Vi ska bygga ett badrum i ett hus och det är påbörjat av förra ägaren men det är felaktigt utfört i bjälklaget med impregnerat trä.....
Min fråga nu är om jag murar upp en kant i källaren med leca 15cm kan jag då lägga ett bjälklag med reglar på detta utan problem?
Vilken dimension måste jag ha på golvbjälkarna?
Det ska vara både badrum och tvättstuga.
Utrymmet är ca 3250x3400mm

Nu kommer nästa fråga:
Huset är gammalt och de murade väggarna är troligen både murade och putsade med kalkbruk som troligen har fått för mycket sand iblandat så att man kan skrapa bort bruket nästan med fingrarna......
Ska man rensa en bit in i fogarna och putsa om samtliga väggar eller är det smartare(lättare) att regla upp nya väggar istället?
Bild på vägg bifogas.
 
  • Renoveringsprojekt, skadad vägg med avskalad puts, kablar, träreglar, och en gul hink synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ta bilder så man ser helheten så blir de lättare att se, sen när de kommer till putsad murstock så skall den ej byggas in, putsa på nytt och spackla med lättvåt och slipa , sen där efter blir de tätskikt
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Ta bilder så man ser helheten så blir de lättare att se, sen när de kommer till putsad murstock så skall den ej byggas in, putsa på nytt och spackla med lättvåt och slipa , sen där efter blir de tätskikt
Det står just nu en massa grejer i utrymmet så någon blid där man ser helheten är just nu inte möjlig.
Murstocken ska rivas ner i källaren och platsen användas för vvs och ventilation.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Bättre å kanske lägga 5cm xps i botten om de är plant sen eps å spackel , istället för regla upp å få en köld nerifrån i golvet, beroende va högt upp du behöver komma med nya golvet
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Bättre å kanske lägga 5cm xps i botten om de är plant sen eps å spackel , istället för regla upp å få en köld nerifrån i golvet, beroende va högt upp du behöver komma med nya golvet
Det kommer att vara källare under så tanken är att färdigt golv ska vid dörren vara i nivå med rummet utanför och om man reglar upp golvet som det ska vara golvvärme i så ska det vara bra isolerat.
Bilden på putssläppet är den sämsta delen i rummet men jag kan nog garantera att om man börjar skrapa på väggarna med verktyg så släpper det mesta.
 
Okej. Gällande väggar, så rekommenderar jag nya reglar å vägg, så du kan dra rir å göra badrummet riktigt, annars ska du fräsa ner kabel å vatten ej några rör mot yttervägg , isolerande rör kan gå , pga av frost säkerheten
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Okej. Gällande väggar, så rekommenderar jag nya reglar å vägg, så du kan dra rir å göra badrummet riktigt, annars ska du fräsa ner kabel å vatten ej några rör mot yttervägg , isolerande rör kan gå , pga av frost säkerheten
Ytterväggarna är nog närmare halvmetern tjocka så risken att det ska frysa på insidan här i Skåne räknar jag som nästintill obefintlig även om solfläcksforskarna hävdar att vi kommer att få en liten istid om runt 10 år...
Om 10 år så bor jag knappast i detta landet längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.