Hejhej, kan har ett dilemma som jag inte har hittat någon lösning på. Det finns en massa trådar om lister i snedtak men de handlar alltid om att sätta lister mellan snedtaket och den vertikala väggen och mötande vägg i lutning. Mitt problem är annorlunda.

Vi har valt att tapetsera snedtaket i vårt nya sovrum vilket gör att våra lister måste sättas högst upp runt taket. Här blir därför vinklarna helt annorlunda när de möts. Den ena listen är gjord för att sättas vid 90 grader (kortsida mot tak) och den andra har jag klyvt i vinkel så att den kan sättas vid 150 grader (långsida med snedtak mot tak) vilket gör att de inte möts så bra. Hur ska jag tänka här?

Eller ska jag skaffa mig en bredare platt (fulare) taklist och klyva den ena i en lite smalare bredd så att de möts perfekt?
 
  • Träpanel i tak, blommigt tapetserad vägg, karm med furudörr. Vintage-, retroinredningsstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähörn, dörrkarmar, golvlist, mönstrad tapet, inomhus, snickeridetaljer, skarv, heminredning, dold perspektiv, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
Så här gjorde jag...

Tak med vita takbjälkar, grå vägg, del av grön gardin, LED-ljusslinga, interiör, hörnvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men din list sitter ju på annat vis... Spets mot stående tapetväggen borde väl funka
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Så här gjorde jag...

[bild]


Men din list sitter ju på annat vis... Spets mot stående tapetväggen borde väl funka
Tjenare, precis men då sitter båda dina lister på ett 90 gradigt väggmöte.

Mitt problem är mötet mellan två allmogelister där en list sitter på ett 90gradigt väggmöte (tak-vägg) och en på ett 150gradigt (tak-snedak). Detta gör att vinkeln de möts i inte är lik. Därför fungerar Spets mot stående tyvärr inte.
 
Svårt att gera dessa lister, prova att profilera/ förkroppa.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.