jonaskop jonaskop skrev:
Problemet är fortfarande kvar men på söndag blir det varmare så jag klarar mig tills dess. Tack för övrigt för ett bra förslag! Elpriset är nu så pass högt (peakar vid 7.50kr idag...) så att det är nog nästan billigare att köra bensinbilen idag.
Jag får hoppas att ingen med elbil och timspot är så tokig att den laddar på rekordtimmarna om det inte är extremt nödvändigt 😀
 
Ett gammalt knep från förr, skotta upp snö runt huset (bilen) för att förbättra isoleringen.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag får hoppas att ingen med elbil och timspot är så tokig att den laddar på rekordtimmarna om det inte är extremt nödvändigt 😀
Tokiga? Det är deras förnamn. Elbilsägare är lite som gamla tidens vikingatokar. De är kan inte matematik så de laddar på ”kvällen” utan att kolla timpris (om de har timavtal/tibber/
 
P Pligg85 skrev:
Jag får hoppas att ingen med elbil och timspot är så tokig att den laddar på rekordtimmarna om det inte är extremt nödvändigt 😀
Om det är nödvändigt då? Om de ska med flyget från Arlanda och de bor i Västerås?
 
M Matte Bygg skrev:
Om det är nödvändigt då? Om de ska med flyget från Arlanda och de bor i Västerås?
Då är det väl bara ladda. Det är inte resan från Västerås till Arlanda som är den dyraste ändå 😂
 
P Pligg85 skrev:
Då är det väl bara ladda. Det är inte resan från Västerås till Arlanda som är den dyraste ändå 😂
Vad händer om du aktiverar vinterläger och startar bilen ett tag? Så att batteriet värms, eller att du laddar bilen direkt efter att du kört den? Kanske inte optimalt om du har timmätning. Jag har en e-Niro 2019, den har jag inte laddat när det är så kallt. Jag har inte heller vinterläget aktiverat då det tar ned räckvidden. Nu borde väl iofs problemet med.temperaturen löst för din del!

Jag hade strul med laddningen, men det visade sig vara lite snö eller is i kontakten i laddboxens fasta sladd. Jag torkade den genom att hänga in den i genom fönstret och sätta igång värmen på vindrutan. Men du hade ju testat nödladdaren med samma resultat. Vår Kia vägrade ladda alls, medans vår Enyaq laddade med 6 ampere per fas i nåt nödläge.

Min gamla e-Niro har dessutom bara enfasladdning, så det blir bara 4,5 kW som max när den funkar som den ska. Lastbalanseringen fungerar väldigt bra tycker jag, nästan ett krav, speciellt om man har enfas bara.
 
Easee laddbox kräver minst 6A ”ledigt” per fas annars blir det nödladdning på en fas eller att den pausar laddning upptäckte jag när det var kallt. V-pump, matlagning, dusch och tvättmaskin igång. Då stannade laddningen.
 
p-pennan p-pennan skrev:
Easee laddbox kräver minst 6A ”ledigt” per fas annars blir det nödladdning på en fas eller att den pausar laddning upptäckte jag när det var kallt. V-pump, matlagning, dusch och tvättmaskin igång. Då stannade laddningen.
Intressant, har du på lastbalansering då?
 
jonaskop jonaskop skrev:
Intressant, har du på lastbalansering då?
Stämmer, körde det samtidigt som jag installerade boxen.
Blev lite bättre efter att jag ändrade inställningar och tillåter 20A (100%) vilken den inte är inställd på per automatik!
 
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
Det är så att batteriet är för kallt, vi hade samma problem. "Lösningen" är ganska enkel dock.

Far ut och kör, bilen kommer troligen säga att den är begränsad aka turtle mode men kör och accelerera och regenerera hårt tills turtle mode försvinner och så kör du lite till lika "hårt"

Seb ör det bara åka hem o plugga in bilen för då är batteriet varmt och den tar emot högre laddning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det är så att batteriet är för kallt, vi hade samma problem. "Lösningen" är ganska enkel dock.

Far ut och kör, bilen kommer troligen säga att den är begränsad aka turtle mode men kör och accelerera och regenerera hårt tills turtle mode försvinner och så kör du lite till lika "hårt"

Seb ör det bara åka hem o plugga in bilen för då är batteriet varmt och den tar emot högre laddning.
Funkar detta även när man åker iväg med ett laddat batteri? Jag har ”snöflinga” konstant på min batterisymbol, dvs kallt batteri- begränsad kapacitet. Batteriet laddar ur snabbare än normalt.
Jag har funderat på att chocka/värma batteriet genom att köra hårt! Kraftigt acc, regenerera acca igen osv. Sedan köra normalt med med ett uppvärmt batteri. Men frågan är om det fungerar och framförallt är ”lönsamt”
 
A A bygg skrev:
Funkar detta även när man åker iväg med ett laddat batteri? Jag har ”snöflinga” konstant på min batterisymbol, dvs kallt batteri- begränsad kapacitet. Batteriet laddar ur snabbare än normalt.
Jag har funderat på att chocka/värma batteriet genom att köra hårt! Kraftigt acc, regenerera acca igen osv. Sedan köra normalt med med ett uppvärmt batteri. Men frågan är om det fungerar och framförallt är ”lönsamt”
Det kan jag inte ge ett bra svar på, men tror inte man förlorar så mycket om man regenererar hårt också, men är ingen expert på något vis.
Jag gjorde så enbart för sitt få upp tempen innan hemmaladdning då vi ville få fullt batteri
 
jonaskop jonaskop skrev:
Problemet är fortfarande kvar men på söndag blir det varmare så jag klarar mig tills dess. Tack för övrigt för ett bra förslag! Elpriset är nu så pass högt (peakar vid 7.50kr idag...) så att det är nog nästan billigare att köra bensinbilen idag.
Hej. Jag har precis samma problem. Nu har jag inte kollat vad bilen laddar i, men efter minus 24grader så blev det en extrem skillnad. Plus att bilen förbrukar minst dubbelt så mycket ström… sedan en annan rolig grej. Vid 2 tillfällen nu vid minus 24 och minus 26 grader, så hände ingenting när jag tryckte på startknappen… Känns väldigt tryggt😶. Så ena gången fick jag sitta i bilen utanför en stor matbutik i ca 30 min. De stängde kl 22 och jag kom därifrån 22.20. Då tog jag en snap och skickade till mina kollegor och sa att jag önskade att jag också köpt en ny dieselbil istället. Den andra gången var också utanför ett köpcentra. Mitt på dagen och bråttom till nästa kund, då är bilen återigen stendöd. När den tillslut startar så larmar den för alla möjliga fel o vill att jag stannar omedelbart. Men jag körde bort bilen till bilfirman utan styrservo kassa bromsar mm. När jag sedan får ut en mekaniker så är bilen så klart som vanligt🙄.. dessutom hade den inte kopplat upp sig till appen under resan så man kunde fått någon indikation om felet. Men har pratat med flera som säger att vid riktigt kalla temperaturer eller väldigt varma så laddar inte bilen effektivt. Så jag fick ställa ned bilen och ta den privata då det inte gick att köra mer än ca 2 - 4 mil efter en natts laddning.. då brukar jag annars kunna ladda i ca 10,5kW i timmen. Så då tänkte jag på problemen det kan bli i norra delarna av landet. Mvh
 
jonaskop jonaskop skrev:
Hejhej, vi har en Kia niro EV som har fungerat superbra fram tills nu när tokkylan slagit in (-35C). Inför vintern tänkte jag "vad skönt med elbil, då slipper jag ju vara rädd för att bilen inte ska starta" och det må vara sant, men att bilen startar hjälper ju inte mig så mycket när den tappar kapacitet snabbare än det går att ladda.

Laddningen går för oss nu fruktansvärt långsamt. Vi har en Zaptec Go laddbox som en vanlig dag laddar med ca 11kW men nu sedan kylan slagit in så laddar den bara med 0.7kW, ca 16 gånger långsammare vilket innebär att en laddning från 0 till 100% för bilens 65kWh batteri tar ynka 93h. Vi har haft bilen inkopplad hela natten och endast fått 12% laddning 😢

Gör jag något fel eller är det bara såhär det är att ha en elbil utan varmgarage i Norrbotten?
Bilen kan inte ladda med 0,7kW. Det lägsta möjliga är att den laddar med endast en laddare och 6A vilket blir ca 1,4kW. Det som tar effekt skulle kunna vara batterivärmaren.Vilken effekt det är på den är jag osäker på, men gissar att den är i häradet 2-6kW så det stämmer ju inte heller. Är det momentaneffekt på 0,7kW eller medeleffekt över tid?
Men du säger att bilen faktiskt laddar.
Ett spekulativt scenario kan ju vara att batterivärmen går på. När batteriet blivit varmt så startar laddning, men då räcker inte strömmen och lastvakten stänger av.
Batteriet måste värmas på nytt, laddning startar men slår av igen osv.
Jag har inte haft kallare än -20 och har inte haft laddproblem. Laddar iofs inte med mer än 11A för då räcker inte strömmen till annat. Har 20A tillgängligt.
 
  • Bilinstrumentpanel som visar hastighet, bränslemängd, batteristatus, och olika kördatorinformation som hastighet och temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.