Hej!

Jag har nyligen flyttat till drömhuset och på min att göra lista satte jag snabbt upp att byta ut antennuttagen mot nätverksuttag, dom sitter där jag behöver kablat nätverk och kommer ut på ett pefekt ställe för att samla router/switch och annat skoj..

Men nu efter att jag inhandlat allt jag behöver och frigjort coax och tejpat fast en ethernet för att starta och dra i kabeln så händer absolut ingenting.. Jag tar i för kung och fosterland och det är nästan så jag får med mig väggen..

Behöver tips och råd från någon som gjort detta tidigare på vad jag kan göra för att lyckas. Tänker om det finns något verktyg så jag kan dra med skruvdragare eller liknande?

Tack
 
Om absolut ingenting händer så är nog inte lösningen att dra ännu hårdare... Är du säker på att det är exakt samma sladd i båda ändarna? Antennkablar brukar ju inte skarvas och grenas, men det kanske sitter en antennförstärkare/-fördelare eller liknande nånstans?
 
MultiMan
Första frågan jag ställer mig är om det är draget i rör i väggen, är det säkerställt? Är inget krav för antennkabel (som för elkablar t ex).

Har du mätt så du vet att det är samma kabel på båda sidor?

Den kanske går upp på taket via antennförstärkare?
 
tommib
Välkommen till forumet!

Antingen är kabeln skarvad/splittad någonstans på vägen eller så sitter den i kläm eller är genomskruvad. Du kommer inte lösa det genom att dra hårdare. Sitter den helt stumt så är sannolikheten för att du ska lyckas med ett utbyte minimala.
 
Walle85
Finns det plats i slangen/röret så kan du testa att skjuta in en dragfjäder och se hur långt du kommer samt om du kan höra vart den fastnar. Lättare att då få en förståelse för vart problemet kan ligga.
 
useless useless skrev:
Om absolut ingenting händer så är nog inte lösningen att dra ännu hårdare... Är du säker på att det är exakt samma sladd i båda ändarna? Antennkablar brukar ju inte skarvas och grenas, men det kanske sitter en antennförstärkare/-fördelare eller liknande nånstans?
Sladdarna kommer från olika rum och till en antennförstärkare som jag kopplat bort, det är därifrån jag försöker dra.. Jag misstänker att det är rätt långa kablar, ska det vanligtvis gå lätt att dra dom? Kan vädret och att kabeln blir hård göra sitt?
 
J
MultiMan MultiMan skrev:
Första frågan jag ställer mig är om det är draget i rör i väggen, är det säkerställt? Är inget krav för antennkabel (som för elkablar t ex).

Har du mätt så du vet att det är samma kabel på båda sidor?

Den kanske går upp på taket via antennförstärkare?
Jag antar att det är draget i rör hela vägen, dom kommer ut i rör uppe vid antennförstärkaren och jag kan se rör vid uttagen. Jag har inte mätt något, har inte något mätinstrument tyvärr :(
 
Walle85 Walle85 skrev:
Finns det plats i slangen/röret så kan du testa att skjuta in en dragfjäder och se hur långt du kommer samt om du kan höra vart den fastnar. Lättare att då få en förståelse för vart problemet kan ligga.
Ah Smart! Tackar
 
Walle85
Om du skulle få loss dem och kan dra nytt så rekommenderar jag att använda typ silikonspray eller liknande för att underlätta dragningen och inte fastna lika lätt med nya kablarna.
 
J Jocke Best skrev:
Beroende på hur mycket arbete och elände som krävs för att dra nya ethernetkablar, så finns det faktiskt en lösning att köra ethernet över coax. Finns adapterpaket på t ex Amazon. Vid tester jag sett på Youtube så fungerar dessa grymt bra, med varken delay eller störningar, och med bra bandbredd. Sedan är det ju upp till var och en hur man värdesätter kabeldragning :)

[länk]
Jo jag vet men nja.. Tack ändå!
 
Du skulle kunna testa om du får igenom en dragfjäder om det inte är uppenbart väldigt trångt i röret/slangen. Det hjälper dig inte att dra loss coaxen men du kan verifiera att det är rätt ände du drar i om du får igenom den. Inte helt lätt kanske men om du inte får igenom dragfjädern så kanske du hör var den fastnar/stannar i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.