F
C CM1234 skrev:
En del skrivelser på amerikanska samt kanadensiska forum om problem med Teslas värmepumpar som strulat i kallt väder, delvis pga mjukvaruuppdateringar. Men efter lite ströläsning verkar det vara en liten andel som har problem….

Själv har jag en V90 där låsen fryser fast i kallt väder så jag inte kommer in överhuvudtaget 👏

Oavsett drivmedel så skiter det sig ibland.
Att lås fryser vid kyla beror nog inte på drivmedel utan mest på bristande underhåll.
 
Redigerat:
  • Gilla
styren
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Att lås fryser vid kyla beror nog inte på drivmedel utan mest på bristande underhåll.
Med V90 så är det ett känt konstruktionsfel, precis som spruckna EGR och baklyktor som tar in vatten.
En Volvo som inte klarar kyla och fukt…. 🙄
 
F
C CM1234 skrev:
Med V90 så är det ett känt konstruktionsfel, precis som spruckna EGR och baklyktor som tar in vatten.
En Volvo som inte klarar kyla och fukt…. 🙄
De flesta bilar har sina svagheter. Enligt Grufman bilservice är det inget ovanligt fel att t.ex. Tesla läcker in vatten (dvs fukt) i bakljusen mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
De flesta bilar har sina svagheter. Enligt Grufman bilservice är det inget ovanligt fel att t.ex. Tesla läcker in vatten (dvs fukt) i bakljusen mm.
Jag tror inte det är något nytt eller unikt för vissa tillverkare. Problemet är nog att de gamla glödlamporna gjorde att lamphusen torkade upp mellan varven till skillnad från moderna LED.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Precis!

Sen är det synd att diverse fel används som ammunition i elbil/fossilkriget.

Jag är absolut ingen elbilsälskare, främst för att jag aldrig kört en, men jag har sett kommentarer om just diverse fel på teslor i still med ”häpp häpp, den teslan där har _detta_ problem och därför ska man inte ha elbil!”

Men snälla? Min V90 har som sagt problem, hade en caddy där systemet för adblue sket sig totalt, en passat där det läckte in vatten i taket och en yaris där elen strulade nonstop. Har även grannar med elbil där dom nyligen haft problem med laddningen nu när det varit kallt

Och?!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Precis!

Sen är det synd att diverse fel används som ammunition i elbil/fossilkriget.

Jag är absolut ingen elbilsälskare, främst för att jag aldrig kört en, men jag har sett kommentarer om just diverse fel på teslor i still med ”häpp häpp, den teslan där har _detta_ problem och därför ska man inte ha elbil!”

Men snälla? Min V90 har som sagt problem, hade en caddy där systemet för adblue sket sig totalt, en passat där det läckte in vatten i taket och en yaris där elen strulade nonstop. Har även grannar med elbil där dom nyligen haft problem med laddningen nu när det varit kallt

Och?!
Det är skitkul när tankluckan till bensinaren frusit fast och inte vill öppna sig. Det har hänt mig några gånger. Alla har väl sina tankevurpor och idag flyttas ingenjörer runt, lägre status i att kunna sin sak så gamla rävar som kan allt om tätning kring dörrar på bilar som löst alla problem tidigare går i pension och kompetensen försvinner.
Volvo V70 -> V90 övergången t.ex.

Boka en provkörning av Tesla i Göteborg. Finns på 2 ställen, gratis och man får en ny upplevelse om hur det kan vara. Värt även om man inte vill köpa en
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är skitkul när tankluckan till bensinaren frusit fast och inte vill öppna sig. Det har hänt mig några gånger. Alla har väl sina tankevurpor och idag flyttas ingenjörer runt, lägre status i att kunna sin sak så gamla rävar som kan allt om tätning kring dörrar på bilar som löst alla problem tidigare går i pension och kompetensen försvinner.
Volvo V70 -> V90 övergången t.ex.

Boka en provkörning av Tesla i Göteborg. Finns på 2 ställen, gratis och man får en ny upplevelse om hur det kan vara. Värt även om man inte vill köpa en
Har aldrig någonsin varit med om att någon tanklucka eller tanklock frusit. Det handlar återigen om att sköta underhållet inför vintern annars kan vad som helst frysa fast.
 
F frasen_36 skrev:
Har aldrig någonsin varit med om att någon tanklucka eller tanklock frusit. Det handlar återigen om att sköta underhållet inför vintern annars kan vad som helst frysa fast.
Jag har mer än en gång råkat ut för detta på olika bilar.

Vissa typer av väder gör att i stort sett alla bilar kan frysa ihop till isklumpar oavsett hur väl man skött underhållet innan. Blötsnö och sedan rejält med minusgrader är en väldigt dålig kombination.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Har aldrig någonsin varit med om att någon tanklucka eller tanklock frusit. Det handlar återigen om att sköta underhållet inför vintern annars kan vad som helst frysa fast.
Kommer is på luckan och i skarven ibland, oftast om bilen står och det skiftar runt nollan med snö/snöblandat. Ganska lätt fixat men störande oavsett
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
O OskarJ skrev:
Jag har mer än en gång råkat ut för detta på olika bilar.

Vissa typer av väder gör att i stort sett alla bilar kan frysa ihop till isklumpar oavsett hur väl man skött underhållet innan. Blötsnö och sedan rejält med minusgrader är en väldigt dålig kombination.
Då spelar väl el eller bensin ingen roll? De flesta har väl dörrar och luckor..
 
Nej, och därför tycker jag personligen att man ska sansa sig och inte ösa skit över en viss typ av bil

Min V90 är enligt mig ren skit, betyder det att fossilbilar är värdelösa? Är Volvo värdelöst? Är V90 värdelöst?

Njae förmodligen inte. Artikeln om teslor utan fungerande värme stämmer förmodligen, men det betyder inte att alla teslor och elbilar är rent krångel.

Men tyvärr så finns det….extremister på bägge sidor som försöker måla upp det så dystert som möjligt och ingen sida accepterar kompromisser.

Hade jag möjlighet att ladda hemma och om jag inte vore så fattig så hade jag kunnat tänka mig en elbil
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det handlar återigen om att sköta underhållet inför vintern annars kan vad som helst frysa fast.
Vad hjälper bra underhåll om man får ett tjockt islager över luckan?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
WD40 löser allt, serru! 😂
 
F frasen_36 skrev:
Har aldrig någonsin varit med om att någon tanklucka eller tanklock frusit. Det handlar återigen om att sköta underhållet inför vintern annars kan vad som helst frysa fast.
Jag har varit med om tanklock. Men framförallt att dörrarna fryser. Inte fast, men upp. På en bil som var ett par månader gammal. Verkstaden hade aaaaaaldrig hört talas om problemet och uppmanade mig att komma in med bilen (men eftersom man efter 20 minuters färd med dörrarna fastknutna med bältena hade tinat upp bilen så var ju problemet borta). Några kollegor på jobbet berättade dock att det var mer eller mindre standard om man tvättade bilen på vintern när det är kring nollan, då kommer fukt in i dörrlåsen på denna mycket vanliga bil och dörrarna går att öppna men inte att stänga. Åtgärden är att INTE sköta underhållet. Jag slutade tvätta bilen på vintern, om jag inte kunde ha den varm eller köra långt precis efter tvätt så dörrarna kunde torka ut. Samma bilmärke frös även laddlucka, tanklucka osv. De andra bilar jag haft (saab och volvo) har jag inte haft dessa problem på (utom en saab 9000 som alltid stod ute som en vinter när bilen var +15 år gammal och gått 40.000 mil och det var både kallt, isigt och fuktigt fick samma problem med frusna dörrar). Jag vill nog säga att vissa konstruktioner helt enkelt är usla medan andra är genomtänkta.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Vad hjälper bra underhåll om man får ett tjockt islager över luckan?
Jag syftade i första hand på låset som nämndes och lås kan och bör underhållas. "Tjocka islager över luckan" har jag inte råkat ut för under mina 55 år som bilägare, men om det uppstår så har det väl inget med bensin eller eldrift att göra??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.