Detaljplanen tillåter bara 1-planshus. Förhöjt väggliv upp till 0.7m och exempelvis 45grader taklutning är helt ok men det vill vi helst inte ha eftersom det dels blir mindre yta och dels är fult. Men jag har inte lyckats lista ut om mansardtak räknas som 1-plans eller 2-plans eller om det kan bero på vinklarna. Någon som vet?

Jag ska ringa och kolla imorgon men jag är grymt nyfiken och vill börja skissa på alternativa planlösnningar redan nu :D
 
Vill påstå att vi hade liknande förutsättningar och vi byggde med mansardtak. Inflyttade sedan ett drygt år.
 
Var bor ni?
Jag har en känsla att det kan skilja mellan kommuner och sen kan det ju faktiskt stå uttryckligen i detaljplanen att mansard inte är tillåtet (vilket jag hoppas ta reda på idag och jag kommer fram på den lilla timme dom har telefontid).
 
Då har jag iaf fått en muntlig bekräftelse på att mansardtak räknas som 1-plan och är ok att bygga bara inte det nedre taket är "för brant"... Åker in på måndag och tar ett F2F möte med dom för att få det helt bekräftat. Nu kan jag iaf börja leka med sketchup igen... :)
 
Dr.SiC skrev:
Var bor ni?

Utanför Uppsala.
 
Även jag har fått intrycket att det kan variera mellan olika kommuner. Men kom ihåg att kolla vad detaljplanen säger om byggnadshöjd. Ett hus med mansardtak kan få ganska hög byggnadsöjd.
 
Nja, byggnadshöjden är ju den där krångliga varianten med 45 grader mot en fasdadslinje. Bygger man t.ex. ett 4m högt mansardtak med 63/27 så ökar inte bygghöjden med med än ca 1,5m. Vi får bygga med en bygghöjd på 5,5m så jag tror vi klarar oss.
 
Ja, då så borde inte det vara några problem. Jag vet annars att det är vanligt att max bygghöjd sätts till 4 eller 4,5 m för 1-planshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.