Hej,

jag har ofta läst att en luft-luft värmepump inte fungerar som huvudsaklig värmekälla. Varför är det så? Fungerar det inte enligt samma princip som en luft-vatten?
 
När det blir kallare ute tappar luftvärmen effekten och blir det jättekallt slutar de leverera värme helt. Luftvattenvärmepumpar har en el-patron som går in och ger värme om värmepumpen inte klarar det längre.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om man har ett mycket bra isolerat hus med bra fönster kan det var OK. Men ofta behöver man också flera LLVP ( gärna lite överdimensionerade för ljudet) ) för att få en jämn värme i hela byggnaden.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Aha, det finns alltså en el-patron som backup. Sedan gissar jag att det kanske finns skillnad i komfort på hur värmen sprids inomhus, via luft eller vatten. Men det var mest utedelarna jag funderade på. Tänkte att det ju är samma sak i grunden.
 
Visst kan en luftvärmepump vara huvudvärmekälla. Fast inte något tyskt eller kinesiskt lågprisbygge utan en riktig modern japansk pump asv välkänt märke.
Har också elberedare för varmvattnet och el-pelletspanna som stödvärme. Värmepumpen är en riktig sparbössa men nu med -25 grader på natten har pellets fått hjälpa till också. Ned till - 8 grader klarar sig huset med bara värmepump.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Har en villa -82 , nya fönster och lite extra tätat här och var. Vattenskada i tvättstugan så original vattenburet system är tömt så kör enbart på luft luft som värme denna vinter (150m2) 1,5 plan. Går alledes utmärkt tillomed när det varit -20 dock så blir visa avlägsna hörn i huset onekligen lite svala då. Så visst fungerar det.
 
Det blir eventuellt svårt att få upp temperaturen på toaletter och i badrum. De kan behöva kompletteras med en el-radiator.

/Höghus
 
  • Gilla
H.B
  • Laddar…
Mycket man inte ska göra här i världen. Det bästa är ju att prova sig fram och se vad som fungerar och vart gränserna ligger.
Från 2017-2022 använde jag LLVP och kamin som värmekälla. När vi inte hade tid eller var bortresta skötte LLVP all uppvärmning. Ner till -20°C var inga problem.
Jag har hela tiden kunnat se temperaturen på sex olika mätpunkter i huset via app i mobilen. Haft två olika larm när utomhustemperaturen gick under inställda temperaturer. När som helst kunde jag eller någon annan vrida upp rumsgivaren i hallen så FLVP shuntade ut värme. Det hände aldrig mer än när jag testade några gånger per år.
Kör bara.
 
Nybyggt hus på 90 kvadrat! En varmvattenberedare till vattnet och en luft luft till värme. Fungerar kalas. Runt 5-7 minus i snitt och det drar ca26-28 kW per dygn🙂 betydligt mindre vid varmare klimat.
 
F fisgris8 skrev:
Nybyggt hus på 90 kvadrat! En varmvattenberedare till vattnet och en luft luft till värme. Fungerar kalas. Runt 5-7 minus i snitt och det drar ca26-28 kW per dygn🙂 betydligt mindre vid varmare klimat.
Fint! Vilken temp har ni i huset då? Och inställningar på LLVP?
 
L micke880 skrev:
Fint! Vilken temp har ni i huset då? Och inställningar på LLVP?
21.3 i midja och 19.0 på golvet i skrivande stund. Inställd på 20 grader mitt i huset. Fläkten på full fart👍
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.