Hej!

Finns det någon som kan förklara om inställningarna på vår värmepump är korrekta?

Vi bor i en tvåplans villa på 176kvm där vi förra våren bytte samtliga fönster till treglas aluminium och de flesta av våra element är nyligen bytta men vi får inte optimal uppvärmning och snittar runt 80-100 kWh per dag i förbrukning. Hur optimerar jag värmepumpen?

Tacksam för svar 🙏🏻
 
  • Digital termostat med LCD-skärm som visar temperaturer och inställningar, knappsats, indikeringsljus, "Diplomat Optimum".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En värmepumpskontrollpanel med skärm, knappsats och logotypen för Thermia.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat med display visar 25 grader Celsius, märkt "Diplomat Optimum", "Thermia", värmepumpsstyrning, automatisk drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En värmepumpskontrollpanel som visar temperaturdata och status. Märke: Thermia Diplomat Optimum. Digital display och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit värmeelement under fönster, mörkt fönsterbräde ovanför, parkettgolv, lampa på brädet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En framledningstemperatur på hela 52 grader vid -1 °C ute tyder på högtemperatursystem med för små och för få radiatorer i huset för att det ska passa med värmepump.
 
J Josth skrev:
En framledningstemperatur på hela 52 grader vid -1 °C ute tyder på högtemperatursystem med för små och för få radiatorer i huset för att det ska passa med värmepump.
Tack för svaret.

Men vi har totalt 14 element på bägge våningarna samt golvvärme i ett stort badrum.

Tror du jag behöver överdimensionera elementen?
 
Ja dimensionera radiatorerna så det passar med värmepump vore bra. Beror ju mycket på var i landet du bor och hur kallt det blir där.
 
J Josth skrev:
Ja dimensionera radiatorerna så det passar med värmepump vore bra. Beror ju mycket på var i landet du bor och hur kallt det blir där.
Vi bor i Stockholm.

Men finns det nåt jag kan ändra i inställningarna just nu? Jag vet inte ens hur jag ska göra med värmekurvan.
 
Ok, ja då kan det bli kanske 16 grader kallt. Skulle bli en jättehög framledningstemperatur som det är nu och det klarar inte värmepumpar även om de blivit bättre på senare år. Värmekurvan ska alltid vara så låg som möjligt men som ger önskad innetemperatur. Prova att sänka värmekurvan och se om temperaturen i huset då blir för låg(?)
 
J Josth skrev:
Ok, ja då kan det bli kanske 16 grader kallt. Skulle bli en jättehög framledningstemperatur som det är nu och det klarar inte värmepumpar även om de blivit bättre på senare år. Värmekurvan ska alltid vara så låg som möjligt men som ger önskad innetemperatur. Prova att sänka värmekurvan och se om temperaturen i huset då blir för låg(?)
Jag har sänkt värmekurvan.
Det va några dagar nu som kompressorn har jobbat hårt och tillsatsen har gått in i jämna mellanrum.

Första gången på säkert 2-3 veckor som det står inget behov värme-drift auto.

Vi har bara bott i huset i 3 vintrar och den här vintern har varit kallas och då började jag pilla på värmekurvan för att få upp tempen och jag har inte lärt mig systemet riktigt ännu.
 
  • Digital termometer för värmesystem, visar olika temperaturvärden, knappar för kontroll, märkt "Diplomat".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturkurva, kontrollknappar nedanför, märke "Diplomat Optimum", indikatorlampa tänd, dimmig bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display, inställningar, knappar, grön indikatorlampa, "Diplomat Optimum", värmekurva, temperaturgrader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat visar rumstemperatur 23°C, inget behov värme, automatisk drift, märkt "Diplomat Optimum" och "Thermia".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Max 55 är högt
Jag kör på kurva 33 med max 43, och önskad temp 21 (där du i 1:a bilden har 25!)
Värmestop 35 ska vara typ 18 grader, det är den utetemperatur där pumpen ska sluta värma huset.
 
Max 55 är på returen och kommer den så högt slår pumpen ifrån.
Default är 55 grader så det är rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.