Förr angav flera fabrikat värmeeffekten vid 50 graders framledningstemperatur. Numera tillämpar alla 35 graders framledningstemperatur om det inte står annat. Det betyder att har man en gammal värmepump på 7 kW blir det många gånger så att det motsvarar en 8,5 kW värmepump idag.
 
J Josth skrev:
Förr angav flera fabrikat värmeeffekten vid 50 graders framledningstemperatur. Numera tillämpar alla 35 graders framledningstemperatur om det inte står annat. Det betyder att har man en gammal värmepump på 7 kW blir det många gånger så att det motsvarar en 8,5 kW värmepump idag.
Check, den känner jag igen - tack för förtydligandet.
 
Om det är inverter vi pratar om, 12kW, annars 8kW.

Tänk även på att många av de mindre modellerna är enfas, medans de större 3-fas.
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
Finns det statistik/diagram på hur effektbehovet fördelar sig över året? Som sagt har vi även braskamin att elda i, så kan man se att det statistiskt sett bara krävs 12 kW några enstaka dagar men att 8 kW räcker i 99,5% av fallen känns det kanske inte motiverat att dimensionera för maxbehovet. Skiljer ungefär 30 000 kr i mitt fall.
 
Numera blir elen väldigt dyr när det är som allra kallast och nätbolagen inför effekttaxa som gör det dyrt att samtidigt dra en hög el-effekt. Bl.a. därför vill många dimensionera med hög effekttäckning som blivit möjligt tack vare inverters. Du skulle behöva diagram över antalet gradtimmar för din ort.
 
Redigerat:
30.000kr i merkostnad över säg 20år är 1.500kr/år. 1.500kr ger (om vi säger att elen kostar 5kr/kWh) 300kWh/år och säg att det är 3 månader som det är kallt så blir det 100kWh per månad innan du börjar förlora på att du inte investerade. Men finns inte 30.000kr nu så då finns dom ju inte.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
J Josth skrev:
Numera blir elen väldigt dyr när det är som allra kallast och nätbolagen inför effekttaxa som gör det dyrt att dra samtidigt dra en hög el-effekt. Bl.a. därför vill många dimensionera med hög effekttäckning som blivit möjligt tack vare inverters. Du skulle behöva diagram över antalet gradtimmar för din ort.
Jag är med på att man inte vill låta elpatronen gå de kallaste och dyraste dagarna, men det jag skulle kunna tänka mig att göra är att inaktivera elpatronen helt och stödelda de kallaste dagarna på året om det blir några grader för kallt i huset.

Ska läsa på lite om gradtimmar där jag bor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.