G
Hej!
Vi påbörjade en renovering av badrum för några veckor sedan.
En byggfirma fick uppdraget och allt var frid och fröjd tills en anhörig påpekade efter dom hade rivit badrummet om risken att det kan vara asbest.
Och efter ett test visade det sig tyvärr att våra farhågor besannades.
Vi hade enligt provsvaret asbest i i kakel, fix och fog.
Efter samtal med byggfirman möts man med en ganska nonchalant inställning till det hela, men som förälder till små barn ser jag det inte på samma sätt.
Utrymmet är centralt i huset och under rivningen var övriga huset skyddat med plastväggar, men dom har ju rört sig i huset efter rivningen.
Dom påstår att dom fick ner nästan allt med hela väggar vilket jag såg med egna ögon.
Men vi har ju sett att dom har slagit ner många enskilda plattor också.
Och nu efter samtal med flera saneringsfirmor får man minst sagt blandade svar, allt från att det lilla som har spridit sig räcker med en storstädning, till att en annan rekommenderar en sanering på flera veckor och lägger upp ett riktigt domedagscenario.
Familjen bor ej kvar i huset men byggarna kör på som vanligt fast jag flera gånger har ifrågasatt det hela.
Är det någon med erfarenhet inom sanering av asbest som har erfarenheter tankar om hur ska gå vidare så att familjen kan återvända till sitt hus?
 
Självklart finns det saneringsfirmor som tycker att det vore en bra idé att du ger dem pengar för att sanera hela huset i flera veckor. Det är firmor som inte får tillräckligt med jobb annars, tex för att de är dyra eller oärliga.

Om en annan firma säger att det räcker med storstädning skulle jag lyssna på dem. De är väl knappast ointresserade av att ta jobb om det erbjuds, men väljer att vara ärliga.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Och välkommen till forumet 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tråkigt. Hoppas och tror dock att ni inte behöver oroa er allt för mycket.

Kanske bäst att låta dem göra färdigt nu, sedan får det utföras flera ordentliga städningar med flertalet våttorkningar av rubbet?

Det viktigaste i nuläget är att de som utför arbetet skyddar sig på rätt sätt och gör allting ”by the book” för att minimera spridning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G
Och det är det vi känner är det svåra i detta fallet.
Jag är jäkligt tydlig med att jag vill att allt ska gå rätt till för mina barns skull.
Men naturligtvis
M mrsnhp skrev:
Självklart finns det saneringsfirmor som tycker att det vore en bra idé att du ger dem pengar för att sanera hela huset i flera veckor. Det är firmor som inte får tillräckligt med jobb annars, tex för att de är dyra eller oärliga.

Om en annan firma säger att det räcker med storstädning skulle jag lyssna på dem. De är väl knappast ointresserade av att ta jobb om det erbjuds, men väljer att vara ärliga.
det är ju det man har i bakhuvudet att vissa ser pengarna framför sig i första hand, jag vill inget annat än att lösa situationen så snabbt och korrekt så möjligt.
 
G
M mrsnhp skrev:
Och välkommen till forumet 🙂
Har haft mycket nöje och hjälp genom åren av er!
Det är först nu jag behöver skriva mitt specifika problem.
Och tack!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Tråkigt. Hoppas och tror dock att ni inte behöver oroa er allt för mycket.

Kanske bäst att låta dem göra färdigt nu, sedan får det utföras flera ordentliga städningar med flertalet våttorkningar av rubbet?

Det viktigaste i nuläget är att de som utför arbetet skyddar sig på rätt sätt och gör allting ”by the book” för att minimera spridning.
Men, får dom verkligen göra detta, allt arbete med asbest yrkesmässigt ska ju ha tillstånd och utföras av folk med utbildningsintyg?
https://www.av.se/produktion-indust...illstand-anmalan-och-blanketter-for-asbest/#1
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men, får dom verkligen göra detta, allt arbete med asbest yrkesmässigt ska ju ha tillstånd och utföras av folk med utbildningsintyg?
[länk]
Bra poäng! Jag förutsatte att firman hade utbildningsintyg/tillstånd, men det är faktiskt inte alls säkert att de har. Då borde de kanske utfört provtagning på materialet.

TS bör ställa frågan till firman, alternativt till Arbetsmiljöverket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det går ju att göra tejpprov för att bedöma om det spridits damm i hela huset. Lyssna med analysföretaget eller annan oberoende. Hantverkarna bör ju ha en ansvarsförsäkring ifall de får kosta på en sanering.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
D Dilato skrev:
Men, får dom verkligen göra detta, allt arbete med asbest yrkesmässigt ska ju ha tillstånd och utföras av folk med utbildningsintyg?
[länk]
Nej, det ska jag vara tydlig med också.
V Vardagsrum skrev:
Bra poäng! Jag förutsatte att firman hade utbildningsintyg/tillstånd, men det är faktiskt inte alls säkert att de har. Då borde de kanske utfört provtagning på materialet.

TS bör ställa frågan till firman, alternativt till Arbetsmiljöverket.
Ja ska jag vara tydlig med, i min värld är det firman som har gjort helt fel här.
Dom har ingen tillstånd, utbildning eller vetskap om asbest.
Tyvärr är det en dyrköpt läxa för oss.
Och jag ligger sömnlös om nätterna om hur situationen ska lösas.
Mitt mål är att städa upp skiten så vi kan flytta hem.
sen får någon annan ta ansvarsfrågan med berörda personer.
men naturligtvis känner man viss skuld också i det hela att man inte var mer inläst i asbest problematiken innan man påbörjade arbetet.
 
Om byggaren gör ett bra och seriöst jobb i övrigt så låt dom fortsätta och göra klart. Kommer du och säger att dom måste ha tillstånd osv för att fixa med asbest så kommer den kostnaden hamna på dig.
Som sagt räcker det med att dammsuga och våttorka så försvinner mer eller mindre allt.
 
  • Gilla
JBardun och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Bra poäng! Jag förutsatte att firman hade utbildningsintyg/tillstånd, men det är faktiskt inte alls säkert att de har. Då borde de kanske utfört provtagning på materialet.

TS bör ställa frågan till firman, alternativt till Arbetsmiljöverket.
Om de är så nonchalanta har de kanske inte utbildning/tillstånd.

Hmm, vi borde kanske ta ett snack med rörfirman som släppte ut vitt asbestpulver i vår källare. En rörmokare borde verkligen ha utbildning för asbest eftersom det är vanligt förekommande i gamla rördragningar. Om hans utbildning säger ”använd mask, lämna rummet en stund tills asbestpulvret har lagt sig och rekommendera dammsugning till kunden” lär inte TS behöva oroa sig för lite kakelfog som har virvlat runt i ett inplastat badrum. Tyvärr gissar jag att vår röris sov sig igenom sin asbestutbildning, om han ens har varit på någon.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Det är inte din skuld. När man betalar för tjänster så ska man inte behöva vara påläst. Försök att inte klandra dig själv.

Om du känner såhär starkt för det, så tycker jag att du ska reklamera arbetet, samt anmäla det till ARN. Det verkar ju som att de inte har utfört arbetet hantverksmässigt, oaktat det framtida slutresultatet av själva badrummet. Betala INTE deras fakturor fören saken är avgjord

Precis som att de behövs en firma med särskild kompetens till att riva, behövs det också en firma med särskild kompetens till att städa. Och den firman ska knappast du bekosta.

J-vla idioter, oavsett vad man tror eller inte tror om skadeverkningarna från asbest, så ska en firma ta mig tusan INTE komma och sprida den runtom i folks hem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Om byggaren gör ett bra och seriöst jobb i övrigt så låt dom fortsätta och göra klart. Kommer du och säger att dom måste ha tillstånd osv för att fixa med asbest så kommer den kostnaden hamna på dig.
Som sagt räcker det med att dammsuga och våttorka så försvinner mer eller mindre allt.
Att dra in en dammsugare i ett rum med fria asbestfiber, är ett utmärkt sätt att hålla det svävande i luften under lång tid.

Krävs också särskilda dammsugare till just asbesthaltigt material.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det går ju att göra tejpprov för att bedöma om det spridits damm i hela huset. Lyssna med analysföretaget eller annan oberoende. Hantverkarna bör ju ha en ansvarsförsäkring ifall de får kosta på en sanering.
I vårt fall spärrade entreprenören (större byggnadsfirma) av området och avbröt allt arbete i lägenheten och väntade på provtagning. När väl provtagningen påvisade asbest krävde de sanering innan de kunde fortsätta. Vi tog in en saneringsfirma som sanerade.

Vi valde att skippa tejp-prov eftersom det skulle kostar mycket i förhållande till själva saneringen men det beror ju på hur stora utrymmen vi pratar om. I vårt fall var saneringskostnaden ca 2-3 ggr kostnaden för tejp-prov. Dessutom var tidsaspekten viktig för oss. Saneringen tog endast 4 timmar men det var en tom lägenhet på under 40 kvm samt ett intilliggande badrum...

Det är antagligen byggherren som är ansvarig för inventering och hanteringen av asbest om byggherren inte har utsett någon annan som byggarbetsmiljösamordnare. Vem är byggherre i TS fall?
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.