MultiMan MultiMan skrev:
Som vi sagt innan så behövs elnätsfakturan också om du vill se helheten då du inte verkar bo med Fortums elnät och då hamnar bl a elskatten på elnätsfakturan.
Lade upp den nu!
 
Det som kanske blir dumt är att jag bytte elbolag i mitten av november. Därav stämmer inte förbrukningen eftersom hälften ligger på eon.
Tyvärr inte fått fakturan från Fortum för december ännu.
 
H
A andhak2802 skrev:
Hej,

Så här ser specen ut, dock för november men är väl samma sak.

Totalsumman för november var 771kr.
[bild]
Du skrev i ditt första inlägg att du förbrukat 1645?
 
Ja men det var för december, när jag lade upp fakturorna tog jag november eftersom jag inte fått fakturan från Fortum avseende december ännu.
Har all info från Fortum i appen men de har inte skapat fakturan ännu.
 

Bästa svaret

Att jämföra med nordpool går oftast inte. Nordpool visar snittpriset för alla användare och elhandlare i elområdet. Oftast har elhandlarna egna snittpriser för deras egna kunder och således kan det skilja sig om ett elbolag har kunder som har ett förbrukningsmönster som skiljer sig gentemot det totala snittet. Är du således kund hos ett elhandelsbolag där kunderna har ett dåligt förbrukningsmönster (förbrukar mer de timmar/dagar elen är dyr) så kommer även du att belastas av detta i ditt egna månadssnittspris.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Nej, nordpool visar snittpriset per timme. Det blir en annan sak när du räknar snitt per kWh.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Tack alla för svar!

Jag tror som sagt inte att det är fel i summan som står på fakturan men fick helt inte ekvationen att gå ihop med de kostnader etc som jag hittade.
Nu har jag lärt mig lite mer så stort tack för hjälpen!
 
  • Gilla
BillyT och 1 till
  • Laddar…
Typ, ett exempel.

500 kr till Elproducenten, ca 1000 kr till Nätägaren.

Den stora fasta ej förhandlingsbara kostnaden ligger hos den senare.

Så ett svaj i kostnaden till Elproducenten påverkar inte så mycket som det trummas för i media!

Sug på den😉
 
Y Yatzyn skrev:
Att jämföra med nordpool går oftast inte. Nordpool visar snittpriset för alla användare och elhandlare i elområdet. Oftast har elhandlarna egna snittpriser för deras egna kunder och således kan det skilja sig om ett elbolag har kunder som har ett förbrukningsmönster som skiljer sig gentemot det totala snittet. Är du således kund hos ett elhandelsbolag där kunderna har ett dåligt förbrukningsmönster (förbrukar mer de timmar/dagar elen är dyr) så kommer även du att belastas av detta i ditt egna månadssnittspris.
En mycket bra och korrekt beskrivning av elpriset som konsumenten/kunden får betala hos respektive elbolag. Tyvärr är det väldigt många som inte förstår detta.

Att man får en bra deal med lågt påslag innebär inte att man kan ta spotpriset på Nordpool och addera sitt påslag för att därmed få sitt totalpris. Läs den utmärkta beskrivningen ovan.
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Hej,

Det är något jag inte förstår kring mitt rörliga elabonnemang hos Fortum. Jag pratade med deras kundservice och han jag pratade med förstod inte riktigt heller men sa ändå att allt var rätt och att de får priserna från Nord Pool. Hoppas någon här kan förklara vad man faktiskt betalar.

Jag har precis bytt till rörligt efter att ha haft fast elpris under många år. Det är inga stora kostnader så det handlar inte om summan utan mer hur man räknar ut priset.

Via jobbet har jag kampanjpris så istället för 4,7öre påslag betalar jag 0,7 öre i påslag. Sedan tillkommer naturligtvis moms och elcertifikat på 2.2öre.

Elpriset jag hittat för december jag hittar är 79.17öre ex moms och 98,96 ink moms. Min förbrukning var 1645kwh.

Kan någon vänlig själ räkna ut utifrån ovan uppgifter vad fakturan borde hamna på?

Jag betalar ingen månadsavgift.

Hur jag än räknar får jag det inte att stämma med fakturans belopp men jag är heller inget mattegeni.

Stort tack!

Mvh Andreas
  • Total kostnad exklusive moms: 1,350.05 kr
  • Moms (25%): 337.51 kr
  • Total kostnad inklusive moms: 1,687.56 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.