 1,25 milj. Får se vad de erbjuder. Var intressant att få lite insyn i vad ni andra har för nivåer på räntor och avgifter.
 
Det har blivit konstigt för oss då vi går in med en större summa själva och bara skall låna en liten del, ca 20%. Nu när räkningarna skall spärras för säkerhet så får vi ett byggkonto utan ränta! Visserligen administrerar banken och betalar alla räkningar kostnadsfritt men vi har säkert spärrat 2 miljoner hos dem till ingen ränta. Hade vi haft kvar pengarna på eget konto hade vi fått ränta men det gick ju inte. Bankens svar var att det är ovanligt att man har så mycket att lägga in själv, det brukar vara tvärtom.
Är vi lurade?
 
Hej!

Vi hade 3,98% på vårt kreditiv i Juli och ligger nu på 4,6%. Har precis avslutat bygget och ska placera lånen.

Vi behövde inte betala några andra avgifter, kreditivet landade totalt på ca 4milj.


//Magnus
 
skamas skrev:
Hej!

Vi hade 3,98% på vårt kreditiv i Juli och ligger nu på 4,6%. Har precis avslutat bygget och ska placera lånen.

Vi behövde inte betala några andra avgifter, kreditivet landade totalt på ca 4milj.


//Magnus
Vart bygger du Magnus ?
 
Är byggkreditivet en form av rörlig ränta eller ligger den fast på den nivå som man förhandlar sig till då man skriver på för kreditivet?

/NiJa
 
NiJa skrev:
Är byggkreditivet en form av rörlig ränta eller ligger den fast på den nivå som man förhandlar sig till då man skriver på för kreditivet?

/NiJa
Kreditivet följer reporäntan höjs den höjs kreditivet.
Min var på 3,70% nu på 4,05, men jag har byggt sen 2005...
 
Draven skrev:
Kreditivet följer reporäntan höjs den höjs kreditivet.
Min var på 3,70% nu på 4,05, men jag har byggt sen 2005...
Var vaksam på att det verkligen är så,för det var det inte för oss hos SHB..Dem höjde lite i "smyg" och när dem höjde sina andra räntor,på ren spekulation...Så var noga med att ha med det i avtalen,tex. 0.4% över reporäntan..

MVH/Baritz
 
Draven skrev:
Kreditivet följer reporäntan höjs den höjs kreditivet.
Min var på 3,70% nu på 4,05, men jag har byggt sen 2005...
Det var minsan en riktigt bra ränta du har om du har 4.05% då reporäntan idag är 4.0%. Du skall få förhanda fram mitt byggkreditivet om jag behöver det någon gång :)

- M
 
Jag bygger på Frösön.

/Magnus
 
Ska också bygga på Frösön och fick ett bud från min bankkontakt på 7%. Vad betyder det? Går bankerna ut så och sen förhandlar man ner den till en rimlig nivå? Eller är min bankman bara fel ute, eller galen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.