Vi är fundersamma på om vi ska köpa en Samsung side-by-side kyl-frys som är ca 90 cm bred eller separat kyl och frys som är 60 cm vardera. Kylen är jämförelsevis pyttelite större i side-by-side och frysen ca 1/3 mindre.
Vi har i nuläget ett kombiskåp med kyl ovanpå frys så vad vi än väljer kommer vi få rejält mycket mer plats.
Side-by-side har inbyggd ismaskin och vattenkylare.
Som jag förstått är det en kompressor för hela side-by-side-kyl-frysen.
Det blir lite lättare att ersätta en separat kyl eller frys den dagen någon av dem går sönder.
Något som stått inför samma val?
 
Vi valde side by side i stugan. Rejält lyft från kombikylen. Drar lite el och älskar ismaskinen. Inga problem så här långt efter ett år och ångrar ej köpet. Vi valde en med vattenbehållare. Funkar smidigt.
 
S Stugmannen skrev:
Vi valde side by side i stugan. Rejält lyft från kombikylen. Drar lite el och älskar ismaskinen. Inga problem så här långt efter ett år och ångrar ej köpet. Vi valde en med vattenbehållare. Funkar smidigt.
Tack! Hade ni tänkt annorlunda till er vanliga bostad?
 
Fairlane
Vi har side-by-side hemma, insatt av en tidigare ägare. Det fungerar men man tappar väldigt mycket plats, särskilt i frysen som har is och vatten. Frysen är som sagt rejält mycket smalare än normal frys och dessutom tar is/vatten mycket volym. Vi har en extra fullstor frys i källaren, utan den hade det känts väldigt dumt.

Plus för vatten och is, minus för förlorad volym på frysen och att man blir begränsad i valmöjligheter om man behöver byta. Sen väger den rejält mycket så byte blir jobbigt även ur den aspekten. En vanligt frys hade jag tagit den gamla på pirra och rullat ut själv till släpet och kört till återvinningscentral, det lär jag inte göra med den vi har nu.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hakaninorr skrev:
Vi är fundersamma på om vi ska köpa en Samsung side-by-side kyl-frys som är ca 90 cm bred eller separat kyl och frys som är 60 cm vardera. Kylen är jämförelsevis pyttelite större i side-by-side och frysen ca 1/3 mindre.
Vi har i nuläget ett kombiskåp med kyl ovanpå frys så vad vi än väljer kommer vi få rejält mycket mer plats.
Side-by-side har inbyggd ismaskin och vattenkylare.
Som jag förstått är det en kompressor för hela side-by-side-kyl-frysen.
Det blir lite lättare att ersätta en separat kyl eller frys den dagen någon av dem går sönder.
Något som stått inför samma val?
Hur många är ni i familjen? Om ni är många hade jag satsat på 60 kyl och en 60 kombinerad kyl-frys bredvid varandra, annars är det mest en smaksak.
 
När vi byggde nytt hus så gjorde vi plats för 2 st 60 cm bred frys och kyl men sedan köpte vi en 90 cm side by side med ismaskin eftersom det var mycket billigare än en separat frys med ismaskin. Vi satte sedan dit en 30 cm bred hylla för att fylla upp hålet och där kan man ha alla drycker som inte behöver vara i kylskåp. Det fungerar bra att ta is till drycken i hyllan och då slippa ha en massa flaskor i kylen som inte behöver vara där.
Vi har dock också en extra frys i förrådet i garaget då jag jagar så skulle inte räcka annars.
 
Jag kan ju lägga till att priset blir detsamma för de två alternativen, och likaså elförbrukningen.
 
K
French door tycker jag är mycket bättre än side by side.. (De är 90-100cm). De är smidigare att öppna/använda och inte lika Klumpiga.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H hakaninorr skrev:
Tack! Hade ni tänkt annorlunda till er vanliga bostad?
Kanske inte i lägenhetenen då sbs är mycket djupare än en vanlig kyl så den hade byggt ut för mycket i förhållande till andra skåp. Sen beror det som sagt på hur många man är i hushållet då kylen rymmer mycket men frysen mindre än en vanlig frys men mer än en kombikyl/frys.
Har sett separat frys med ismaskin om det är en dealbreaker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.