Hej! Nu är det dags att lägga altan och undrar om någon har testat Biltemas ljusgråa komposittrall (https://www.biltema.se/fritid/tradgard/golvplattor/komposittrall-2800-x-145-x-21-ljusgra-2000046034)

Jag har tidigare haft tryckimpregnerad trall som jag upplever har varit tidskrävande att underhålla. Den här gången skall jag bygga ca 60kvm altan, och funderar på att köra komposittrall för att undvika att slipa och olja varannat år.

Jag har googlat men inte hittat något - är det någon som har lagt den i sommar och har några reflektioner? När man känner och klämmer på den upplever jag den som jämlik med billigare varianter som man kan köpa på Bauhaus eller dylikt, men har ingen egentlig erfarenhet kring komposittrall.
 
Efter att ha läst specen så skulle jag hellre köra på tex scandinavianplank.
Kostar typ 20 % mer men är tjockare samt lite annan sammansättning.
Kan reglas på cc 40cm istället för cc 30 cm etc.
Mina föräldrar har scandinavianplank som lades för 10 år sedan, ser ut som nytt fortfarande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
T TheSwoopis skrev:
Efter att ha läst specen så skulle jag hellre köra på tex scandinavianplank.
Kostar typ 20 % mer men är tjockare samt lite annan sammansättning.
Kan reglas på cc 40cm istället för cc 30 cm etc.
Mina föräldrar har scandinavianplank som lades för 10 år sedan, ser ut som nytt fortfarande.
Det låter som ett rimligt alternativ. De har även funnits länge så om man behöver någon extra bräda eller vill bygga ut om något år så känns det mer sannolikt att det går att få tag på. Har inte kollat på dem, men bra tips :)
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
D dopad skrev:
Hej! Nu är det dags att lägga altan och undrar om någon har testat Biltemas ljusgråa komposittrall ([länk])

Jag har tidigare haft tryckimpregnerad trall som jag upplever har varit tidskrävande att underhålla. Den här gången skall jag bygga ca 60kvm altan, och funderar på att köra komposittrall för att undvika att slipa och olja varannat år.

Jag har googlat men inte hittat något - är det någon som har lagt den i sommar och har några reflektioner? När man känner och klämmer på den upplever jag den som jämlik med billigare varianter som man kan köpa på Bauhaus eller dylikt, men har ingen egentlig erfarenhet kring komposittrall.
Hej, hur gick det med komposittrallen? Jag funderar också på att byta gammal furutrall mot grå komposit och funderar vilken skulle vara bäst i pris vs. kvalitet. Biltemas är ju väldigt billig, men funderar hur den håller sej i långa loppet.
 
Tom of Åland Tom of Åland skrev:
Hej, hur gick det med komposittrallen? Jag funderar också på att byta gammal furutrall mot grå komposit och funderar vilken skulle vara bäst i pris vs. kvalitet. Biltemas är ju väldigt billig, men funderar hur den håller sej i långa loppet.
Jag körde Scandinavian Planks i slutändan och är rätt nöjd med resultatet. Dyrare, men jag är glad att jag inte köpte ett billigare alternativ just nu.
 
  • Gilla
TheSwoopis och 1 till
  • Laddar…
D dopad skrev:
Jag körde Scandinavian Planks i slutändan och är rätt nöjd med resultatet. Dyrare, men jag är glad att jag inte köpte ett billigare alternativ just nu.
Tack, då blir det dom jag köper av också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.