Har ca kanske 2 m ner till källaren 10-12 trappsteg och dörr som öppnas utåt. Dörröppningen är 90 gr vinkel mot trappan. Kör nu med vedpirra från jula. Men fylla förrådet från tomt tar en heldag samt jobbigt med bumpen från varje trappsteg när man går ned med fullastat kärra. Funderar på att cementera bort det mesta av trappan men en liten klack kvar annars kanske det blir joggigt att hålla emot eller typ ett rör som finns på lekplatser för barn så jag kan kasta ned det men då blir det ett extramoment. Trappklättrare för vedkärra har jag inte hittat. Har nån någon vettig ide?. Nu är man nyopererad också o frugan orkar ju inte pirran o värsta vintern på länge annars hade det ju räckt till mars.....Men det är en annan femma.
 
En trappa ner på utsidan då. Besvärligt, ett hål i grunden och kasta in veden direkt till förrådet. Är det enda jag kan tänka mig som är bäst. Men kanske inte att tänka på nu. Finns nog ingen genväg, antingen pirra eller kasta ner till botten av trappan och trava in. Ett moment till men inget att göra åt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A apanq skrev:
samt jobbigt med bumpen från varje trappsteg när man går ned med fullastat kärra
Du har fel pirra, du behöver en med glidskenor, då slipper du bumpen.

Silverfärgad handtruck med röda detaljer och svart-röda lufthjul på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Och mindre ved på den, så du inte åker ner av tyngden när glidet kommer i gång.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En trappa ner på utsidan då. Besvärligt, ett hål i grunden och kasta in veden direkt till förrådet. Är det enda jag kan tänka mig som är bäst. Men kanske inte att tänka på nu. Finns nog ingen genväg, antingen pirra eller kasta ner till botten av trappan och trava in. Ett moment till men inget att göra åt.
Trappan är på utsidan.Har staket för men dörren öppnas utåt o den går nog sönder om jag hivar ner veden om jag tagit bort staketet vill säga.
 
Kanske större däck skulle hjälpa en del?
 
Jag har en ramp för lastning av lättare fordon på släpkärra som jag lägger i trappan och kör skottkärran på.
Kanske skulle fungera med 2 för säckkärrra
 
Inget fönster ner i källaren?

I min barndom gjorde vi så att vi hade en lång ”ramp” av några plankor och nån hal plåt i början…sen var det bara att släppa ner vedträna…
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
B
Och bära veden i korg kanske inte är ett alternativ med tanke på nyopererad? Frun kanske inte orkar bära en mindre fylld korg heller? Men visst är det lite jobbigt att bära ved i korg, när det är riktigt kallt ute.
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Inget fönster ner i källaren?

I min barndom gjorde vi så att vi hade en lång ”ramp” av några plankor och nån hal plåt i början…sen var det bara att släppa ner vedträna…
Nix men en dörr bara som öppnas utåt
 
P Petter Forsen skrev:
Jag har en ramp för lastning av lättare fordon på släpkärra som jag lägger i trappan och kör skottkärran på.
Kanske skulle fungera med 2 för säckkärrra
Jo det funderar jag på. drygt 2,5 m-2,8 m ramp skulle behövas. Undrar ändå inte att cementera bort det mesta av trappen där hjulen på vedkärran går är bäst trots allt. Då blir det inte fritt fall utan lite klackar av det som är kvar av trappan som tar emot hkulen o lagomt med bump för varje trapp
 
H
Oftast gör man hål i källarväggen och sätter en lucka där.
Tids nog blir man less på att elda med ved och köper en värmepump i stället.

Så köp en värmepump direkt så är problemet löst.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Har b-värmepump men är nyinflyttad sen i somras o har inte fattat allt hur det fungerar. Bergvärmepumpen är bra men drar runt nån minusgrad ute 110kwh om dagen. Vedpanna är väldigt effektiv så beroende på elpriset o köldgrader eldar jag. Blivit ganska mkt beroende på denna kalla vinter. Det är ju bra o röra på sig också😅. Såklart nu ett tag efter operationen kan jag inte göra särskilt mkt...... Men jag kommer att ha frågor om b värmepumpen i annan tråd framöver.
 
H
A apanq skrev:
Har b-värmepump men är nyinflyttad sen i somras o har inte fattat allt hur det fungerar. Bergvärmepumpen är bra men drar runt nån minusgrad ute 110kwh om dagen. Vedpanna är väldigt effektiv så beroende på elpriset o köldgrader eldar jag. Blivit ganska mkt beroende på denna kalla vinter. Det är ju bra o röra på sig också😅. Såklart nu ett tag efter operationen kan jag inte göra särskilt mkt...... Men jag kommer att ha frågor om b värmepumpen i annan tråd framöver.
110kwh om dagen vid någon minusgrad.

Hur stort är huset 300 kvadrat +? Eller så är värmepumpen sopslut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.