Hej, vi bor i ett timmerhus från 1999 med självdrag. (Se ritningar). Efter vad jag har läst är timmerhus lite speciella då dom andas naturligt. Vi renoverar nu källarplan och skal da byta ut friskluftsventil i hobbyrum. Jag har sett på Flexit Roomie One med värmeåtervinning, någon som har erfarenhet med den eller synpunkter på hur det vil fungera hos oss. Om man sparar på det när priset är så högt vet jag inte, men tänker det är skönt med värm tilluft i hobbyrummet.

Ventilen är också plassert långt ned på väggen (se bild). Min uppfattning var att ventiler skulle placeras högt upp på väggen...

Annars nöjd med ventilationen sånn generelt, men skal komplementere med friskluftsventiler i sovrummen också då det kan kännas instängt. Tips, tanker och lösningar mottas med stort tack.
 
tanghan tanghan skrev:
Efter vad jag har läst är timmerhus lite speciella då dom andas naturligt.
Nej. det är inget speciellt med timmerhus som gör att dom ska "andas". Oavsett konstruktion så ska inte luft passera klimatskalet. Är det byggt 1999, och utifrån bilden, så lär det vara tät plast överallt.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej. det är inget speciellt med timmerhus som gör att dom ska "andas". Oavsett konstruktion så ska inte luft passera klimatskalet. Är det byggt 1999, och utifrån bilden, så lär det vara tät plast överallt.
Är du säker på det? Hittade detta hos en tillverkare:

Tack vare kombinationen av ny teknik och beprövade metoder så blir en modern timring väldigt tät och når med lätthet upp till dagens energikrav. En annan fördel är att det inte krävs plast eller andra konstgjorda material i väggarna, då timret på egen hand hanterar fukt genom att ”andas”.

https://hasseltornet.se/om-timmerhus/miljo-halsa/
 
Ja, vissa konstruktioner kan hantera fukt bättre än andra. Men det har inte så mycket med just timmer att göra, utan snarare att isoleringen inte är så tjock.

Av någon anledning har timmerhusförespråkare fått för sig att det är något positivt och något självändamål att timmerhus ska vara otäta så att fukt vandrar ut i konstruktionen - "Den kan ju andas"...
Oavsett konstruktion så ska man förhindra luftrörelser i klimatskalet. Att det var svårt med de material och tekniker som fanns för 100 år sedan är ganska naturligt. Då klarade sig husen ändå bra just för att de inte hade så mycket isolering som i dag.

Att en ren timmerstomme "med lätthet" når upp till dagens krav stämmer inte. Möjligen om den är 40 cm tjock.
 
Huruvida timmerstommen andas eller inte är väl egentligen inte särskilt viktigt för frågan? Jag gissar att ventilatorn funkar likadant oavsett hustyp.

Jag är också nyfiken på om någon har erfarenhet av rumsventilatorn, speciellt i källare. Vi har nämligen också ett hobbyrum i källaren som kanske borde ventileras 🙂 Den befintliga ventilationen är igentejpad av någon tidigare ägare, antagligen pga kallras.
 
M mrsnhp skrev:
Huruvida timmerstommen andas eller inte är väl egentligen inte särskilt viktigt för frågan? Jag gissar att ventilatorn funkar likadant oavsett hustyp.
Nja. Jag bor i ett "riktigt" timmerhus från 1850-talet i sin nuvarande uppsättning. Med tanke på hur det kan blåsa in på alla möjliga lustiga ställen här så vill jag mena att det inte är likadant som timmerhuset på TS bild där det är plastat och tätt överallt. Vårat hus andas inte, det flåsar. Och vi har noll friskluftsventiler. Bra luft ändå, framförallt när det stormar. 😬
 
  • Gilla
tanghan och 1 till
  • Laddar…
C
tanghan tanghan skrev:
En annan fördel är att det inte krävs plast eller andra konstgjorda material i väggarna, då timret på egen hand hanterar fukt genom att ”andas”.
När ordet "andas" används i detta sammanhang handlar det inte om ventilation, utan om fuktrörelser i konstruktionen.

Annars är det ju korrekt att gamla hus får sin tilluft genom otätheter i konstruktionen, men det är inte det man menar med att det andas.
 
  • Gilla
lllusion och 1 till
  • Laddar…
Nä, precis. Drag genom lite otäta fönster och liknande är oftast inget negativt i gamla självdragshus utan snarare en förutsättning. Tätar man alla fönster så behöver man ordna tilluften på något annat sätt för att huset ska fortsätta måm bra.
 
C cpalm skrev:
När ordet "andas" används i detta sammanhang handlar det inte om ventilation, utan om fuktrörelser i konstruktionen.

Annars är det ju korrekt att gamla hus får sin tilluft genom otätheter i konstruktionen, men det är inte det man menar med att det andas.
Det är just andningen i betydelsen fuktrörelser jag tycker inte borde göra någon skillnad för hur en värmeåtervinnande ventilator fungerar. Eller tänker jag fel?

Den aktuella ventilatorn ser ut att vara till för enskilda rum som inte har annan ventilation och växlar mellan att blåsa in och ut luft, med någon form av värmeåtervinning på vägen.
 
C
M mrsnhp skrev:
Det är just andningen i betydelsen fuktrörelser jag tycker inte borde göra någon skillnad för hur en värmeåtervinnande ventilator fungerar. Eller tänker jag fel?
Nä, jag håller med. Ville bara reda ut vad man i sammanhanget menar med att huset andas.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Tack för inspel. Båda hus och timmer är nytt för oss. Tänker ni att "andningen" har lite/ingenting att säga för friskluftsinntaget i huset? I så fall, räcker det verkligen med bara friskluft från nedra plan?

Så är frågan om man byter intaget jag har i dag med en värmeväxlare som blåser in i 70 sekunder, för så att blåsa ut i 70 sekunder. Vill det da kunne störa dagens ventilation?
 
tensiden tensiden skrev:
Nja. Jag bor i ett "riktigt" timmerhus från 1850-talet i sin nuvarande uppsättning. Med tanke på hur det kan blåsa in på alla möjliga lustiga ställen här så vill jag mena att det inte är likadant som timmerhuset på TS bild där det är plastat och tätt överallt. Vårat hus andas inte, det flåsar. Och vi har noll friskluftsventiler. Bra luft ändå, framförallt när det stormar. 😬
Det är bara plastat mellan våningsplanen, men huset värkar bra tätt endog. Säkert en del skilland på timmerstockana över 150 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.